Forum Machete,Modelism,Hobby: IN THE MOOD, Sherman M4A1(76)W "very early" - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IN THE MOOD, Sherman M4A1(76)W "very early" 1:48, sau alt cocktail in "UNICA SCARA ADEVARATA"

#1 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 01 June 2009 - 06:17 PM

Dintre atat de multele si variatele versiuni de Sherman, M4A1(76)W este ( in afara de britanicele Firefly-uri ) poate cel mai aratos.
Nu-i de mirare ca in acest GB, toate proiectele de pana acum s-au invartit in jurul lui.

Daca Fratele Mersu l-a reprezentat circumcis si plin de steroizi, Fratele KT in varianta lui cea mai sexy ( HVSS si "very late" ) iar Jocker intr-o versiune "late" VVSS, am socotit ca trebe sa-mi aduc si io obolul...
Daca fratii de mai sus, abdusi sunt ei de "odioasa scara", proiectul meu va fi in SINGURA SCARA ADEVARATA, bineinteles. Adica 1/48.
Nu numai atat, dar io voi reprezenta o versiune "very early", din primul lot de productie de la PSC, din ianuarie '44. Ba chiar unul din cele 130 de bucati care au debutat operational in Normandia, in iulie '44, cu ocazia operatiunii COBRA.

M4A1(76)W, este primul Sherman operational din "noua generatie", caracterizata de o serie importanta de optimizari fata de familia "clasica" a variantelor de M4.
Este ultimul care a folosit o coca superioara turnata in intregime, DAR, spre deosebire de inaintasul sau M4A1(75), aceasta are partea frontala inclinata la doar 47 de grade, fata de 56 la vechile modele. S-a obtinut astfel o balistica mai buna prin micsorarea protuberantelor pentru driver si co-driver si un volum interior mai mare, pentru echipaj.
Trapele frontale au fost deasemenea marite iar axa lor de deschidere a capatat o orientare oblica.
Este deasemenea ultimul si SINGURUL model echipat cu turela T23(76mm), inca motorizat cu radialul de 9 cilindrii racit cu aer, produs de Continental.
Este primul echipat cu noua turela "T23", armata cu tunul M1A1 ( apoi M1A1c si M1A2 ) de 76mm. Acesta avea fata de clasicul M1 ( multirol ) de 75mm, capabilitati anti-tanc mult superioare.
Deasemenea este primul model in care sunt instalate noile chesoane de munitie "umede", in podea, sub cosul turelei.
La modelele anterioare, chesoanele "uscate" erau montate in lateral, pe sponsoanele de deasupra senilelor, fiind astfel expuse si vulnerabile. Aceasta este cauza aparitiei binecunoscutelor blindaje suplimentare "aplicate", in dreptul respectivelor chesoane.
Problema a cunoscut o rezolvare radicala prin introducerea chesoanelor "umede", munitia fiind scufundata intr-un amestec de apa si glicol. De acolo si litera "W" in denominatie. Adica "wet".

In plus, aceast lot "very early", are o serie de caracteristici proprii, care-l diferentiaza de celalalte subvariante.
- Foloseste inca varianta intermediara de boghiuri D47527, cu brat orizontal C100334 si distantier ridicator ( pillow block ) pentru rola de retur. Toate subvariantele ulterioare vor fi echipate cu boghiuri cu brat inclinat C100823.
- Extractorul de fum frontal, dintre trape, nu are carcasa de protectie.
- Turela T23 "timpurie", cu trapa incarcatorului mare si rotunda D94598, care-l echipeaza... este o varianta extrem de rara si de "initiala" turnata la USC. Se caracterizeaza ( pe langa unele amanunte mai subtile ), prin lipsa domului blindat al extractorului de fum plasat in spate, prezent la toate subvariantele ulterioare.
- Tunul M1A1 este o varianta de productie "initiala", fara filet exterior la gura ( pentru viitoarele frane de recul ). Deci si fara manson de protectie al filetului.

Pentru o mai buna ilustrare, postez mai jos cateva pagini din "BIBLIE" :




Istoria acestor 130 de "very early" M4A1(76)W, este destul de ciudata.
Au sosit in Anglia, in vederea invaziei, de la inceputul lui aprilie '44. Responsabilii cu inzestrarea au organizat o demonstratie pentru comandantii diviziilor blindate la care a participat si Patton.
Incredibil, dar... comandantii diviziilor blindate, pur si simplu NU LE-AU DORIT, fiind foarte multumiti de Shermanurile M4 si M4A1, armate cu tunul multirol de 75mm.
Motivul a fost dublu. In primul rand, experienta de pana atunci le-a aratat ca duelurile intre blindate reprezinta un procent infim din viata operationala a unei mari unitati, principala lor misiune fiind sprijinul infanteriei proprii si zdrobirea celei inamice.
Iar aici, tunul de 75mm excela, fiind dotat cu munitie exploziva si brizanta extrem de performanta. Iar capabilitaiile lui antitanc erau mai mult decat suficiente ca sa penetreze blindatele teutone intalnite majoritar pana atunci, in special Pz.IV si StuG.III, echipamentul standard in diviziile teutone. Iar de micul numar de Tigrii din batalioanele independente, se ocupau unitatile de distrugatoare de tancuri. Cu Pantherul, in urma experientei din Italia, au facut gresala sa-l considere tot UN TANC GREU, avand acelasi regim cu Tigrii...
Tunul de 76mm, era net superior anti-tanc, dar munitia lui exploziva era mult mai putin puternica si eficienta.
In al doilea rand, generalii au afirmat ca-i prea tarziu ca sa-si disturbe echipajele cu antrenamentele pentru noul model...
Problema a fost ca, in Normandia, aproape jumatate din efectivul STANDARD al diviziilor blindate teutone a fost reprezentat de Panther ! Iar asta a venit ca un dus rece, asa ca generalii au inceput sa ceara raspicat noile Sherman cu tun de 76...
Chestiunea a devenit acuta, in pregatirea operatiunii Cobra, dar datorita atitudinii din aprilie, din US nu mai fusesera aduse in Anglia alte 76-uri suplimentare... iar in depozite se gaseau doar cele 130 din aprilie...
Acestea au fost impartite in mod egal, intre diviziile 2 si 3, cate 52 de bucati... iar restul au fost tinute in rezerva sau alocate in numar mic, batalioanelor independente.



Inmatricularile tipice diviziilor 2 si 3 in timpul operatiunii Cobra, sunt atractive pentru ca, pe langa marile simboluri de recunoastere rapida de pe turela ( "speed numbers"), partial obliterate la unele tancuri, asa-zis plictisitorul olive drab este asezonat cu largi benzi de camuflaj de culoare neagra.

Pentru acest proiect am ales o inmatriculare speciala, anume "IN THE MOOD", tancul Sergentului Lafayette Pool.
Este speciala, pentru ca respectivul sergent, a fost pur si simplu un MARE AS, un tip de o modestie si o bravura exemplara ! Suficient de mare ca sa fie liderul de necontestat ca scor al Diviziei a 3-a, in campania Europeana... Unii zic ca a fost MULT MAI MULT decat atat...
Nu va mirati, nu numai teutonii au avut baieti care au acumulat scoruri mari... doar ca NUMAI despre acestia, se bate peste tot si la nesfarsit apa in piua.
Dar pen'ca nu voi sa fac pe istoricul cel doct, compiland indigest carti si situri publice din WWW, asa cum se mai intampla p'acilea uneori... si pentru ca sper ca v-am facut suficient de curiosi, va las sa descoperiti singur cateva chestii surprinzatoare despre bravul nostru sergent, cetind oleaca din sectiunea dedicata special lui, in situl oficial al Diviziei a 3-a Blindate :

http://www.3ad.com/h...l.lafayette.htm

Amintesc fratilor amatori ai "odioasei scari", ca soparla Dragoneza ofera un kit foarte bun cu respectiva inmatriculare:

http://www.perthmilitarymodelling.com/revi...agon/dr6083.htm
http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/dml..._dml_6083.shtml

Deasemenea si fratii braillisti sper sa se trezeasca din amorteala si sa contibuie si ei in acest DG, caci si-n 1/72 exista unul taricel:

http://www.172shermans.com/kitreviews/Drag...76_VVSSprev.htm
http://www.onthewaymodels.com/reviews/Drag...rmanpreview.htm

Mai jos, postez singurele fotografii pe care am reusit sa le agonisesc, legate de acest subiect:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: M4A1_76_planuri.jpg
  • Imagine atasata: Biblia2.jpg
  • Imagine atasata: Biblia1.jpg
  • Imagine atasata: DUKE.jpg
  • Imagine atasata: 134815824_56681d17b8.jpg
  • Imagine atasata: M4A176.jpg
  • Imagine atasata: boggess8.jpg
  • Imagine atasata: InTheMood.jpeg
  • Imagine atasata: liege.jpeg
  • Imagine atasata: INTHEMOODDAMAGE.jpeg
  • Imagine atasata: GRAFFITI.jpeg
  • Imagine atasata: pool.portrait.1949.jpg
  • Imagine atasata: pool.portrait.1969.jpg
  • Imagine atasata: pool_plot.jpg
  • Imagine atasata: InTheMood.jpg


#2 Useril este offline   mersu 

  • Christian von Turela
  • Grup: Members
  • Postari: 1260
  • Inregistrat: 04-April 06
  • Location:Bucuresti (care este!)
  • Interests:StuG fan!

Postat 01 June 2009 - 06:34 PM

Obiwane... Chiar ma intream cand ne mai "cadorisesti" cu ceva! Sunt foarte atent! ;-)

#3 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 01 June 2009 - 06:58 PM

Daca in "odioasa scara" si chiar si in braillescale, odiseea shermanista este una placuta datorita varietatii, abundentei si mai ales calitatii din ultimul timp al kiturilor disponibile... in 1/48 lucrurile nu stau tocmai roz.
Adevar va zic io voua... din pacate, un proiect shermanist in UNICA SCARA ADEVARATA, poate fi de multe ori un exercitiu al cerbiciei si al dansului pe muchie de cutit.

Am plecat in acest proiect de la un kit editat recent de chinezii de la HobbyBoss. Dar... ca si oricare din cele CINCI kituri shermaniste HB, acesta este castrat de erori stupide de forme.
In special lateralele cocii superioare si forma scutului tunului ( si al tunului ) sunt total aiurea. Mai sunt mici probleme pe ici pe colo, dar remediabile cu ceva grija...
Aveti aici, o excelenta recenzie :

http://www.perthmilitarymodelling.com/revi...oss/hb84801.htm

Deoarcece kiturile HB au partile lor forte, cum ar fi sasiurile, boghiurile si detaliile, pe baza chinezeasca am asezat niste superbe rasini care corecteaza principalele erori. Adica corpul superior si turela.
Din pacate, producatorul rasinilor ( IRON DIVISION ) a disparut de pe firmamentul pasoptist, iar nenea Bob Batdorf, cel care a executat masterele... s-a dat de tot la fund...
Aici sunt doua foarte bune recenzii :

http://www.toadmanst...1wet_review.htm
http://www.toadmanstankpictures.com/iron_d...rret_review.htm

Pentru ca sunt excelente, stirenoase si link&lenght, am optat pentru senilele T48 de la Tamiya, dimpreuna cu rotile tractoare si capacele etajului final al transmisiei. Deasemenea, tot de acolo am canibalizat si filtrele VORTOX, basca alte cateva maruntisuri.


Am suplimentat reteta prajiturii cu un set de PE-uri dedicate si un M2HB de la Hauler:

http://www.hauler.cz/item_list.php?lang=cz...tem_id=HLX48165
http://www.hauler.cz/item_list.php?lang=cz...tem_id=HLX48195

Si drept mot si cireasa, sau muc si sfarc, de la GASOLINE a venit o minunata teava de tun si un incantator echipaj al carui master a fost sculptat de Manel Arin:



Cel mai plicticoasa faza in abordarea unui proiect shermanist, este trenul de rulare. Caci si suspensia VVSS cat si cea HVSS, destul de complicate si stufoase sunt ele, dar sunt exact cele care dau caracterul de neconfundat, acestui SPLENDID blindat.
De aceea, io pornesc orice proiect cu... boghiurile.

Cele HB sunt destul de finute si fainute, mergand pana la trufandale ca serii si numere de turnare, vizibile p'alocuri. Sunt mai detaliate ca cele Tamiyote, dar acestea beneficiaza de un "relief" mai bun...
Nici galetii D85163 "stantati" nu-s rai ca detaliu, fiind reprezentate pana si valvele pentru gresare, cate doua pe fiecare fata. Da, pe FIECARE, pen'ca fata de cei Tamiyoti acestia au AMBELE fete...
Criticabil este doar relieful "spitelor" stantate, acestea fiind cam costelive. Nu-s de parerea larg acceptata in siturile pasoptiste, ca cei Tamiya sun "corecti" ca relief, iar acestia o gluma proasta. Relieful "spitelor" Tamiyote este cam obez, asa ca adevarul este in medie cam la mijloc... fara sa tinem seama de zecii de subcontractori care i-au produs, CU FOARTE MARI variatii de forma.
Par'egzamplu, unii folositi de Chrysler, sunt foarte aproape de cei HB...

Boghiurile din acest kit si cel de M4, au bratul rolei de retur orizontal (C100334), asa cum trebuie sa fie...
Dar, aici a intervenit prima hiba care m-a deranjat FOARTE TARE, inexistenta ( aproape ) a reprezentarii "pillow block"-urilor, adica distantierelor pentru inaltarea rolelor de retur. Si rolele in sine, al caror butuc liseste... fiind inlocuit de chinezi cu un ax pricajit, pe care rola balangane in voie...
Asa ca, am trecut la treaba, reconstruind TOTAL butucul rolelor de retur, axul acestora si distantierele ridicatoare pe care se sprijina axele. Totul din profile stirenoase de la "Evergreen". In acelasi timp am adaugat cat de mult am putut din multele detalii lipsa (mai ales bolturi de fixare) :


Imagine postata


Imagine postata


Imagine postata


Senilele le-am executat apoi, dupe vechiul si drag inimii mele obicei. Rotile intinzatoare sunt tot HB:


Imagine postata






A urmat apoi sasiul ( coca inferioara ). L-am folosit pe cel HB, care este cu ani lumina peste cel scarbosdeferos de la Mos'Tamiya.
Deasemenea si carcasa diferentialului, model "tarziu" E8543 "Mary Ann", este tot de provenienta HB la acest proiect... fiind ea mai mult decat decenta in forme.
La fel placa din spate, care are anumite diferente fata de cea pentru M4/M4A1(75) de la Tamiya. Diferente, BINE reprezentate de chinezi !
Bineinteles ca am adugat cat de multe detalii am fost in stare, in special bolturile de fixare ale carterului diferentialului, valvele de scurgere, bolturile de frictie ale mecanismului de intindere a senilei, bridele de remorcare, treptele de acces la bord de pe bot, etc :

Imagine postata


Imagine postata


Imagine postata


Filtrele Vortox "box shape" si cupla de remorcare sunt Tamiya... din motive de corectitudine si detalii superioare. Apropo de filtre, chinezii s-au inspirat dupe kitul Italeri in 1/35... avand ca rezultat aceleasi orori nerealiste.
Datorita grosimii mari a rasinii din care este turnata coca superioara, a trebuit sa tai si sa remodelez partea lor de sus. Pacat... dar cu adevarat inobservabil.


Imagine postata


Imagine postata




Un alt defect de proiectare al kitului HB, este reprezentat de proasta potriveala a bridei superioare de fixare a carcasei diferentialului. Am cosmetizat oleaca trebusoara, cu banda stirenoasa "Evergreen":


Imagine postata


Pana la urma, lucrurile au inceput sa arate multumitor ( macar pentru mine ), iar fainele rasini ale disparutului nene Bob Batdorf, chiar fac diferenta la acest proiect, reproducand ele destul de fain voluptoasele forme ale acestui aratos animal:


Imagine postata


Imagine postata


Imagine postata


Imagine postata

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: gas50826g.jpg
  • Imagine atasata: DSC_7721.jpg
  • Imagine atasata: DSC_7720.jpg


#4 Useril este offline   Degrelle 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 616
  • Inregistrat: 09-April 07

Postat 01 June 2009 - 09:17 PM

Fain de tot! Operatiunea "Cobra" e in aria mea de interes, iar pasiunea si profesionalismul cu care ne predai shermanistica m-a fac sa astept cu nerabdare proiectele tale. Spor!

#5 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 02 June 2009 - 07:57 AM

Vezi postareaDegrelle, la 1 Jun 2009, 22:17, a spus:

Operatiunea "Cobra" e in aria mea de interes...



Sa-nteleg ca ne putem astepta in curand, la o contributie de-a ta, p'acilea... ?!?
Io, m-as cam bucura...

#6 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 02 June 2009 - 11:31 AM

Vezi postareaDegrelle, la 1 Jun 2009, 22:17, a spus:

..... iar pasiunea si profesionalismul cu care ne predai shermanistica m-a fac sa astept cu nerabdare proiectele tale. Spor!

Ma gandesc, daca nu-i pacat ca toate acestea vor ramane doar aici in topic.
La final, poate cu putina osteneala de copy & paste, sa pui si de un articol ?!

#7 Useril este offline   marhaba 

  • Membru senior
  • Grup: Banned
  • Postari: 1329
  • Inregistrat: 30-November 04

Postat 02 June 2009 - 02:23 PM

Fratiorul meu, dupa scoala asta de shermanologie, cred ca vei trezi in multi fiorul pentru caruta asta americana nemeritat de absenta de pe forumul nostru. Pe mine cel putin, m-ai prins. In scurt timp voi incepe sa postez si eu. Pozele profi, executie de inalta clasa, ce mai , iti doresc sa ai liniste si timp sa continui, pentru ca sunt numai urechi.

#8 Useril este offline   GRIZZLEA 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1496
  • Inregistrat: 02-August 05
  • Location:Bucuresti
  • Interests:The One True Scale.
    Scara 1:48.

Postat 02 June 2009 - 04:13 PM

Hmmm... murmurul de codru plin de salbaticiuni Blanoase... pe la urechile-mi adasta...

Dulci Frati, multumescu-va voua pentru fainele vorbe !
Pe Fratele Marhaba, cu sufletu' la gura il cam astept p'acilea.
Iar Fratelui Blue-Max ai zic : PREA BINE stiu cum prin tainicele-ti scorburi, pitite bine zac niscai juvaere Dragoneze.
Braillismul, plapand tare s-arata, p'acilea prin acest GB. Nu voi matale sa fi fruncea si pilda pentru fratiori timizi ?!?

#9 Useril este offline   Blue-Max 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2473
  • Inregistrat: 06-December 04
  • Location:Lugoj

  Postat 02 June 2009 - 05:59 PM

Vezi postareaDRAGOS, la 2 Jun 2009, 17:13, a spus:

Iar Fratelui Blue-Max ai zic : PREA BINE stiu cum prin tainicele-ti scorburi, pitite bine zac niscai juvaere Dragoneze.
Braillismul, plapand tare s-arata, p'acilea prin acest GB. Nu voi matale sa fi fruncea si pilda pentru fratiori timizi ?!?

3 Dragoane si-un Fujimi mai modest, zac bine pitite in vizuina de afv-isme ... ;-)
Mda, as putea sa ma inham aicilea la un proiect in scara orbilor, cu matale ca mentor si indrumator de proiect.
Mai mult de atata suport si indrumare, n-am ce-mi dori si nici chiar visa.
Mai reflectez (a se citi imi fac curaj) si voi lua cat de curand o hotarire. .... Dara sa nu poluam topicul acesta minunat.

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi