Forum Machete,Modelism,Hobby: Intermezzo rusesc - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Intermezzo rusesc 1/72 KP Lavocikin La5-FN

#21 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4942
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 16 November 2020 - 12:53 PM

Rusii au inceput sa primeasca Spituri Vb in ianuarie 43 si au inceput operatiile in aprilie. 143 avioane au fost impartite la doua regimente.
Erau deja avioane depasite pe atunci si fizic (erau uzate), si moral (primul MkIX zburase in aprilie 42 si era in serviciu in iunie 42) ;
Era mult prea pretentios pentru conditiile din est, necesita combustibil rafinat; intretinerea era, se pare, un cosmar. Piese de schimb si cauciucuri se gaseau greu, nici suruburile nu se potriveau cu piulitele rusesti :))

Rezultatele in lupta au fost favorabile initial; prima unitate astefel echipata , 57 GIAP (fostul 36 IAP), a doborat 57 avioane, pierzand 11, pana in iunie. Cu toate astea, uzura si probleme tehnice au facut ca in august sa mai fie doar 4 spituri operationale.

A doua unitate dotata cu Spit, 821 IAP, a avut variante clipped wings si a doborat 32 avioane in 93 lupte pierzand 16 in lupta si 4 in accidente, in 6 saptamani de activitate. Apoi au fost trimise la PVO (apararea teritoriala, in spatele frontului)

In feb 44 au primit si Spit IX (1194), dar deja pe atunci erau full de La si Yak, nu erau considerate avioane potrivite pentru front, prima linie, asa ca si ele au ajuns la PVO, au fost tinute in spate pentru a combate eventualele raiduri la mare inaltime. In 45 aveau deja 24 regimente in PVO, dotate cu Spit.

Romanii nu au fost impresionati de Spit cand s-au intalnit cu el, au fost situatii in care si-au batut joc efectiv de ele. G2 era net superior lui Spit V. Au avut insa surprize neplacute, culmea, cu Hurricane IIc, cele 4 tunuri ale sale erau ucigatoare.

Aici e povestea primelor spituri in VVS:

https://lend-lease.n...over-the-kuban/

Francezii care au ales sa mearga in N-N ii urau din tot sufletul pe engleji (si intr-o oarecare masura si pe americani), de aceea au ales sa mearga in est, nu sa ramana cu franceJii liberi in africa de nord. Hurricane si P-39 chiar nu erau o optiune pentru ei. Spitul Vb nu venise inca. Si daca ar fi fost disponibil probabil ca nu l-ar fi ales.
Trimisul lui De Gaulle la Moscova, Albert Mirlesse, a trebuit sa explice alegerea (care avea evident si o tenta politica), fiind convocat la ambasada americana, in prezenta unui oficial englez : "We know that Hurricanes are already inferior to the Focke-Wulf [Fw-190]; our pilots have had that experience. And, what’s more, you are delivering only second-rate planes to the Soviets. We do understand that you’re keeping the best for your country, but you’ll have to understand that we also want for our men the best there is for use here. And the best for us is the Russian plane."

Later Edit: Odata cu primii 14 piloti, la N-N au venit si 58 mecanici si e foarte posibil ca alegerea sa fi fost si pe criterii de intretinere, nu numai performante, motorul yakului fiind foarte familiar (Klimov M-105 era o copie dupa Hispano-Suiza 12Y de pe Dewoitine 520 si Morane Saulnier 406 al francezilor)

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 16 November 2020 - 01:53 PM


#22 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 16 November 2020 - 01:43 PM

Da, am înțeles

#23 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1718
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 16 November 2020 - 02:52 PM

Multumesc pentru comentarii , prieteni.
Da , rușii nu au fost deloc impresionati de avioanele englezești primite. Așa cum spunea și Edi mai sus , Spitfirele trimise erau deja uzate și depășite moral , fiind și avioane foarte pretențioase la întreținere. Mecanicii ruși , adresîndu-se motoarelor englezești "hai Rois-Rois, încet-încet, pornește rogu-te!!" (anecdotă de front sovietică !!)
Hurricanele erau în aceiași situație , rușii le-au înlocuit armamentul inițial cu mitraliere Berezina .50. MkIIC au avut ceva mai mult succes datorită celor 4 tunuri Hispano ( la acel moment rușii nu aveau nici un avion cu 4 tunuri !! Aircobra avea doar unul, ca și majoritatea vînătorilor sovietici).
În schimb sovieticii au fost extrem de impresionați si mulțumiți de avioanele americane primite. Puternice , solide , spațioase, puternic înarmate și relativ ușor de întreținut.
Evident ca francezii din Normandie-Niemen au ales avioane rusești...De AIA au ajuns pe Frontul de Est, mai toți aveau vederi de stînga și nu-i îndrăgeau deloc pe englezi sau pe americani...Cum și mecanica avioanelor rusești era asemănătoare cu a celor franceze( după care erau licențiate/copiate), alegerea a fost evidentă. Au primit inițial Yak-1, apoi Yak-3 ( le am pe ambele , îsi așteaptă rîndul ...) Oricum , din poze am văzut că la N-N, piloții erau francezi , mecanicii erau ruși...Poate n-or fi fost toți, nu știu.
La-5 a fost mai bun ca LaGG-3 pe care l-a înlocuit , pentru ca motorul în stea AȘ-82 era net superior Klimov-ului, deh , motor amerecan...Altfel , avea problemele lui , și a avut o rată de pierderi considerabilă.
Numai bine !

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 16 November 2020 - 03:03 PM


#24 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4942
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 16 November 2020 - 03:26 PM

In grupul initial, erau 58 mecanici francezi si 17 rusi.

#25 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 19 November 2020 - 04:27 PM

E foarte fainutz , Dakian.Felicitari ! :clapping:
Si culorile arata excelent chiar si din fotografiile acelea .

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi