Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR 80 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 9 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 80 Hobbyboss 1/48

#21 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 30 January 2018 - 06:07 PM

Vezi postareaZ-mare, la 30 January 2018 - 05:45 PM, a spus:

Prin adaugarea plasticului, nu s-a marit prea mult distanta dintre peretii baii trenului??


Parerea mea este ca e ok acum si ca distanta nu este prea mare.

Din ce documentatie am si din ce am mai citit, am inteles ca in lumina celor mai noi cercetari, s-a renuntat la teoria conform careia ar fi existat elemente de tren aterizare diferite la diversele variante de IAR80/81. Cu alte cuvinte, baile trenurilor de aterizare, cu toate dimensiunile si cotele aferente, ar fi fost la fel la toate celulele. Nu erau avioane cu distante mai mari intre peretii baii trenului, toate erau la identice.

Daca este adevarat (eu nu am nicio informatie care sa conteste acest lucru), atunci inseamna ca teoretic, in spatiul dintre baile trenului de aterizare ar trebui sa poata sa incapa un lansator de bombe. Pt ca dimensiunile fiind exact aceleasi, la IAR81 s-a montat lansatorul in exact acelasi spatiu disponibil pe burta, intre capetele bailor trenului de aterizare. Ori, asa cum era inainte...nu avea loc sa incapa nici jumatate de lansator...ma rog prinderile alea cum erau la 81...
Apoi...in urma modificarilor, cad aproape perfect pe dimensiunile din cartea lui RaduB.

Deci sper ca e bine asa si ca nu m-am inselat...pt ca oricum nu mai pot face nimic deja:)

#22 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 31 January 2018 - 09:21 AM

Da, conform ultimei carti aparuta sub semnatura lui RaduB, distanta dintre baile/calele trenului de aterizare, nu au fost modificata. Dupa mine, aceste modificari ar fi insemnat niste chestii tehnice destul de complicate. In cea de a doua carte, distanta dintre bai este aceeasi in toate planurile, indiferent de seria avionului.
Pe de alta parte, tot in acea carte, se spune ca au existat doua lungimi diferite la amortizorul trenului de aterizare. Asta ar insemna ca baia/cala avea dimensiuni oarecum generoase.
In privinta plasticului adaugat, eu am plecat de la premisa ca distanta dintre bai era cea buna, dar s-a modificat/marit in urma adaugarii acelui plastic.

#23 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 31 January 2018 - 10:05 AM

Da exact pe teoria asta a aceleiasi bai a trenului de aterizare la toate seriile am mers si eu.
Acum, distanta masurata intre capetele baii trenului de aterizare este exact aceeasi ca in cartea lui Radu.

Cam asa arata piesele principale ale tabloului de bord scos de cei de la Yahu Models pt IAR 80 early. Ce se vede in pozele astea este dedicat strict seriei 1-20.
Muuuuuult mai bun decat plasticul din cutie...mie mi se pare ca arata extraordinar. Practic, avem plansa orizontala peste care trebuiesc montate cele trei sectiuni individuale ale panoului de bord, fiecare dintre ele alcatuita din 2 piese separate (fata-spate). Exista si un fel de mini-tool pt reglarea corecta a unghiului de inclinatie pt cele 2 sectiuni laterale ale bordului! Foarte misto...bravo Yahu.

Am dat cu un lac lucios pe piesele de interior...iar pe fetele tebloului de bord am aplicat un lac mat, pt ca asa cum vin ele sunt prea lucioase pt un tablou de bord, totusi.
Am mai montat pe spate si niste mici discuri de plastic, ca sa simulez carcasele indifviduale ale alaratelor de bord.
Sper a am timp cat mai curand sa-l asamblez...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 27.jpg
  • Imagine atasata: 28.jpg

Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 31 January 2018 - 10:40 AM


#24 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 01 February 2018 - 09:54 AM

Am continuat putin lucrul in baia trenului de aterizare.
Cam asa arata dupa ce am slefuit milliput-ul. Treptele respective au disparut. O sa mai aplic putin primer fin cu pensula si dupa inca o slefuire usoara probabil ca totul va fi perfect neted.
Cu asta am rezolvat in mare problma dimensiunilor baii trenului de aterizare.
Am mai montat niste nervuri suplimentare de plastic...insa am nelamuriri in legatura cu acele nervuri deja existente din turnare si pe care le-am marcat cu sageti rosii.
Nu am reusit sa-mi dau seama exact daca aceste nervuri marcate cu rosu chiar existau in realitate in baia trenului de aterizare. La aripa 1/32 Azur ele nici nu exista. Din documentatie vad ca tablele peretilor baii trenului era facute intr-adevar din bucati, deci niste linii de imbinare ar trebui sa existe...dar aceste nervuri/imbinari nu am eusit sa le vad pana acum in nicio poza.

Voi ce ziceti?

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 29.jpg
  • Imagine atasata: 30.jpg
  • Imagine atasata: 32.jpg
  • Imagine atasata: 31.jpg


#25 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 01 February 2018 - 01:31 PM

Discutia despre acele nervuri a mai fost. http://www.cartula.r...6/page__st__100 Eu am sustinut, la vremea respectiva, ca acele nervuri ar trebui sa existe. Ele nu exista, ci se vede, salb, imbinarea dintre table
Imagine atasata: tren3.png
Cu alte cuvinte le poti da jos linistit.
Teoretic, nici nervurile din jurul decupajului unde este zavorul trenului si ramforsarea de pe carenajul unde vine prinsa jamba, nu ar trebui sa existe. In desene, piesele sunt vazute dinspre partea de montaj, adica dinspre extradosul aripii. Adica, acele ramforsari ar trebui sa fie in interiorul aripii. Este doar o teorie a mea, nu spun ca e musai asa.

#26 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 02 February 2018 - 10:11 AM

Multumesc Zetule.
Intr-adevar pare ca nu se vad acele nervure...cel mai probabil le voi elimina si eu...eventual sa vad in locul lor pot sa fac niste linii de imbinare cu scriber-ul (mult mai discrete si in negative, cum ar veni).

Am asamblat bordul celor de la Yahu Models. Cam asa arata. Comanda pasului elicei (stanga pe partea orizontala a bordului) este scratch. Urmeaza sa mai pun ceva fire in spate la aparatele de bord.
Intr-o poza am pus si bordul original (piesele din plastic), ca sa vedeti diferenta. Yahu arata evident mult mai misto...dar acum dimineata privind pozele (aseara cand l-am facut nu am observat detaliul asta), vad o diferenta de profil/dimensiune la panourile laterale ale bordului, care incepe sa ma ingrijoreze. Hmmm...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 33.jpg
  • Imagine atasata: 34.jpg
  • Imagine atasata: 35.jpg


#27 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 02 February 2018 - 11:02 AM

Fain! Da profilele sunt diferite, cred ca va trebui sa mai raschetezi putin din peretii cocpitului.
La plansa de bord, nu stiu daca te-ai gindit, dar la scara asta arata bine, mai trebuie sa unesti, printr-un arc de cerc, cele doua laterale inclinate si sa pui distantoarele. Chiar daca ai cupola inchisa, da bine!

#28 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 02 February 2018 - 12:42 PM

Vezi postareaZ-mare, la 02 February 2018 - 11:02 AM, a spus:

La plansa de bord, nu stiu daca te-ai gindit, dar la scara asta arata bine, mai trebuie sa unesti, printr-un arc de cerc, cele doua laterale inclinate si sa pui distantoarele. Chiar daca ai cupola inchisa, da bine!


Da clar o sa fac asta.
Mai ales ca am nevoie de elementul ala care unea cele doua panouri laterale ale bordului, ca sa sprijin pe el tijele de sustinere care veneau dinspre zona aia cu panoul para-foc inexistent de care vorbeam noi mai sus.
Ma referl a tijele astea pe care le-am marcat in poza....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 36.jpg


#29 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 07 February 2018 - 10:28 AM

N-am mai avut timp de mare lucru.

Am dat vopsea pe piesele din cockpit.

La aripi am taiat tevile turnate ale mitralierelor si am dat gaurile in care vor veni tevile de rasina. Inainte sa inchid aripile am pus in interior si un sistem de opritoare/distantiere care sa asigure montajul usor si corect al tevilor de mitraliera, la sfarsit, dupa vopsitorie.
Am modificat priza de aer a radiatorului de ulei. Asa cum e in kit, este prea sus montata, trebuie coborata putin mai spre intrados. Plus ca era cumva astupata...am adaugat peretii/fantele despartitoare
Pe extradosul planului stang am adaugat acea evacuare pentru circuitul radiatorului de ulei, care a fost prezienta la avioanele care aveau doar un singur radiator de ulei in planul stang.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 41.jpg
  • Imagine atasata: 42.jpg
  • Imagine atasata: 43.jpg
  • Imagine atasata: 37.jpg
  • Imagine atasata: 38.jpg


#30 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 08 February 2018 - 01:57 PM

Citeaza

Inainte sa inchid aripile am pus in interior si un sistem de opritoare/distantiere
Buna idee!
Eu pun in aripa, in deptul locului unde vin mitralierele/tunurile, o bucata mai sanatoasa de plastic. Cind montez mitralierele/tunurile, dau, prin aripa si acea bucata de plastic, o gaura cu diametrul tevii, apoi, numai in aripa, o gaura putin mai mare. In acest mod, teava se fixeaza bine si ramine si putin loc intre teava si aripa, cum e in realitate.

#31 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 09 February 2018 - 09:24 AM

Am montat sinele de ghidaj ale cupolei carlingii. Atat cele laterale, cat si cea centrala, de deasupra. Evident, pentru sina de deasupra a trebuit sa modific putin coama fuselajului posterior, ca nu era nimic acolo.
Am fost nevoit sa subtiez masiv pe interior peretii laterali ai cockpitului, in dreptul elementelor laterale ale panoului de bord. Chiar si asa insa, bordul PE al celor de la Yahu nu se potriveste , este mult prea lat!!
Va trebui sa ma apuc sa incerc sa modific bordul propriu-zis...si imi e teama de chestia asta, ca e destul de fragil., fiind asamblat din o gramada de peise..:angry2:

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 44.jpg
  • Imagine atasata: 45.jpg
  • Imagine atasata: 46.jpg
  • Imagine atasata: 47.jpg


#32 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 09 February 2018 - 11:22 AM

Cu sinele de ghidaj pentru cupola, ai patit ca mine! Ele trebuie sa fie paralele!
In privinta bordului, parerea mea e ca trebuie sa degrosezi pina la limita. Cu putina atentie, poti obtine un perete de 0,2 mm. Mai subtiaza si din platforma pe care vine pusa plansa de bord, probabil ca doar plansa verticala iti face probleme. In cel mai rau caz, incearca sa pilesti putin atit din partea superioara, cit si din cea inferioara a placii de bord. Daca se mai poate!
Succes!

#33 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 09 February 2018 - 12:45 PM

Vezi postareaZ-mare, la 09 February 2018 - 11:22 AM, a spus:

Cu sinele de ghidaj pentru cupola, ai patit ca mine! Ele trebuie sa fie paralele!


Da dar ca sa incerc sa le fac paralele ar fi trebuit sa "ingrop" cumva in grosimea peretelui fuselajului capetele posterioare ale sinelor.
Si nici macar asa nu stiu sigur daca as fi putut sa le fac chiar paralele. Poate incerc la urmatorul. Asta fiind cu cabina inchisa, sper ca la final nu se va vedea prea evident ca nu-s paralele sinele alea.

Asa cum bine ai intuit Zetule, nu din cauza raftului (suportului) orizontal nu incape bordul in fuselaj, ci datorita formei si latimii celor 2 panouri laterale inclinate ale bordului. Acolo e problema, o sa vad cum o rezolv...sper sa nu trebuiesca sa renunt al bordul Yahu.

#34 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 09 February 2018 - 07:29 PM

Da, problema sinelor e insurmontabila! Ca sa le faci paralele, trebuie, fie sa le scoti prea mult in afara, in partea din fata, fie sa le ingropi rau de tot, in spate, fie sa pilesti la greu, din peretele cocpitului, in spate. Oricare din solutii nu da bine!!, La scara 1/32, treba nu a fost asa de grava. La scari mici, intervin probleme trehnice. De multe ori, peretele din plastic la kit este mai gros decit tabla la avionul real!!!!

La bord, singura solutie, este sa degrosezi peretii cocpitului. Iti tin pumnii!!! :thumbsup:

#35 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 12 February 2018 - 09:36 AM

Am terminat cu bordul celor de la Yahu Models.

A fost un chin. Ca sa se potriveasca pe avion, nu a fost nici pe departe suficient sa subtiez plasticul din zona de contact. Nuuu, a trebuit sa pilesc la greu (pila fina) din marginile exterioare ale celor doua panouri laterale ale bordului. A trebuit sa fac asta in 2 randuri, pt ca dupa o prima sesiune, dupa ce am inceput sa cred ca ma apropii de victorie (incepeam sa pot inchide fuselajul cu bordul prins in el), am zis sa fac o proba la rece si cu parbrizuul, sa vad cum vine...ocazie cu care am constatat ca aceleasi margini laterale nu permiteau parbrizului sa se aseze normal la locul lui pe fuselaj.
Iar pila, iar nervi, iar injuraturi. Ma rog, dupa ce am faramat si reconstruit bordul de vreo 2 ori, cam asa arata la final...acum la dryfitting se potrivesc ok toate piesele din zona respectiva.

In concluzie, bordul PE Yahu Models e sublim, dar nu se potriveste deloc pe plasticul IAR80 Hobbyboss. Inclin sa cred ca ei au redus la scara OK bordul de IAR80, dar nu au comparat cu piesa de plastic pe care trebuiau s-o inlocuiasca efectiv.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 48.jpg
  • Imagine atasata: 49.jpg
  • Imagine atasata: 50.jpg

Aceasta postare a fost editata de RocknRolla: 12 February 2018 - 09:37 AM


#36 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 February 2018 - 12:57 PM

Chiar azi dimineata ma gindeam la problema ta, si mi-a venit o idee: sa folosesti o unghiera dreapta pentru a taia, putin cite putin, din plansa de bord, pina incape la locul ei
Oricum ai rezolvat-o excelent!!!!
Spor in continuare!

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 February 2018 - 12:58 PM


#37 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 14 February 2018 - 09:26 AM

M-am apucat sa-i fac centur de siguranta.
Hobbyboss ofera centuri PE la kit-ul asta, dar sunt cele modelul "late" si nu se potrivesc deloc cu un avion din prima serie, in perioada 1940-41.
Deci trebuie sa incerc sa reproduce tipul original de centuri (cel folosit pana in vara lui 1943), modelul cu 3 prinderi si cablu de sustinere pentru centurile de umeri.
N-am alta sursa de inspiratie decat cartea lui RaduB, unde sunt prezentate schematic.
Le-am facut din 6 fasii de banda 3M (d-aia gen Dymo, dar ceva mai flexibila, o folosesc in general pt ghidaj la gravarea liniilor de panouri) lipite una peste alta in 3 benzi care reprezinta cele 3 centuri de siguranta.
Am vopsit cu flat tan...le-am taiat la dimensiune, am lipit apoi cataramele (facute din sarma)...cam asa am ramas aseara, mai ramane doar sa lipesc de scaun si capetele centurilor de umeri. Si sa adaug cablul de intindere al centurilor.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 51.jpg
  • Imagine atasata: 52.jpg
  • Imagine atasata: 53.jpg


#38 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 14 February 2018 - 11:14 AM

:good: :hi:

#39 Useril este offline   RocknRolla 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1050
  • Inregistrat: 15-February 13
  • Location:Bucuresti

Postat 16 February 2018 - 09:36 AM

Am pozitionat centurile de siguranta si am montat scaunul pe podeaua cockpitului.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 54.jpg
  • Imagine atasata: 55.jpg
  • Imagine atasata: 56.jpg
  • Imagine atasata: 57.jpg
  • Imagine atasata: 58.jpg


#40 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 16 February 2018 - 09:46 AM

Bun, faina treaba ai facut!! :hi:

Arata acest topic


  • 9 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi