Nakajima Ki-43-II Hayabusa Șoimul Pelerin al Imperial Japanese Army
#1
Postat 11 March 2015 - 12:51 PM
Nakajima Ki-43 Hayabusa ( Oscar īn codificarea Aliaților ) era un aparat emblematic acesteui concept : Grațios , elegant , cu un fuselaj subțire īncadrat de aripi lungi, foarte manevrabil și rapid , dar īnarmat practic ca īn Marele Război ( două mitraliere ușoare pe capotă ) , fără un blindaj care sa asigure măcar un nivel decent de protecție pentru pilot și carburant .
Īn mīinile unui expert , Șoimul Pelerin putea fi excepțional de agil și letal...Dar războiul avea să dovedească fără nici un dubiu că victoria avea să fie obținută de producția īn masă a unor avioane puternice , bine īnarmate și blindate , pilotate de aviatori obișnuiți . Epoca samurailor apusese pentru totdeauna .
Kitul este un Hasegawa ( A1-00131 ) din 1987. Tipic perioadei , are gravură fină īn pozitiv , foarte bine turnat , fără bavuri sau defecte deranjante , cu un interior absolut simplist ( podea , scaun , manșă și un tablou de bord simplu , cu un decal īn loc de orice detaliu ) .
Am să īncerc să detaliez nițeluș ceea ce oferă producătorul , cu ajutorul unei coli PE Eduard , cupolă Rob Taurus și colimator QuickBoost.
Va urma.
#3
Postat 11 March 2015 - 02:41 PM
Aripa e mai mult lata decat lunga comparand cu mai batranul Ki 27 dar si cu mai tanarul Ki61.
Cand ai nevoie de referinte iti stau la dispozitie. Sa nu te apuci sa-i faci totul in Aodake la interior.
Spor la inaltat soimul calator !
#4
Postat 12 March 2015 - 12:18 PM
Din păcate , Oscar-ul Hasegawa este īn pozitiv , ceea ce este un lucru mai degrabă negativ O să folosesc Aero Detail 29 ca sursă de informații, deși am și aici ceva dubii .
Cutia oferă două īnmatriculări :
Ki-43-II b , 50 sentai / 3 chutai , sergent Satoru ( Satoichi) Anabuki , Mingaladon , Birmania , octombrie 1943
Ki-43-II Kai , 59 sentai / 3 chutai , sergent major Hirohata , Noua Guinee , 1943.
Ambele par a fi aluminiu , camuflat la fața locului cu un IJA dark green.
Personal aș opta pentru prima , cea a sergentului Anabuki .
Asta este singura fotografie reală mai bună pe care am găsit-o . Profilele color găsite pe net nu-s deloc convingătoare , īn sensul că nu-s două la fel...
Așa ca dragă Călin , orice ajutor / informație / sfat va fi mai mult decīt binevenită și bineprimită !
Va urma.
#6
Postat 12 March 2015 - 04:27 PM
Vezi ca la asta de sus, culoarea aia dupa burta nu e confirmata.
Asta o am si mai mare. Daca vrei o trimit pe mail
Din poza pusa de tine eu vad asa: Avionul era vopsit intr-un overall grey-green si patat cu verde. Panourile de langa cockpit si de la radacina aripii au fost inlocuite probabil si sunt aluminiu curat.
In sprijinul afirmatiei, uite o poza color cu grey-green peste tot. Se vede la capacul jambei ca are aceeasi culoare ca cea de pe fuselaj.
Dupa cum zice poza, epava a fost gasita pe Holandia si ar fi trebuit sa apartina lui 59 sentai. Deci ar fi fost Hayabuse vopsite asa.
O alta poza dintr-un unghi nu prea avantajos (cu soarele in fata) ne-ar cam arata ca ceea ce unii interpreteaza ca verde solid la aparatele din 59, e cam deschis sa fie asa.
Avand in vedere pozitia aparatului intre obiectiv si soare ar fi trebuit (zic eu) sa fie aproape negru in poza.
In pozele urmatoare se pare, dupa diferenta dintre hinomaru si restul pare verde
Uite si unul cu panouri aproape curatate. M-am intrebat de multe ori de ce asa simetric si de ce numai alea.
Pentru interior, culorile au variat mult, Ce vreau sa spun e ca nu e gresit in nici un fel pana cel ce te contrazice nu prezinta dovezi in sensul asta.
Oricum, partile lasate in Aodake erau in general in partea din spate a fuselajului, uneori scaunul si alte parti care nu erau imediat vizibile.
In cockpit, aparatele erau verde nakajima cu butoane negre, sau negre complet. Bordul in general negru.
Uite 2 poze color, poate te mai ajuta. Nu stiu daca ce se vede sunt culorile originale si nu alea date dupa vreo restaurare. Mai studiez.
,
Acelasi mottle cu verde inchis. De data asta, cu siguranta pe un gri si nu pe metal direct.
Aceasta postare a fost editata de wurger: 12 March 2015 - 04:34 PM
#7
Postat 12 March 2015 - 08:00 PM
O s-o iau metodic :
Sven :
Profilele puse de tine le cunosc . Mi se par eronate ambele . Primul este un Ki-43-II b , serie de mijloc . Ar corespunde perioadei căutate ( octombrie 1943 ) , dar nu are figurate victoriile de pe coadă . Al doilea nu mă interesează , este un Ki-43-I . Poza este valoroasă insă , nu am mai văzut-o pînă acum , dar ...este din perioada în care Anabuki era instructor la Școala de zbor a Armatei Akeno ( în 1944 ).
Călin :
Primele profile le-am văzut și eu , sînt de pe FineScale. Din ele , aparatele par a fi grey-green / dark green. Din toate sursele pe care le-am răsfoit , Ki-43 nu a fost vopsit niciodată în acel grey-green , culoare folosită exclusiv la Zero-urile Marinei . Oscar ( Ki-43-I / II ) au venit din fabrica în aluminiu curat , doar cu panoul antireflex și Hinomaru-urile . Au fost vopsite la unități , după inspirația comandanților , și cu ce vopsele s-au găsit disponibile , inclusiv vopsele aliate de captură ( britanice , americane , olandeze ) .
În poza cu americanul , aparatul pare vopsit overall monocolor , mai probabil însă IJA Green , bine obosită și jumulită. Avionul este un Ki-43-II b . Am văzut multe avioane ale armatei care aveau și capacele jambele în culoare de camuflaj ( ca și FW-190-uri...).
Poza cu soarele în față ...Mie mi se pare destul de clară totuși , este un Ki-43-I în aluminiu necamuflat , se vede clar panoul antiglare în față , este 3 Chutai / 50 sentai ( fulgerul este galben , inelul alb ).Poza următoare ; da , și mie mi se pare verde solid , același 3 chutai / 50 sentai .
Ultima poză mă confuzează după fuselaj , aparatul pare vopsit complet in verde...aripile par cîrpite , o fi suferit reparații extensive la aripi , părțile înlocuite par "bidinite" cu verde , nu vopsite solid.
Pozele cu bordul : prima este a unui aparat restaurat în USA , a doua însă ...din ce-am săpat și eu , pare a fi tot o restaurare- poza este făcută chiar la începutul restaurării- , însă cică în avionul restaurat se păstraseră culorile originale , restauratorii doar le-au vopsit fresh .
Ultimele două poze m-au bulversat cel mai tare , căci pare aproape sigur camuflaj bicolor , grey / green sau light / dark green. Am însă o sursă care zice că s-au folosit și camuflaje bicolore , în special la începutul campaniei din Malaya și China ( iar în sprijinul acestei presupuneri vine cumva și faptul că ambele poze reprezintă variante timpurii , un KI-43-II timpuriu - încă are radiatorul de ulei inelar , și pe cel suplimentar mic sub motor - si un Ki-43-I )
Sursa respectiva este asta
Amu , ca să sumarizez :
Avionul pe care vreau să-l fac ar fi , cel mai probabil , aluminiu complet , camuflat cu verde închis aproximativ după pattern-ul din primul profil pus de Sven sau primul profil pus de Călin ( unde în loc de grey-green este de fapt aluminiu ) , panoul antiglare negru albăstriu , cu toate părțile interioare ( calele roților , fuselaj posterior , suportul motor , interiorul capacelor trenurilor ) Aodake-Iro , cockpitul Nakajima interior light green cu tabloul de bord negru , fulgerul ar trebui să fie galben , inelul alb. În decaluri , fulgerul este tot alb...așa o fi ??
Oricum , nu cred că o să mă duc cu el la Smitsonian , și nici la Moson . Mai cercetez și eu ( și așa trebuie să aștept niște PE și niște vopsele...)
Spor să avem !
Sorin
Aceasta postare a fost editata de dakian67: 12 March 2015 - 08:08 PM
#8
Postat 26 April 2015 - 09:52 AM
Cīte ceva pe lateralele fuselajului :
Motorul :
Panoul instrumentelor ( īncă nu-i gata , vreau să-i mai pun eu posterioarele mitralierelor , cablurile lor electrice , etc.)
Podeaua cockpitului , cu palonierul si diverse instrumente ( si aici mai am ceva de lucru , niște căblăraie , diverse alte mațe...)
Și scaunul pilotului :
Deja mă gīndesc cu groază la vopsit petele de verde de pe fuselaj , avīnd īn vedere experimentul ratat anterior ( vezi topicul cu FW-urile)
Va urma.
#10
Postat 28 April 2015 - 06:54 PM
E clar ca te-ncapatanezi, nu gluma, tinand cont de problemele de sanatate cu care te confrunti. Foarte fain arata detalierea pe interior.
Urmaresc cu placere topicul tau, mai aflu si eu o gramada de lucruri.
Sanatate si inspiratie, spor ai din plin!
Nicu
#12
Postat 29 April 2015 - 12:34 PM
Bine că nu am făcut altă cretinenie , eventual ireparabilă , pentru ca am lucrat mai mult din plictiseală , eram oarecum "out of line" din cauza unor vechi dar persistente probleme cu spatele.
O rezolv eu īnsă .
Spor !
#13
Postat 04 May 2015 - 01:38 PM
Nu-s cele mai bune poze care se puteau face , dar...
Aotake-Iro este Tamiya X-13 , iar verdele este Nakajima interior green , XF-71 Tamiya . S-au dat excelent , īncīt mă bate gīndul că am avut pur și simplu ghinion cu albul , dar o să-l ami īncerc , poate greșeam atunci ceva.
To be continued...
#16
Postat 05 May 2015 - 03:18 PM
Nu este prea rău , daaar , cīnd l-am īnchis , am văzut c-am muncit degeaba . Numai din pozele pe care le-am postat se va ști ce-i īnăuntru , odată īnchis fuselajul nu se mai vede nimic din cockpit , deschiderea este mult prea mică . Să-mi fie īnvățătură de minte , să le fac OOB ...
#18
Postat 06 May 2015 - 09:16 AM
Eu m-am convins de vreo 2 ani ca nu merita chiar sa le incarci cu toate butonelele. De aia m-am apucat de Swordfish si i-am facut interiorul .
Dar mai am cateva sute nefacute si n-am nici o sansa sa le detaliez pe toate.
#19
Postat 06 May 2015 - 12:04 PM