Pagina 1 din 1
Cocpit IAR-80
#1
Postat 11 May 2005 - 06:31 PM
Recent am trecut pe la magazinul Modelism cu scopul declarat de a arunca o privirei (critica) asupra mult laudatului IAR-80 si in special a cocpitului si motorului!
Dezamagire totala! Ma limitez la a insira lipsurile:
- in primul rind plansa de bord este o bucata de tabla, cu un desen pe ea, fara cutiile aparaturii, fara cabluri! La scara 1/24 asa ceva este inadmisibil!!!!!!!
- pe latareala dreapta lipsesc: cutia mastii inhalatorului, pompa de injectie, extinctorul, pompa hidraulica manuala, lampa iluminare bord, selector hidraulic voleti NACA, cabluri, tevi;
- pe partea stinga: maneta de gaze, comanda grupului de filtre DBU, cutia comanda magnetouri, cabluri electrice;
- podeaua incorecta;
- scaunul incirect, fara porthart, fara roata compensatorului profundoarelor, maneta reglare scaun
- sistemul de manonetre de la nivelul palonierelor;
- butelie oxigen si aer comprimat;
- comanda mecanica a lacatului trenului;
- barele in forma de V (mai precis Y daca tinem seama si de partea de sub podea)
Aceste lucruri au fost puse la scara 1/72! (kit-ul este nitel mai mic decit intreg avionul la scara 1/72!)
Tin sa reamintesc, daca mai era nevoie, vorbim de un kit la scara 1/24!!!
Dezamagirea m-a facut sa nu mai arunc o privire si asupra motorului!
Planuri, documentatie au fost, bunavointa a fost, munca a fost! Pacat, mare pacat! Se putea face un kit de o calitate exceptionala!
Alexandru
Dezamagire totala! Ma limitez la a insira lipsurile:
- in primul rind plansa de bord este o bucata de tabla, cu un desen pe ea, fara cutiile aparaturii, fara cabluri! La scara 1/24 asa ceva este inadmisibil!!!!!!!
- pe latareala dreapta lipsesc: cutia mastii inhalatorului, pompa de injectie, extinctorul, pompa hidraulica manuala, lampa iluminare bord, selector hidraulic voleti NACA, cabluri, tevi;
- pe partea stinga: maneta de gaze, comanda grupului de filtre DBU, cutia comanda magnetouri, cabluri electrice;
- podeaua incorecta;
- scaunul incirect, fara porthart, fara roata compensatorului profundoarelor, maneta reglare scaun
- sistemul de manonetre de la nivelul palonierelor;
- butelie oxigen si aer comprimat;
- comanda mecanica a lacatului trenului;
- barele in forma de V (mai precis Y daca tinem seama si de partea de sub podea)
Aceste lucruri au fost puse la scara 1/72! (kit-ul este nitel mai mic decit intreg avionul la scara 1/72!)
Tin sa reamintesc, daca mai era nevoie, vorbim de un kit la scara 1/24!!!
Dezamagirea m-a facut sa nu mai arunc o privire si asupra motorului!
Planuri, documentatie au fost, bunavointa a fost, munca a fost! Pacat, mare pacat! Se putea face un kit de o calitate exceptionala!
Alexandru
#4
Postat 12 May 2005 - 11:24 AM
Am studiat si eu destul de mult kit-ul in cauza...
As face distinctie intre probleme, in modul urmator...
Pe de o parte, exista problema subdetalierii cockpit-ului si a altor componente... E drept, pentru scara 1/24 e neplacut, dar detalierea se poate adauga cu nitica munca. Asta n-as considera ca e o adevarata problema, doar ca scade valoarea kit-ului semnificativ. Si incepe de la un punct sa nu mai merite banii cu care este vandut.
Pe de alta parte, exista problema detaliilor care exista dar sunt incorecte. Aici a include panoul de bord e cu dus intors... Ce m-a deranjat pe mine de exemplu este ca e reprezentat printr-o singura piesa din PE, bine facuta la gravura dar bidimensionala. Ar fi ajutat fie un panou multicomponenta din PE care sa figureze 'profunzimea', impreuna cu o folie de plastic cu printarea instrumentelor de bord, fie macar o gravura PE in 2 niveluri impreuna cu folia de plastic cu imaginea instrumentelor.
Referitor la detaliile care exista in kit dar sunt eronate, nu pot sa ma pronunt, nu prea cunosc suficient de bine IAR-ul 80 ca sa-mi dau cu parerea.
Iar in ultimul rand, si asta a fost chestia care m-a deranjat CEL MAI TARE... Lipsa consistentei calitatii la piesele de rasina... Sunt turnate unele oribil, cu bule de aer enorme in unele cazuri, matritele mi se par groaznic de obosite iar master-urile lucrate destul de neatent uneori...
Probabil daca iei 3-4 cutii si iei cele mai bune piese din fiecare obtii o cutie cum ar trebui sa fie defapt...
In plus, cabina vacuformata e inutila, plasticul este plin de bule de aer si imperfectiuni, iar in cazul plasticului de vacuformare e nevoie de extrem de multa munca pentru a repara problema asta...
Daca piesele ar fi turnate cum trebuie, si s-ar da mai multa atentie calitatii, ar fi un kit bunicel dar care are ceva lipsuri la detalii (cu erorile, dupa cum spuneam, nu pot sa ma pronunt)... Un kit din care cu ceva munca de scratchbuilding se poate obtine un IAR-80 1/24 bun.
In conditiile in care piesele din rasina trebuie reparate, uneori destul de mult, insa, incepe sa nu mai fie rentabil. Pentru ca asemenea probleme n-ar trebui sa apara in primul rand, in conditii de amator absolut in domeniu realizez turnari de rasina de o calitate incomparabil mai buna decat ce-am vazut in cutia aia... O fi fost de vina graba, dar nu-i totusi o scuza.
Initiativa e de laudat... Daca s-ar rezolva si problemele de realizare...
As face distinctie intre probleme, in modul urmator...
Pe de o parte, exista problema subdetalierii cockpit-ului si a altor componente... E drept, pentru scara 1/24 e neplacut, dar detalierea se poate adauga cu nitica munca. Asta n-as considera ca e o adevarata problema, doar ca scade valoarea kit-ului semnificativ. Si incepe de la un punct sa nu mai merite banii cu care este vandut.
Pe de alta parte, exista problema detaliilor care exista dar sunt incorecte. Aici a include panoul de bord e cu dus intors... Ce m-a deranjat pe mine de exemplu este ca e reprezentat printr-o singura piesa din PE, bine facuta la gravura dar bidimensionala. Ar fi ajutat fie un panou multicomponenta din PE care sa figureze 'profunzimea', impreuna cu o folie de plastic cu printarea instrumentelor de bord, fie macar o gravura PE in 2 niveluri impreuna cu folia de plastic cu imaginea instrumentelor.
Referitor la detaliile care exista in kit dar sunt eronate, nu pot sa ma pronunt, nu prea cunosc suficient de bine IAR-ul 80 ca sa-mi dau cu parerea.
Iar in ultimul rand, si asta a fost chestia care m-a deranjat CEL MAI TARE... Lipsa consistentei calitatii la piesele de rasina... Sunt turnate unele oribil, cu bule de aer enorme in unele cazuri, matritele mi se par groaznic de obosite iar master-urile lucrate destul de neatent uneori...
Probabil daca iei 3-4 cutii si iei cele mai bune piese din fiecare obtii o cutie cum ar trebui sa fie defapt...
In plus, cabina vacuformata e inutila, plasticul este plin de bule de aer si imperfectiuni, iar in cazul plasticului de vacuformare e nevoie de extrem de multa munca pentru a repara problema asta...
Daca piesele ar fi turnate cum trebuie, si s-ar da mai multa atentie calitatii, ar fi un kit bunicel dar care are ceva lipsuri la detalii (cu erorile, dupa cum spuneam, nu pot sa ma pronunt)... Un kit din care cu ceva munca de scratchbuilding se poate obtine un IAR-80 1/24 bun.
In conditiile in care piesele din rasina trebuie reparate, uneori destul de mult, insa, incepe sa nu mai fie rentabil. Pentru ca asemenea probleme n-ar trebui sa apara in primul rand, in conditii de amator absolut in domeniu realizez turnari de rasina de o calitate incomparabil mai buna decat ce-am vazut in cutia aia... O fi fost de vina graba, dar nu-i totusi o scuza.
Initiativa e de laudat... Daca s-ar rezolva si problemele de realizare...
#5
Postat 12 May 2005 - 12:37 PM
Dane ai si tu dreptate . Dar consider ca sint lipsuri ce nu se admit la scara 1/24. Dupa atita munca si cu documentatia la indemina, nu-i pacat? Dupa parerea mea, marea lipsa estre tabloul de bord. La o asemenea scara se putea face un lucru deoasebit: plansa din PE, in relief, iar in spate film si rasina cu virgula cutiile aparaturii! Cablaraia se poate intr-adevar screciui ( ) de cumparator.
Parerea me e ca inca nu-i tirziu de corectat!
Alexandru
Parerea me e ca inca nu-i tirziu de corectat!
Alexandru
#6
Postat 12 May 2005 - 02:29 PM
totusi ramane laudabila initiativa de a scoate pe piata asa ceva!cred ca daca cu timpu se va observa ca este cu cautare kitu atunci se vor remedia greselile!
Eu mai repede mi-asi bate capu cu iar-80 1:24 ca sa-l fac corect decat cu unu la 1:72!!!asta depinde de la machetist la machetist,daca ii cineva ca Z-mare atunci va face aproape totu de la zero in el,daca ar fi unu ca mine s-ar multumi cu piesele existente si ar mai corecta cate ceva pe ici pe colo,ar mai adauga ceva si gata,(eu ma incadrez in breasla celor care lucreaza kituri doar cu ce dau producatorii in cutie)
eu de exemplu am inceput cu o cunostinta sa facem 2x iar-80 1:10 (Zburator) sa vedeti ce va iesi!!!problema este ca si in cazul iar-95 avem tot pt ele dar ne lipsesc motoarele si telecomanda!!!
Eu mai repede mi-asi bate capu cu iar-80 1:24 ca sa-l fac corect decat cu unu la 1:72!!!asta depinde de la machetist la machetist,daca ii cineva ca Z-mare atunci va face aproape totu de la zero in el,daca ar fi unu ca mine s-ar multumi cu piesele existente si ar mai corecta cate ceva pe ici pe colo,ar mai adauga ceva si gata,(eu ma incadrez in breasla celor care lucreaza kituri doar cu ce dau producatorii in cutie)
eu de exemplu am inceput cu o cunostinta sa facem 2x iar-80 1:10 (Zburator) sa vedeti ce va iesi!!!problema este ca si in cazul iar-95 avem tot pt ele dar ne lipsesc motoarele si telecomanda!!!
#7
Postat 12 May 2005 - 02:55 PM
Maverick, la May 12 2005, 03:29 PM, a spus:
[...] cred ca daca cu timpu se va observa ca este cu cautare kitu atunci se vor remedia greselile! [...]
:hammer: Cam pagubos principiul asta!!!
Or faci ceva ca lumea de la bun inceput or te lasi de meserie. La ce bun sa muncesti de sapte ori ca sa iasa ceva bun. La scara asta si cu documentatia existenta ar fi trebuit sa iasa ceva care sa "rupa gura targului".
#11
Postat 12 May 2005 - 04:11 PM
La un studiu sumar (puse una langa cealalalta jumatatile de fuselaj) se pupa bine, nu sunt diferente vizibile intre ele... In rest numai de bine, si spor la regravat si adaugat linii de panouri, ca deh, asa-i la vacuform.
Si inca ceva... Fuselajul si aripile sunt din plastic destul de grosut, si aparent fara zone in care sa se fi subtiat materialul prea mult.
Chiar, l-a cumparat cineva? Eu unul astept sa vad niste piese de rasina turnate corect, si o cabina vacuformata demna de o asemenea denumire...
Si inca ceva... Fuselajul si aripile sunt din plastic destul de grosut, si aparent fara zone in care sa se fi subtiat materialul prea mult.
Chiar, l-a cumparat cineva? Eu unul astept sa vad niste piese de rasina turnate corect, si o cabina vacuformata demna de o asemenea denumire...
#12
Postat 12 May 2005 - 04:28 PM
Citeaza
eu de exemplu am inceput cu o cunostinta sa facem 2x iar-80 1:10 (Zburator) sa vedeti ce va iesi!!!problema este ca si in cazul iar-95 avem tot pt ele dar ne lipsesc motoarele si telecomanda!!!
OOOO Este adevarat !!!! Vreau si eu unul. Eu am statie si o posibila motorizare electrica. Da-mi mai multe detalii ( ce materiale ,greutatea etc)
Dan.
#13
Postat 13 May 2005 - 11:22 AM
suntem in stadiul fuselajului am facut abia cateva cadre si materialele ...clasice,lemn de balsa,bacghete de stejar,etc si mai avem de cumparat materiale pt ca nu dispunem chiar de toata finantarea deocamdata!!!
lucram dupa planurile din tehnium si acelea nu le avem toate...acum caut toate nr la Biblioteca Universitara din Cj dar nu le-am gasit
noi ne gandim la o motorizare "clasica" telecomanzile se rezolva,parteneru de lucru ii radioamator iar eu am una mai veche de pe la alt zburator facut praf!!!
Motare am vazut la Robble,motor in stea dar ii ceva in jur la 24 mil!! :oops:
lucram dupa planurile din tehnium si acelea nu le avem toate...acum caut toate nr la Biblioteca Universitara din Cj dar nu le-am gasit
noi ne gandim la o motorizare "clasica" telecomanzile se rezolva,parteneru de lucru ii radioamator iar eu am una mai veche de pe la alt zburator facut praf!!!
Motare am vazut la Robble,motor in stea dar ii ceva in jur la 24 mil!! :oops:
#14
Postat 13 May 2005 - 04:29 PM
Ai grija Maverick, planurile din Tehnium (anul '74-'75) sunt depasite. Mai bune sunt cele publicate in modelism.
Eu deocamdata lucrez la unul mai maricel 1/5, motor benzina 41cmc. Dar as fi vrut si unul mai mic cu motor electric scara 1/12 (pt. joaca de weekend la munte sau la mare )
Eu deocamdata lucrez la unul mai maricel 1/5, motor benzina 41cmc. Dar as fi vrut si unul mai mic cu motor electric scara 1/12 (pt. joaca de weekend la munte sau la mare )
Arata acest topic
Pagina 1 din 1