Pagina 1 din 1
Me 109 G 10?
#1
Postat 08 June 2005 - 07:34 PM
Salutare! Revin cu o noua problema la care nu am gasit singur raspuns: in Modelismul nr 3/2002 este un articol despre Ion Galea . Este si o fotografie in articol cu Bf ul sau 1 rosu. Me ul este capturat dupa 23 august (sunt sterse cu vopsea insemnele germane) Aparatul are directia de tip nou (de lemn cred) si cabina Erla. Stiti cumva ce tip de Me era? G 10, G14, G 6 AS sau alt tip de G6? Am avut in dotare G 10?
#2
Postat 08 June 2005 - 07:44 PM
Nu am auzit ca in dotarea ARR sa fi fost aparate cu G10/G14AS/G6AS.
Cred ca s-a pornit de la o confuzie dintr-un articol din modelism de prin '87, cind autorul, onorabil de altfel , preciza ceva de genul coada inalta+cabina erla=Bf109G10.
Noi am avut in dotare G6 de diverse tipuri, inclusiv cu coada inalta, din lemn.
Nu am vazut i nici o poza carenajele tipice pentru variantele echipate cu motoare
DB605 AS sau D.
au existat citeva aparate, constuite la IAR care aveau niste carenaje atipice, insa ele aveau cozi si cabine standard.
Unul din elementele specifice unor variante tirzii il reprezinta carenajele dreptunghiulare ale rotilor, pe extradosul aripilor , pentru a acomoda roti mai mari (desi existau si g10 cu roti normale)...nu am vazut nici o poza cu asa ceva la un avion ARR...daca ar aparea, am putea spune cu certitudine ca am avut in dotare G10.
In concluzie, pina la noi probe, este un G6 tirziu, cu coada din lemn si cabina Erla, in cel mai rau caz un G14 timpuriu ( diferente numai de nume...).
Cred ca s-a pornit de la o confuzie dintr-un articol din modelism de prin '87, cind autorul, onorabil de altfel , preciza ceva de genul coada inalta+cabina erla=Bf109G10.
Noi am avut in dotare G6 de diverse tipuri, inclusiv cu coada inalta, din lemn.
Nu am vazut i nici o poza carenajele tipice pentru variantele echipate cu motoare
DB605 AS sau D.
au existat citeva aparate, constuite la IAR care aveau niste carenaje atipice, insa ele aveau cozi si cabine standard.
Unul din elementele specifice unor variante tirzii il reprezinta carenajele dreptunghiulare ale rotilor, pe extradosul aripilor , pentru a acomoda roti mai mari (desi existau si g10 cu roti normale)...nu am vazut nici o poza cu asa ceva la un avion ARR...daca ar aparea, am putea spune cu certitudine ca am avut in dotare G10.
In concluzie, pina la noi probe, este un G6 tirziu, cu coada din lemn si cabina Erla, in cel mai rau caz un G14 timpuriu ( diferente numai de nume...).
#4
Postat 08 June 2005 - 08:04 PM
Asta e unul din multele motive pentru care am boala pe fitzuica aia de afromagazin...care declara ca face lumina in problema 109romanesti...
Daca te uiti la poza, se observa usor vechile cruci romanesti, semn ca aparatul intrase in dotare inainte de armistitiu sau cel tirziu pe 3 septembrie '44...se poate chiar observa crucea tipica pentru aparatele din Gr7...
G10 a aparut la germani in octombrie/noiembrie 44...No comment
Daca te uiti la poza, se observa usor vechile cruci romanesti, semn ca aparatul intrase in dotare inainte de armistitiu sau cel tirziu pe 3 septembrie '44...se poate chiar observa crucea tipica pentru aparatele din Gr7...
G10 a aparut la germani in octombrie/noiembrie 44...No comment
#5
Postat 08 June 2005 - 08:22 PM
Un profil a lui 3 galben (e drept, cam de cacao) a aparut si in cartea lui denes, romanian aces (Osprey 54).
In general nu sfatuiesc pe nimeni sa se ia dupa vreunul din profilele aparute despre ARR, fie ele la modelism , aeromagazin sau osprey sau squadron...
unele au greseli crase, desii autorii aveau evident toata documentatia la dispozitie, pozele avioanelor reprezentate aparind uneori pe aceeasi pagina cu profilul...jalnic...
In general nu sfatuiesc pe nimeni sa se ia dupa vreunul din profilele aparute despre ARR, fie ele la modelism , aeromagazin sau osprey sau squadron...
unele au greseli crase, desii autorii aveau evident toata documentatia la dispozitie, pozele avioanelor reprezentate aparind uneori pe aceeasi pagina cu profilul...jalnic...
#8
Postat 08 June 2005 - 09:48 PM
Cabina Erla cu Galland panzer aparuse in vara lui '43 , coada inalta in primavara '44, deci prin august 44 nu mai erau ceva extraordinar de neobisnuit...tin minte ca ce i-a mirat pe pilotii romani a fost cind au vazut in vest un filtru de praf la priza compresorului la un avion capturat...Dobran se gindea ca nu ar fi stricat asa ceva si la avioanele ARR...
#9
Postat 09 June 2005 - 07:36 PM
Citeaza
Un profil a lui 3 galben (e drept, cam de cacao) a aparut si in cartea lui denes, romanian aces (Osprey 54).
In general nu sfatuiesc pe nimeni sa se ia dupa vreunul din profilele aparute despre ARR, fie ele la modelism , aeromagazin sau osprey sau squadron...
unele au greseli crase, desii autorii aveau evident toata documentatia la dispozitie, pozele avioanelor reprezentate aparind uneori pe aceeasi pagina cu profilul...jalnic...
In general nu sfatuiesc pe nimeni sa se ia dupa vreunul din profilele aparute despre ARR, fie ele la modelism , aeromagazin sau osprey sau squadron...
unele au greseli crase, desii autorii aveau evident toata documentatia la dispozitie, pozele avioanelor reprezentate aparind uneori pe aceeasi pagina cu profilul...jalnic...
Citeaza
...autorul profilului din osprey a extrapolat probabil avind poza cu coada lui 3 galben, restul de la 10 galben( probabil galben) si 7 galben...ambele avind emblema Gr7 pe capota. 10 cel putin are coada normala, nu inalta.
Din pacate autorul profilului nu a extrapolat

Aceasta postare a fost editata de Cantacuzino: 09 June 2005 - 07:38 PM
#12
Postat 09 June 2005 - 09:32 PM
Daca ma uit la profil si la poze inteleg ca 1-0-9 are totusi dreptate:
- cifra trei e rotunda nu patratoasa ca in profil
- banda alba e pusa si are dimensiuni aiurea
- emblema Gr 7 nu exista pe capota
- coafa nu are dungile galbene
- sub cocarda sa mai vede inca Crucvea Regelui Mihai
- pata de pe deriva pare a acoperi o zvastica
Dane, foarte interesante fotografiile!
Alexandru
- cifra trei e rotunda nu patratoasa ca in profil
- banda alba e pusa si are dimensiuni aiurea
- emblema Gr 7 nu exista pe capota
- coafa nu are dungile galbene
- sub cocarda sa mai vede inca Crucvea Regelui Mihai
- pata de pe deriva pare a acoperi o zvastica
Dane, foarte interesante fotografiile!
Alexandru
Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 09 June 2005 - 09:33 PM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1