Forum Machete,Modelism,Hobby: YR-ELA IAR316 B - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

YR-ELA IAR316 B 1/72

#1 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 30 September 2018 - 06:37 PM

Cu multa vreme in urma, prea multa chiar(cam pe la vremea pozelor pentru primul buletin), am gasit intr-o revista, undeva (nici macar nu mai tin minte cum se chema) planurile elicopterului IAR 316 B , la vremea aceea o vedeta a industriei romanesti, dorita vedeta la salonul Le Bourget.
Mi-a placut figura de libelula jumatate transparenta,pe care o afisa. Am luat o bucata de lemn de tei si am cioplit-o, pilit-o si tras-o la smirghel pana cand am reusit sa-i realizez coada. Am vopsit-o alb curat, Sigmarom desigur, am scris-o cu o carioca neagra "YR-ELA" si...m-am oprit: era prea complicat mai departe.
Asa a ramas intr-un sertar,cateva decenii pe urma am...pierdut-o.
Vazand kitul de la Heller am zis : "ce-ar fi daca ,de ce nu" ?
Hai, doar ca era o mica-mare problema: imi lipseau decalurile necesare.
Si aici a venit ajutorul din partea lui Romi si Goposaurus, carora le multumesc in mod public pentru ca au realizat pentru mine,o coala de decaluri "custom" care sa cuprinda inscriptionarea si lineatura rosie, atat de cunoscuta pe versiunea civila a elicopterului romanesc.Tricolorul cu stema epocii, scrierea inmatricularii liniile Alb+rosu.
Si...iaca...mi-a iesit cam asa ceva:

Imagine atasata: 20180930_174951-1.jpg Imagine atasata: 20180930_175010-1.jpg

Imagine atasata: 20180930_175031-1.jpg Imagine atasata: 20180928_210432.jpg

Stiu, nu-i perfect,da-i al meu si mie mi drag.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 30 September 2018 - 06:42 PM


#2 Useril este offline   deltadagger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 21-November 09
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie

Postat 30 September 2018 - 06:53 PM

Frumoasa povestea,frumos elicopterul!Felicitari!Imagine postata

#3 Useril este offline   goposaurus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2091
  • Inregistrat: 22-June 06
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatia, in general

Postat 30 September 2018 - 07:13 PM

:hi:

#4 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4939
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 30 September 2018 - 07:34 PM

Arata foarte bine, si ii sta bine in inmatricularea socialista.

#5 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2461
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 30 September 2018 - 07:44 PM

Frumos! :hi:
Intradevar astfel de machete sunt cele mai dragi.

#6 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 30 September 2018 - 07:56 PM

Mulțumesc băieți, mulțumesc Gopo.
Kitul Heller ( am folosit "kitul roşu" cel de la "Apărarea civilă") se îmbină destul de bine.Problema grea apare la partea vitrată, în mod particular lineatura structurii metalice care trebuie vopstită în culoarea restului elicopterului. De mare ajutor este setul PE al cehilor de la Brengun care oferă substitute de bună calitate pentru piesele de plastic ale francezilor. La "civilul" YR-ELA nu se pot folosi toate PE-urile pentru că originalul nu avea, de exemplu, troliu pentru ridicare/salvare la bord - mă refer la perioada de civilie a lui.
Cele mai fine repere PE se regăsesc la interior, centurile de siguranță, tabloul de bord sau altele asemenea, care sunt realmente minuscule. Arată foarte bine dar din păcate rămân prea puțin vizibile.
Mă bucur că am reuşit într-un final, fie şi după vreo...cred ca 40 de ani, să am macheta asta, chiar dacă (sau poate tocmai pentru că)originalul a pierit mistuit în flăcări, la Grădiştea, acum 10 ani. Este, dacă vreți, o chestiune de melancolie şi un fel de respect din partea mea.
Ar mai fi ele câteva wish-uri, din perioada "romantică", de exemplu un IAR 817 sau un 818 Aviasan(să zicem YR-AVE) însă nu ştiu să existe pe undeva un kit al lui.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 30 September 2018 - 08:09 PM


#7 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 30 September 2018 - 08:42 PM

Foarte dragut , Longinus ! Bravo ! :clapping:
L-am avut si eu pe acesta de la Heller , demuult , undeva chiar dupa revolution si tin minte ca mi-a facut de asemenea mare placere sa-l montez . ... Pe al meu cred ca l-am facut cadou unei prietene , dar vazandu-l pe al tau mi-a deschis apetitul sa mai lucrez si eu unul undeva poate in viitoul apropiat .

Citeaza

am gasit intr-o revista, undeva (nici macar nu mai tin minte cum se chema) planurile elicopterului IAR 316 B

Nu cele din Modelism ?
Tin minte ca eram undeva prin clasa 6 sau 7 , studiam clarinet ( pian secundar ) pe langa lic de arte si aveam examen . Ne grabeam sa ajungem dar am vazut revista Modelism la un chiosc , si insistand parintii mi-au cumparat-o , poate si fiindca se gandeau ca m-ar ajuta daca voi avea emotii inainte de a intra , distragandu-mi sau umplandu-mi atentia cu ceva placut . Chiar a ajutat , aproape ... prea mult , atat pe mine cat si pe colegii " de suferinta" , ce asteptam intr-o antecamera sa fim chemati .
... Dar ... si aici e chiar ciudat fiindca tocmai astazi mi-am adus aminte de o intamplare pe care nu stiam ca o mai pastrasem in amintire si e aproape o coincindenta faptul ca ai postat chiar subiectul acelei intamplari si anume cand am vazut prima data de aproape un elicopter . ... De fapt pe atunci i se spunea " helicopter " cu accent pe " h" si suna asa intr-un fel occidental , " americheen" ...
Eram miculuti . inainte de a merge la scoala si eram la Turda . O zi mohorata , iesiseram doar sa ne jucam cu catzeii ( rasa brac german ) ai unchiului , si acum stateam sa ne facem siesta dupa haleala . Unchiul meu , seful Statiunii Agricole din Turda , era la servici . Cand deodata ai auzim masina , mult mai devreme decat venea el deobicei , iar la intrebarea matusii nu-i raspunde de ce a ajuns mai repede si facand pe nisnaiu da un ocol prin camere de parca ar cauta ceva si apoi ne spune ; " Haide-ti repede sa va arat ceva " , zambind " complice" .... Nu prea aveam chef ; era chiar o zi din acelea ... de stat si mancat " coltz de paine" ... dar mergem . Ne urcam in masina , ceea ce era usor curios si mergem . Si tot mergem ... Unchiul meu zambea cu subanteles dar nu vrea sa ne spuna ce ne pregatise , oricat incercam sa aflam . Urcam spre statiune . La un moment dat la intrarea in statiune ( parca?) este o platforma betonata , ce se deschidea in fata noastra si pe ea in contrast cu cerul gri inchis albastui , o silueta mica ,zvelta si alba . Un elicopter . Primul pe care il vedeam atat de aproape .
Nu era cum ni-l inchipuiam . Era asa de mic de dragalas , chiar gingas , asa de frumos lucrat si ... prietenos si nou ( sau curat sau ingrijit) , ca pe loc l-am indragit .
Inceram sa retinem toate amanuntele , ca sa il putem desena cand vom ajunge acasa . Rotitele acelea minuscule , un " girofar" rosu , cele 2 derive pe care era pictat tricolorul , carlinga mare , vitrata , coditza aceea lunga si subtire , iar sub elicea din coada acel montant cu o forma neobisnuita... pana azi mi-a ramas in memorie .Tot atunci am aflat ca se numeste " Alouet" ^_^ si ca este frantuzesc dar ca se face la noi .
Nu a stat mult ( de aici si graba de a ajunge a unchiului ) , doar cateva ore si a plecat .
Era un un IAR 316 agricol (... s-ar putea sa fi avut montat si acel echipament de stropit) , vopsit complet alb , parca fara alte dungi sau linii , sau poate foarte subtiri ... si asa rau imi pare ca nu s-au mai pastrat desenele pe care le-am facut la intoarcere , pentru a-mi aminti ce inmatriculare avea ( pe aceea si tricolorul ne-o " scria" unchiul ;-) ).

Aceasta postare a fost editata de dany: 30 September 2018 - 09:00 PM


#8 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 30 September 2018 - 08:53 PM

Nu Dany, nu era revista Modelism. Se īntāmpla īnainte de asta. Nu ştiu, poate era Tehnium sau ...Sport şi Tehnică (mai puțin probabil). Chiar nu-mi pot aminti, cert este că planurile aveau şi secțiuni,nu doar "3 vederi".

#9 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12626
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 01 October 2018 - 09:11 AM

He, he, fain de tot!!! :hi: :hi: :hi:

#10 Useril este offline   bog_ldx 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 362
  • Inregistrat: 20-November 09
  • Location:Timisoara

Postat 01 October 2018 - 04:32 PM

Frumos! Felicitari si pentru idee si pentru executie!Imagine postata

#11 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 01 October 2018 - 07:19 PM

Foarte frumos!! :dribble: Bravo si felicitari. :friends:

#12 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 02 October 2018 - 08:36 PM

Mulțumesc băieți.
Elicopterul, fie el "original" sau produs în licență, a fost poate cel mai de succes aparat de zbor de acest fel, la categoria lui, fiind utilizat, apreciat,recunoscut, etc, practic pe toate continentele locuite ale planetei. Într-adevăr, începând din Danemarca, Austria sau Irlanda, până în Surinam, Australia sau Insulele Seychelle, Alouette III a fost apreciat pentru calitatea şi versatilitatea sa.
România l-a primit licență,de la francezi, într-o perioadă în care încă mai era modern, elvețienii l-au fabricat şi ei, iar India cred că îl mai produce şi astăzi, deşi forțele navale indiene recunosc că îi caută un succesor, asta în timp ce de la lansarea lui pe piață, în 1960, se împlinesc aproape 60 de ani.
Nu ştiu câte din cele mai bine de 200 de bucăți,produse de IAR,se mai află în exploatare, însă dintre exemplarele "civile" YR-ELA a fost primul. Şi numai pentru asta şi tot merita să-i dedic vreo...două săptămâni de lucru.
Încă odată le mulțumesc pentru ajutorul lor, lui Romi şi lui Gopo. Fără decalurile lor, YR-ELA ar fi fost un IAR 316 B oarecare.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 02 October 2018 - 08:39 PM


#13 Useril este offline   -Vasile- 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 240
  • Inregistrat: 27-November 12
  • Location:Cluj-Napoca
  • Interests:Aviatia

Postat 03 October 2018 - 08:07 PM

Frumusica macheta ai scos; arata bine. Felicitari si din partea mea!
Mai ales ca, din ce am observat, trebuie oarece truda sa scoti ceva decent din kit-ul asta vechi Heller. Il am si eu si mi s-a parut destul de pretentios la asamblat.

#14 Useril este offline   HIND 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 624
  • Inregistrat: 02-October 06

Postat 03 October 2018 - 08:44 PM

FELICITARI ! :hi:

#15 Useril este offline   Romi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1933
  • Inregistrat: 05-September 05
  • Location:Bucuresti-Brasov
  • Interests:Aviation

Postat 06 October 2018 - 05:58 PM

Imagine postataImagine postataImagine postataLonginus. Si cu placere.
Eu am zburat pe "ciocārlie" 450 ore.

Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi