Corăbiile de la Shipyard au cala placată de 2 ori. Prima placare (invelire) este transversală iar a doua placare este longitudinală. Este intradevăr de lucru mai mult, ca la alte vapoare care vin cu o singură placare, dar rezultatul este deosebit deoarece se evită in acest mod orice denivelare a calei. Piesele care intră in componenţa primului inveliş al calei le-am lipit pe carton duplex (are o parte albă şi una gri - se găseşte in orice librărie). Acest lucru nu este obligatoriu şi nici nu este menţionat în instrucţiunile producătorului. Eu am facut acest lucru deoarece după prima placare voi aplica un strat de aracet pe toata suprafaţa calei apoi voi şmirgheli cu un şmirghel fin toată cala, pentru a înlătura eventualele denivelări.
Am decupat piesele 1-6 ale invelişului de pe fiecare parte (P-stânga, L- dreapta).
TRUC nu le-am decupat după trasaj ci am lăsat 1-2 mm mai mult, se vede in imagine:
[center]
[/center]Le-am indoit după profilul navei si le-am potrivit pe poziţia lor fără a le lipi. Nu vă grăbiţi cu lipitul mai bine verificaţi de mai multe ori dacă piesa se potriveste exact pe poziţie.
După indoire şi decuparea finală piesele se lipesc in ordinea lor, de obicei 1P, 1L, 2P, 2L, şamd. Adica o piesă pe partea dreaptă una pe parte stângă. Totuşi eu nu am lipit piesa 2 decât după ce am lipit piesa 3. De ce??
[center]
[/center]Piesa 2 trebuie să se potrivească după două direcţii. In imagine se observă şi fâşiile de hartie despre care vă povesteam. Apoi placarea continuă cu o piesă pe sânga şi una pe dreapta.
[center]
[/center]Inainte de a merge mai departe cu placarea transversală vreau să vă mai arăt unTRUC
Machetele statice în general au o problemă – sunt prea uşoare – iar cand vrem să lipim piese mai mici, la final, este dificil deoarece macheta "alunecă" pe masa de lucru. In interiorul machetei (fuselaj, cală, etc.) se pot lipi diferite piese (gumă de şters, cauciucuri, etc.) pentru a conferii acesteia o greutate suplimentară. Eu am lipit in scheletul navei 4 …. piuliţe.
[center]
[/center]Lipiţi în interiorul calei ce găsiţi prin casă dar în aşa fel încât greutatea adaugată pe partea dreaptă să fie egală cu cea adaugată pe partea stângă. [center]
[/center]In acestă imagine se obeservă că cele 2 greutăţi le-am poziţionat la aceiaşi distanţă faţă de centrul de greutate al fregatei apoi le-am "înecat" în aracet. Am lăsat să se întărească lipiciul apoi am continuat cu prima placare.
[center]
[/center]

Ajutor

Sus
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
[/center][center]


[/center]
[/center]Zonele colorate în negru reprezintă trapele punţii (hatches), sunt prevăzute cu gratare pentru o mai buna ventilare a aerului in compartimentele de marfă. Pe vreme rea (furtună) erau acoperite cu o panză impermeabilă. Aceste trape le puteţi lăsa negre sau le puteţi decupa ...
[/center]eu le-am decupat, apoi am pus cele 2 piese care reprezintă puntea pe poziţia lor, am trasat cu un creion poziţia trapelor şi am haşurat zonele respective:
[/center]Am făcut aceste operaţii suplimentare deoarece vreau să realizez cat mai aprope de realitate aceste trape. Atenţie decuparea în adâncime nu este o operaţie uşoară. Pentru acest lucru eu am folosit următorele scule:
[/center]
[/center]cu o culoare cât mai apropiată de culoarea punţii. Am lipit cele 2 piese ale punţii numai după vopsirea în interior apoi am retuşat un pic acolo unde a fost cazul.
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]În imagine sunt piesele lipte pe carton apoi decupate, uneltele folosite şi zonele în care am folosit fiecare unealtă. Primi 3 stâlpi sunt lipiţi în forma finală, apoi am lipit toţi stâlpi, i-am aranjat în aşa fel încât să se poată observa că au înclinaţii diferite:
[/center]Dacă faceţi o comparaţie între prima pereche 32, de sus, cu ultima pereche 41, de jos se poate observa o diferenţă foarte mică de înclinaţie. Tentaţia de a realiza aceşti stâlpi, în serie (la grămadă), este foarte mare dar rezultatele pot sa vă nemulţumească – realizaţi-i separat păstrând întotdeauna ordinea perechilor. După decupare şi lipire aceşti stâlpi i-am vopsit cu o culoare cât mai apropiată de culoarea lor originală – un galben închis, mat- aceiaşi culoare am folosit şi la compartimentele de marfă.
[/center]
[/center]Aceste locaşuri au rolul de ghidare a stâlpilor şi conferă o rezistenţă sporită lipiturii realizate. Atenţie: se decupează numai puntea nu şi suportul acesteia, adică numai 0,5mm din grosime.
[/center]
[/center][center] [/center]
[/center]
[/center]
[/center]In imagine sunt piesele decupate şi colorate pe cant cu carioca indicată. Deşi am fost tentat sa folosesc un roşu-bordo totuşi, pe cartonul gri, cel mai bine s-a potrivit un roz inchis.
[/center]
[/center]Acestea se lipesc pe carton de 0,5mm, se decupează apoi se lipesc pe poziţie.
[/center]
[/center]




