Forum Machete,Modelism,Hobby: Echivalente vopsele originale - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Echivalente vopsele originale O abordare temperata

#21 Useril este offline   MiG 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 827
  • Inregistrat: 19-January 05

Postat 01 July 2009 - 08:38 AM

Vezi postareaMiG, la 1 Jul 2009, 09:13, a spus:

@wurger: aproximativ corect ar fi ca o un avion la scara 1/72 vazut de la 1m distanta arata ca un avion la scara 1/1 vazut de la 72m distanta. Dar nici aici nu e neaparat corect pt. ca presupui un unghi de vedere sau distanta focala fixa a aparatului optic (ochi sau obiectiv fotio/video) care face comparatia. E un fenomen asemanator cu telemetrele sau catarea pustii. Nu are rost sa vorbim de marimea relativa a doua obiecte aflate la distante diferite atat timp cat nu dam ambele distante. Nu mai spun ca aici intervin doar dimensiunile liniare ale obiectului si avem de-a face cu rapoarte liniare intre dimensiuni. Daca ne le luam de culoare deja avem de-a face cu absorbtia si cu alte fenomene care ne duc la ecuatii de grad superior, logaritmi, samd. Sa presupunem ca ne chinuim si obtinem corectia de culoare necesara pt atmosfera modelului (care ia in considerare data, ora, regiunea pe Glob, conditiile meteo, praful din armosfera, samd, pozitia modelului respectiv a potentialului privitor fata de soare (sa ne amintim ca apusul coloreaza in portocaliu)), aplicam formulele necesare si obtinem "adevarata vopsea la 1/72". Privitorul machetei ne va da peste cap toate planurile cand se va avea tendinta sa se duca la 50 de cm de un Me-109 la 1/72 pt a-l vedea mai bine sau din contra se va duce la 2m de un Tu-160 la 1/72 ca sa nu-i joace ochii in cap privindu-l. El va vedea o macheta cu dimensiuni de 1/32 respectiv de 1/288 dar cu corectia facuta pt. 1/72. Culmea e ca si daca-l punem pe ala saracul sa se uite prin vizor fix la macheta tot vom avea fenomenul subiectiv ar decuparii machetei pe fundal: un avion pe fondul cerului se va decupa aproape negru, apa marii e albastra sau cenusie vazuta de la nivelul ei dar se face aproape neagra vazuta de sus, schimband si culoarea aparenta a navei, samd. Ce-am vrut sa spun e ca aceasta analogie cam simplista mai mult face probleme decat rezolva, de aceea nu e bine sa ne bazam pe ea. Am intalnit-o de cateva ori in reviste sau articole atat in domeniul nostru cat si in cel al simularilor/graficii 3D si duce spre discutii absolut sterile pe forumuri si prin alte parti. Cred ca cel mai corect e sa pornim de la vopsele cat mai apropiate posibil de vopseaua reala si apoi prin diluari, wash-uri, tufuiri, filtre, samd fiecare sa redea ochiometric nuanta potrivit cu ceea ce i se pare de cuviinta functie de contextul obiectului de machetit.
@Z-mare:Unitatea de masura nu ar trebui sa conteze prea tare pt ca la machete vorbim de rapoarte (scari) intre dimensiuni si aici dimensiunile absolute (metri/picioare) nu au importanta. Altfel spus o macheta 1/72 va arata privita de la 1ft distanta ca obiectul real privit de la 72ft distanta. Cat timp nu amestecam ft cu metri rationamentul are o bruma de valabilitate. Tocmai pentru ca s-a ajuns ca unii producatori denatureaza intentionat culoarea sub pretextul "efectului de scara" consider teoria cu pricina daunatoare. Intra in randul darelor de fum de la din spatele armelor sau al niturilor de cuirasat asezate pe avioane cu invelis asamblat prin lipire sau sudura in puncte. Adica o moda aiurea.



Mai e un lucru: acest efect de scara de care se vorbeste si care ar atenua/altera culorile nu se manifesta aproape niciodata in conditii meteo normale la distante sub 100-200m. El ar avea rost mai mult in domeniul machetelor de nave la scari mari 1/700 sau mai mult. La avioane efectul e subtil pana la inexistent:
http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/...sair/1540449/L/
http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/...-45A/1497943/L/
http://www.airliners.net/photo/France---Ai...-Jet/1298796/L/

la ultima chiar se vede cum se confunda formele avioanelor din cauza culorii practic identice

#22 Useril este offline   paul 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 607
  • Inregistrat: 06-April 05

Postat 01 July 2009 - 09:00 AM

Am si eu o abordare asupra efectului de scara. Parerea mea este ca acesta ar consta si in grosimea stratului de vopsea care trebuie sa fie proportionala scarii folosite. Aceeasi culoare arata intr-un fel pe un avion real care a fost vopsit in 2-3 straturi cu un pistol de vopsit si altfel pe o macheta la scara, tot in cateva straturi. De aceea consider ca pigmentarea sau intensitatea culorii ar trebui estompata la machete, ar trebui simulata o grosime mai mica a stratului de vopsea.

#23 Useril este offline   radub 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2059
  • Inregistrat: 13-August 05

Postat 01 July 2009 - 11:03 AM

Vezi postareaZ-mare, la 1 Jul 2009, 06:32, a spus:

P.S. Unii spun ca sunt firme de vopsele, cum e MM, ce produc RLM-uri (probabil nu numai pe acestea!) direct cu efect de scara, undeva intre 1/72 si 1/48.


Aeromaster se laudau cu faptul ca aveau vopselele cu "efect de scara" inclus pentru scara 1/48. Aeromaster s-au dus, dar MM au preluat gama, deci e posibil ca ei au preluat si "efectul de scara".

Acum, asta cu "72 de picioare" sau "72 de metri" e ca poanta aia "cum iti dai seama care e lebada si care e lebadau? Arunci o bucata de paine in apa. Daca vine ea e lebada. Daca vine el e lebadaul." Daca folosesti sistemul metric, atunci sunt metri si centimetri, si daca folosesti sistemul imperial atunci sunt picioare si tzoli. Scara e constanta. Indiferent ce unitate de masura folosesti, totul se raporteaza la constanta. Uite un experiment: luam un avion, sa zicem un IAR80, si ii cerem unui mester matriter american sa faca matrita la 1/72 in sistem imperial (in tzoli) si apoi ii cerem unui mester matriter european sa faca matrita la 1/72 in sistem metric (cemtimetri, milimetri). Pe ce punem pariu ca rezultatul va fi identic? :hi: Acum cativa ani, mi-am luat un ceas cu tahimetru (care cronometeraza perioada de timp necesara pentru parcuregerea unei anumite distante, fie un kilometru fie o mila, si iti da viteza fie in kilometri fie in mile "la ora"). Un cunoscut imi spune: "asta e luat din Anglia si e pe mile nu pe kilometri". M-am uitat un pic la el, am clipit de cateva ori, si dupa aia mi-am dat aseama ca nu are rost sa ii explic. Fie ca fie ca e kilometru sau mila, "la ora" e constanta. El inca mai face mishteaux de ceasul meu si se crede cel mai dashtept bajat din kartyer care mi-a taiat el mie macaroana. :hi: Pentru cei care inca se mai scrapina in crestet intrebandu-se "buey cum pushka mea?" uitati-va aici http://en.wikipedia....iki/Tacheometer

Sistemul imperial de masurare e cam dificil (se bazeaza pe duzine si diviziuni ale duzinei, adica treimi, patrimi si multiplicari ale treimilor si patrimilor, ceea ce explica si scarile astea de genul 1/72, 1/32, 1/48 si asa mai departe) dar e usor de inteles dupa o vreme si cu timpul atingi un fel de stare de zen si o "claritate". :-D Eu lucrez cu oameni care folosesc sistemul imperial si m-am obisnuit. Uite pe scurt cum se poate face un fel de compromis: Un tzol e cam 2.5cm. 12 tzoli fac un picior adica in jur de 33 de centimetri (adica o treime de metru). 3 picioare fac un yard. Un yard e oarecum, in general si estimativ, echivalentul unui metru.
http://en.wikipedia....Imperial_system

Eu nu cred in aplicabilitatea "efectului de scara" la machete si nu il folsoesc.

Radu

#24 Useril este offline   wurger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4011
  • Inregistrat: 21-February 05
  • Location:Bucuresti

Postat 01 July 2009 - 11:25 AM

MIG - "fiecare sa redea ochiometric nuanta potrivit cu ceea ce i se pare de cuviinta functie de contextul obiectului de machetit."

Dixit ! Asta e cea mai castigatoare abordare. Deci intr-un fel noi ne contrazicem fiind de acord.

Anyway, exemplele de foto postate de tine MIG sunt avioane albe in doua cazuri si nu prea merge sa deschizi albul cu ceva alb ca sa obtii alb la scara :hi:

Mai mult, m-am gandit acum....Cate impuritati sa aiba atmosfera intre Moi si avion ca sa-i altereze culoarea. Muntii aia sunt la niste kilometri mai inteleg, dar acilishea in curte....

#25 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12374
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 02 July 2009 - 08:25 AM

Citeaza

Tocmai pentru ca s-a ajuns ca unii producatori denatureaza intentionat culoarea sub pretextul "efectului de scara" consider teoria cu pricina daunatoare. Intra in randul darelor de fum de la din spatele armelor sau al niturilor de cuirasat asezate pe avioane cu invelis asamblat prin lipire sau sudura in puncte. Adica o moda aiurea.
MiG, perfect de acord cu tine!
Cit despre ultima poza :hi: , mie mi se pare ca albastrul din fundal este mai inchis la culoare, deci ar trebui adaugat in vopsea ...negru nu alb! :-D

Citeaza

Acum, asta cu "72 de picioare" sau "72 de metri"...
Radub, sorry s-a inteles gresit! Nu ma gindeam la rapoarte de distanta, care sunt fara unitate de masura (adimensionale) (normal, 10toli/25 toli =10cm/25cm=10 litri/25 litri!) ci la distanta! Adica una e sa privesti un avion de la 72 metri si alta de la 23 metri! Apoi in carticica zice, daca nu ma insel, ca ti macheta (sau esantionul de culoare) cu bratul intins si o suprapui peste avionul real, tu stind la 72 de picioare de acesta. Ori brat intins /72 picioare nu-i tot una cu brat intins/72 metri!

Citeaza

Anyway, exemplele de foto postate de tine MIG sunt avioane albe in doua cazuri si nu prea merge sa deschizi albul cu ceva alb ca sa obtii alb la scara
Exact, cum ziceam si eu mai sus! :hi:
Pina una alta vad ca suntem cinci pentru contra! Caz inchis??? :hi:

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi