Forum Machete,Modelism,Hobby: Henschel Hs-129B-2"Der geflügelte Büchsenöffner" - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 6 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Henschel Hs-129B-2"Der geflügelte Büchsenöffner" Kit Italeri 1294

#1 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 20 August 2019 - 09:17 PM

Cum detest să pierd prețiosul timp de modelit tot așteptīnd să se usuce diverse ( vopsele, lacuri, Future, etc.), mi-au căzut ochii pe kitul bimotorului ,mai ales că are OOB decaluri pentru ARR.
Henschel Hs-129 are cinstea de-a fi primul avion proiectat special pentru atac la sol și luptă antitanc. Strămoșul lui A-10 Warthog. Principala cerință impusă de OKL proiectanților a fost ca viitorul aparat să nu folosească motoare deja utilizate pentru celelalte avioane aflate īn producție. Acesta avea să fie , din păcate , și "călcīiul lui Ahile" pentru micuțul bimotor. Excelent conceput, bine blindat, puternic īnarmat, aparatul avea să sufere toată cariera de submotorizare. Prima versiune , A-0, echipată cu un motor inverted V Argus de numai 460CP, nici măcar nu a fost aprobată de Luftwaffe.Producția a debutat cu modelul B-1, ce folosea motoare franceze Gnome-Rhone 14M de 700CP. Din păcate , Īnaltul Comandament a subestimat nevoia pentru avioane de atac, iar Henschel a primit ordin să producă avioanele altor firme...Cīnd au realizat nevoia unui vīnător antitanc dedicat, era deja prea tīrziu...Hs-129 a fost fabricat īn mai puțin de 900 de exemplare. "Deschizătorul de conserve" a echipat doar cinci grupuri ale Luftwaffe , și...3 escadrile ale Grupului 8 Asalt al Aeronauticii Regale Romāne. Care romāni l-au folosit extrem de bine, din august 1943 pīnă īn ultima zi a războiului.Piloții romāni au iubit avionul și l-au folosit foarte eficient.
Sīnt sigur că am achiziționat la vremea respectivă cărțile apărute despre Grupul 8, dar mutările succesive m-au pus īn situatia de-a nu le mai găsi...deocamdată.
Kitul italienilor oferă și o īnmatriculare ARR, evident aceasta fiind favorită. Aparatul comandantului Escadrilei 41, Lt.Lazăr Munteanu, Nr.120 Galben, īn haină de iarnăDin păcate īnsă , fotografii reale cu Nr.120 nu am găsit...O fi vre-una īn broșura cu Grupul 8, nu mai țin minte. Doar un profil color, de pe site-ul rusesc WingsPalette.
M-am apucat totuși de construcție , kitul este destul de simplu. Pare să se potrivească bine ( după probele la rece...), gravat frumușel, am īncercat deja să-l īmbogățesc puțin :
Imagine atasata: IMG_20190820_195934.jpg
Imagine atasata: IMG_20190820_195820.jpgImagine atasata: IMG_20190820_195711.jpg
Ceva elemente de structură īn locașele trenurilor de aterizare, diverse elemente prin cockpit...Nu sper decīt să iasă ceva mai aproape de realitate ( am găsit planuri și poze ajutătoare), prea era "chel" OOB.
Voi reveni cu poze mai clare pe măsură ce avansez cu realizarea detaliilor .
Știu că ARR nu a folosit tunurile anticar de 30mm, doar rack-ul de bombe de sub fuselaj și cele două rack-uri subalare. Adică 6 bombe SC50, plus armamentul de bord ( cele 2xMG151/20 și 2x MG131).
Nelămuriri am multe...dar am să mai īntreb pe parcurs , dacă știe cineva. Ah, o primă īntrebare , dacă mă puteți lămuri : Avionul a fost echipat cu motoare franceze ( un prim stoc provenit din captură, apoi construite sub ocupatie) și cu elici franceze Ratier. Peste tot găsesc profile color cu elicile īn clasicul RLM70, specific tuturor elicilor germane( Junkers, VDM, etc.) Dar Ratier sīnt franceze, și erau negre. Toate. Nu cred că Henschel le primea nevopsite , sau că pierdeau vremea, plus materialele să le revopsească. Īn mod similar, nu cred că Ratier importa vopsea germană, firma īncă producea elici si pentru avioane franceze ( s-au mai produs sub control german atīt LeO451, cīt și D-520, și poate și altele de care nu-mi amintesc acum). Știe cineva ceva concret despre acest subiect ?
Mulțumesc mult, va urma.

#2 Useril este offline   Romi 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1838
  • Inregistrat: 05-September 05
  • Location:Bucuresti-Brasov
  • Interests:Aviation

Postat 20 August 2019 - 09:50 PM

Arata bine

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: 2z6f1ao.jpg
  • Imagine atasata: 34phrw4.jpg
  • Imagine atasata: ilj9j8.jpg


#3 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 20 August 2019 - 11:08 PM

Ahaa, mersi mult Romi pentru poze !! Camuflajul de iarnă nu necesită veleități īn aerografiere , se face la pensulă, originalul s-a făcut cu bidineaua !! Clar 120 este galben ( diferență clară față de albul varului), dar coafele elicilor...Nu-mi dau seama !

#4 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7220
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 21 August 2019 - 10:11 AM

Vezi postareadakian67, la 20 August 2019 - 11:08 PM, a spus:

dar coafele elicilor...Nu-mi dau seama !


un RLM 02, cu ceva rosu,sa zicem un RLM 23 - parerea mea

#5 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12290
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 21 August 2019 - 11:29 AM

Am avut si eu cartea, sper sa o gasesc si sa pun citeva poze. Cred ca nu se supara autorii.
Am facut si eu avionul, dar tare demult, prin anii 90 cind a aparut la Italeri. Parca ala nu a avut inmatriculare romaneasca, nu mai stiu.

#6 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 21 August 2019 - 11:43 AM

Ai dreptate Z-mare, īn anii '90 kitul nu avea īnmatriculare ARR, l-am mai făcut și eu odată, parcă varianta B-3, cu tunul ăla uriaș de 75mm !! Ehei , nu aveam net, nu știam de "-ing-uri", făceam un kit īn două zile...maxim !! Era unul din cele vre-o 80 kituri făcute īn tinerețe. S-au pierdut toate, īn vīltoarea vieții :-(
Longinus, RLM23 zic și rușii...Din poza pusă de Romi eu nu reușesc să-mi dau seama dacă-i roșu sau galben moțul elicei...
Am făcut deocamdată elicele RLM70, parcă din prim-planul pus de Romi nu-mi pare neagră baza coafei, e mai deschisă...Sau este doar o iluzie optică.

#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4358
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 21 August 2019 - 11:57 AM

Excelent topic, il voi urmari cu atentie.

Eu as merge pe alt numar caci din pacate, informatiile despre 120 sunt tare neclare. Avionul nu stiu sa aiba vreo poveste fascinanta (a fost pierdut intr-un accident in ian 1944 si apoi- sau inainte- a existat si un 120a, sigur alb).

Imagine atasata: 1291wn.JPG

Asta in contrast cu 327 de exemplu care a aterizat fortat la rusi si pilotul a fost recuperat de un alt HS, si exista poze si de la rusi si de la romani...in plus are embleme personale etc..

Toti autorii par a face confuzii cand e vorba de numere si inmatriculari. In cartea lui Denes dar si a lui Avram/Arma 120 apare pierdut in ian'44, dar poza cu nr 120a (presupus inlocuitor al lui 120 cazut) e data in cartea lui Denes ca fiind nov'43 , deci inainte de accidentul in care 120 a fost distrus :)

Ce se stie clar e ca din cauza pierderilor de pe front si a accidentelor, grupul 8 a rulat/schimbat, cam toate avioanele, fiind inlocuite pe rand cu avioane germane iesite din reparatie.
La 23 august cel putin, le-au pierdut pe toate la nemti dar au recuperat alele, luate cu japca. Asa ca e posibil sa fi fost mai multe 120 sau 120a..

In plus, genul asta de camo de iarna spoit cu bidineaua, chiar si daca iti iese perfect (adica exact ca in realitate), estetic e neplacut, cel putin pentru mine.
Cu numarul, nu sunt convins ca era galben, la cele mai multe Henschele romanesti, numarul e cat se poate de alb. La altele nu e destul de clar, dar poate fi si alb si galben.

Conform cartii Blindatele Cerului (Valeriu Avram & Alexandru Armă), aparatele Escadrilei 41 erau numerotate īncepānd cu cifra 100 şi aveau botul vopsit īn roşu,
cele din Escadrila 42 erau numerotate pornind de la 200 şi aveau botul vopsit īn galben, iar Escadrila 60 avea numerele matricole īncepānd cu 300, iar botul era vopsit īn albastru.

Nu e precizat nimic despre culorile varfurilor coafelor iar pozele nu confirma intotdeauna cele scrise mai sus.
Acum, cu culoarea bazei coafelor si a palelor, e o poza (pag 317) in care se vad bine coafa si palele si au clar aceeasi culoare, nu pare negru, mai degraba RLM70...

As recomanda sa il pregatesti, eventual vopsit camoul (70/71/65) si marcajele comune (inel si varfuri de plan galbene, tricolor pe coada) apoi as mai astepta nitel, in 2-3 luni va aparea cartea lui Horia cu Hs-129 si va avea in ea cam tot ce exista in materie de imagini cu Henschelele romanesti.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 21 August 2019 - 12:10 PM


#8 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 21 August 2019 - 05:02 PM

Edi , recunosc cinstit...m-ai dat gata. Mi s-a cam dus mojo-ul...
Unu : nici mie nu mi-a plăcut camuflajul ăla bidinit, dat la "futu-i mă-sa". Doar că așa apărea în poză, era clar că așa a fost făcut, iar eu nu aveam alte numere. Pentru 327 nu am decalurile cu capul de mort de pe derivă. Și cred că nu găsesc cifrele albe corespunzătoare.
Doi : În stadiul ăsta pot încă aplica sfatul tău, adică să-l las baltă. Nu sînt prea avansat, pot să fac încă oricare avion.
Trei : Dacă-l las baltă, mi-e frică de faptul că așa va rămîne. Nici măcar nu sînt sigur că va apare cartea lui Horia...
Patru : Din păcate , ai dreptate în privința fotografiilor, eu nu am văzut deocamdată nimic clar. De ex., nu văd ca lumea nici un bot, care să pară albastru. Am o poză ( nu știu de unde este , eu am găsit-o pe net) unde apare destul de bine nr.115, și...botul numai roșu nu pare. Ci galben?? Coafele elicilor sînt și ele albe sau galbene ?? Am să pun aici poza , sper să nu se supere nimeni, e în scop nobil, cer iertare de pe acum.
Imagine atasata: Scan20030.jpg
Și eu care ziceam că o să fie un galop de sănătate...

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 21 August 2019 - 05:02 PM


#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4358
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 21 August 2019 - 06:23 PM

Sorry man, nu asta a fost intentia. Ce vroiam sa zic nu e sa il lasi balta, ci sa iti pastrezi optiunule deschise. Caretea apare sigur, pana in nov la Telford.
Daca nu gasesti ceva relevant acolo, apai sigur nu gasesti in alta parte, in urmatorii ani...

Imagine atasata: 68747291_2301532183234586_8139368363458560000_n.jpg

#10 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4358
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 21 August 2019 - 06:27 PM

Cifre albe, cred ca gasesti, poate la decalul de IAR-80M de la Parc ?
La 222b cel putin, fontul pare similar.

Imagine postata

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 21 August 2019 - 06:28 PM


#11 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 21 August 2019 - 11:12 PM

Mersi de īncurajare...L-aș face pe V-2, este ceva mai deosebit...Dar nici la el nu se vede mai nimic. Să ajung pīnă acolo...
Și dacă mă nărăvez prea tare , fac un B-2 din deșertul libian, și gata.
:drinks:

#12 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 22 August 2019 - 10:49 AM

Edi , am verificat ideea ta , și da, cred că este posibil . Aș putea face chiar pe 115, pe decalul ăla este 151. Nu-i greu de tăiat și repoziționat o cifră. Păcat īnsă că nu se vede clar WerkNumer-ul , se vede că-i acolo, poți ghici că-i din 4 digiți ( probabil W.Nr.141xxx, sau chiar 140xxx, nu se vade clar deloc...), și ...cam atīt. După modesta mea pricepere īn analiza unei fotografii a/n , botul și coafele par galbene. Știu , ar trebui să fie roșii (nr.115, adică Esc.41), dar nu mi se par roșii cītuși de puțin...
Dilemă.

#13 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4358
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 22 August 2019 - 11:45 AM

Nu am gasit nimic despre 115, doar ca la un moment dat a fost lovit : "Avionul Hs 129 nr. 115 pilotat de adjutantul Zamfir Victor a fost lovit de tirul AA inamic şi a aterizat forţat"


Am mai gasit insa o poza cu (un) 120, de data asta chiar pare alb si, interesant, pare ca are coafele mai inchise decat botul.
E posibil deci ca toate sa fi avut botul galben (insemn de Luftflotte/Front de est) dar coafele conform escadrilei :

Imagine atasata: IMG_0011.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 22 August 2019 - 12:00 PM


#14 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4358
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 22 August 2019 - 11:53 AM

Aici e schema ce camo "de fabrica"

Imagine atasata: 38.JPG

Iar crucea pe aripi pare plasata (cel putin la unele, unde e mai vizibila) fix la jumatatea eleronului :
Imagine atasata: 33.JPGImagine atasata: 33a.JPG

Ceva detalii (din cartea de la Militaria)
Imagine atasata: 28 Cockpit.JPG

#15 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 22 August 2019 - 02:56 PM

Da , man, chiar așa cred că se poate interpreta : botul galben la toate ( īnsemnul tactic pentru Frontul de Est) și jumătatea frontală a caserolei elicei īn culoarea escadrilei, īn poza pusă de tine cu 120 alb, chiar pare roșie. Mulțumesc frumos si pentru cockpitul color, să văd ce reușesc eu să fac din el, OOB este sărăcăcios tare.
Avioanele noastre or fi avut toate gaura aia mare din dreapta( cică admisie aer pentru īncălzit cabina) ?
Imagine atasata: hs129-5.jpg
Că am văzut sigur poze și cu avioane care NU aveau admisia aia...Cele nemțești, că la ale noastre nu am văzut īncă o poză īn care să apară tot botul. Poza cu 120alb pusă de tine pare să aibă o umbră acolo, dar...e prea neclar să mă declar sigur de asta.

#16 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4358
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 22 August 2019 - 04:14 PM

Eu nu as face-o, mai degraba nu e decat e, in poze:

Imagine atasata: Squadron - Aircraft. #1176. Henschel Hs-1ww29  in action_Page_48_Image_0001.JPGImagine atasata: Squadron - Aircraft. #1176. Henschel Hs-129  in action_Page_47_Image_0001.JPG
Imagine atasata: Squadron - Aircraft. #1176. Henschel Hs-129  in action_Page_48_Image_0001.JPG

Nu exista deosebire intre cele nemtesti si ale noastre, grupul a avut enorm de multe pierderi intre 43 si 45 (17 piloti morti, cred) si avioanele erau rotite intre romani si germani, dupa reparatii, cum se nimerea.

#17 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 22 August 2019 - 07:14 PM

Da , man , ai dreptate , nu apare īn nici una...Și nici gaura mai mică ( fotomitraliera) sau căpăcelul de deasupra fotomitralierei...Se pare ca acele orificii erau caracteristice lui B-3 ?? Deși este cel putin o poză cu un B-2 ( are sigur tun Mk.103) care are botul ca cel din poza mea...O aveam pe undeva...
Imagine atasata: b598ce23ead7a16a53d17ac3d7bdffd9.jpg
Aha , uite-o. Deci, asta este o altă enigmă . Cert este că īn cele mai multe poze văzute , B-2-urile nu au acele orificii . Unde o fi fost fotomitraliera , nu știu.
Aaa, și așa cum ARR nu a operat niciodată "Deschizătoare de conseve" cu tunuri acroșate, la fel germanii nu au operat avioane cu rack-ul de bombe sub burtă, numai cele de pe aripi.
Īncă nu știu ce avion fac...
Seară bună !

#18 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 23 August 2019 - 03:59 PM

Asta este ce-am reușit eu să obțin drept cockpit pentru 129:
Imagine atasata: IMG_20190823_163912.jpgImagine atasata: IMG_20190823_163919.jpg
Imagine atasata: IMG_20190823_163942.jpg
Evident că se poate și mai bine, dar atīt am putut. Aaa, mai ales că este posibil ca să fac cockpitul īnchis, kitul nu oferă opțiunea de-al putea face deschis, și nu sīnt absolut deloc convins că aș putea tăia cu asemenea precizie parbrizul de partea mobilă fără să-l stric.
Imagine atasata: IMG_20190823_165411.jpg
Am lipit și nacelele, după ce-am vopsit și "murdărit" corespunzător interioarele lor , odată puse nu se mai poate face nimic practic, după cum se vede și-n poză spațiul este extrem de mic, oricum nu se vede mai nimic, decīt de aproape și eventual cu lumină puternică...
Deși bimotor, mic avion...
L.E.
Imagine atasata: IMG_20190823_173337.jpg
Este tare "īntuneric" īn cockpit...Rămīn la părerea că RLM66 este prea īntunecat pentru scopuri modelistice, ar trebui o culoare ceva mai deschisă...Ca să nu mai vorbesc de negrul de prin cockpiturile britanice ....

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 23 August 2019 - 04:38 PM


#19 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12290
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 23 August 2019 - 07:37 PM

Eu, pentru RLM 66 folosesc MM 1723. Merge foarte bine pentru scara 1/72.
In alta ordine de idei, imi pare rau, nu am mai gasit cartea, cred ca am dat-o cuiva.

#20 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1123
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 23 August 2019 - 07:47 PM

Am īnchis fuselajul, am făcut și aripile. Potrivire...bună, să zicem. Cockpitul stă atīt de strīns īntre cele două semifuselaje, că nu este nevoie să-l lipesc !
Tot a mai fost nevoie de niște Mr.Disolved Putty, jumătățile sīnt puuțin decalate.
Imagine atasata: IMG_20190823_203807.jpgImagine atasata: IMG_20190823_203821.jpg
Din păcate, la joncțiunea aripi-fuselaj este mai mult de muncă. Am īncercat acum să le potrivesc "la rece" , și este...nasol :
Imagine atasata: IMG_20190823_203850.jpg
Trebuie intervenit īn partea din spate, iar la bordul de atac prevăd niște chit...Dar am rezolvat și potriviri mai proaste. Oricum , rămīne pe mīine, să se usuce bine și să șlefui / regravez, eventual niște nituri pe fuselaj.
Noapte bună !

Arata acest topic


  • 6 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi