Forum Machete,Modelism,Hobby: Marina romana - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Marina romana nave disparute

#101 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 26 April 2016 - 07:23 PM

Torpilorul austro-ungar T 74 (viitor VIFORUL)

Imagine atasata: 36dd7141e1c089d0473917ec6795a108.jpg

#102 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 27 April 2016 - 05:17 PM

VB cu tun cal. 76,2mm pe canalul Dunare-Marea Neagra

Imagine atasata: 1979_canalul_dunarea_marea_neagra_1_25462800.JPG

#103 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 08 May 2016 - 12:43 PM

Imagine atasata: transilvania.jpg

#104 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 08 May 2016 - 08:29 PM

BASARABIA la Yalta in culori sovietice

Imagine atasata: basarabia ukraina.jpg

#105 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 16 May 2016 - 01:59 PM

Cargoul OITUZ (lansat in 1905 sub numele de HORSUND, din 1919 in S.M.R.)
Scufundat in portul Constanta de catre submarinul german U-23 (unele surse U-19)

Imagine atasata: oituz .jpg

#106 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 18 May 2016 - 04:56 PM

"BOMBARDAREA CARGOULUI "OLANESTI" – 7 OCTOMBRIE 1980", un excelent articol semnat Albu Danut, publicat de catre Liga militarilor profesionisti

"1980, 7 octombrie – cargoul „Olăneşti“ (pavilion: Romānia, IMO: 7517210, comandant: căpitan de lungă cursă Sandu Torcaciu, Mihai Simionescu – of. mecanic I, Mircea Hafiuc – of. mecanic II, Neculai Sita – of. mecanic II, Petre Urum – şef-mecanic, Gelal Ismail – şef-echipaj, 8.750 tdw., echipaj: 31 membri, construit īn anul 1975), a fost bombardat īn portul Khorramshahr, pe malul iranian al fluviului Shatt-el-Arab [1], īn timpul războiului [2] dintre Iran şi Irak.
Cargoul transporta hārtie de ambalaj (422,1 tone), carton duplex (466,4 tone), hārtie de scris (58,2 tone), carton velin (117,3 tone), P.F.L. (1.276,4 mc), saci de hārtie (107,4 tone), cherestea de răşinoase (4.773,2 mc).

La 25 iulie 1980, „Olăneşti“ a plecat din portul Galaţi şi, după un voiaj fără incidente, a ajuns īn portulKhorramshahr (Iran) īn dimineaţa zilei de 4 septembrie 1980, fiind acostată īn dana 1 a portului, unde, īn după amiaza aceleiaşi zile, a intrat īn operaţiuni de descărcare, care au durat pānă la 22 septembrie 1980.
Īn perioada īn care „Olăneşti“ a făcut radă la intrarea pe rāul Shatt-el-Arab, bucătarul navei, Aurel Nemţişor, a suferit, la piciorul stāng, o plagă deschisă din cauza unui ulcer varicos. Deşi a fost tratat de asistentul medical la bord, suprafaţa plăgii s-a mărit şi riscurile de infecţie au crescut.
Starea de sănătate a bucătarului l-a determinat pe comandantul navei, Sandu Torcaciu, să solicite Căpităniei portului Khorramshar avizul pentru ca bolnavul să fie preluat de urgenţă şi dus la spital. Bucătarul a fost transbordat pe o navă străină ce urma să plece spre Khorramshar.

Gheorghe Creţu, asistent medical:
„(…) Pe data de 6.09.1980, am luat legătura cu tovarăşul Aurel Nemţişor ce se afla internat la spitalul comunal din oraş, pentru a afla starea de sănătate a acestuia. Din relatările acestuia, reieşea căci a trecut prin mai multe situaţii critice, dorind să vină la navă indiferent de starea sănătăţii sale. Am reţinut din spusele dīnsului următoarele: debarcat de pe nava străină undeva pe rīul Shatt-el-Arab, a fost predat unor tineri īnarmaţi, care pur şi simplu l-au aruncat īntr-o barcă şi s-au aşezat pe dīnsul, neluīnd īn considerare faptul că este bolnav şi, sub ameninţarea armelor de foc şi unor gesturi deloc umane, a fost dus īn oraşul Khorramshar la o agenţie maritimă. Agenţia l-a cazat īn condiţii mizere. După multe tergiversări, l-a internat īn spital. Am luat legătura cu directorul spitalului, care a precizat că tovarăşul Aurel Nemţişor trebuie repatriat pentru o intervenţie chirurgicală de specialitate. După 4 – 5 zile, acesta a fost avionat īn ţară. (…)“.

La data de 22 septembrie 1980 au īnceput bombardamentele de artilerie asupra oraşului şi portului.
Bruno Caracaş, şef R.T.G. [3]:
„(…) Īn ziua premergătoare bombardării oraşului a apărut primul incident vizibil pe canal. Un ponton cu marfă,remorcat de trei şalupe sub pavilion iranian, a fost atacat de pe malul irakian, fără să-i producă avarii.
Marinarii de pe şalupe şi ponton au sărit īn apă, iar pontonul şi una dintre şalupe au lovit īn pupa babord. Īn aceeaşi zi, după apusul soarelui, a fost bombardat oraşul, iar nouă ni s-a ordonat de la cheu camuflaj total. (…)“.

Urum I. Petre, şef-mecanic:
„(…) activitatea portuară a fost suspendată ca urmare a reīnceperii ostilităţilor īntre statul Irak şi statul Iran. Văzīnd amploarea tirului de mitraliere ce se desfăşura (…) pe deasupra navelor aflate īn port, am luat măsuri de raţionalizare a combustibililor, reducīnd la maximum consumatorii. De asemenea, am organizat serviciul pe carturi de mare, astfel īncīt, la izbucnirea unui eventual incendiu din cauza lovirii navei cu proiectile, să se poată interveni imediat. (…)“.

Pe 2 octombrie 1980, un proiectil incendiar a lovit careul navei, producānd avarii īn tribord şi la instalaţia electrică de la coş.
Bruno Caracaş, şef R.T.G.:
„(…) Un proiectil incendiar tras de forţele irakiene, care a lovit coşul navei, a rupt un cablu electric şi a sfărīmat ambalaje, a făcut conducerea navei să ia hotărīrea de a transmite prin postul radio al navei situaţia critică īn care ne aflam.
Īn aceeaşi seară, un cargou iranian, fără echipaj, ce era īn flăcări, trece purtat de curentul rīului pe līngă bordul liber al navei. Echipajul a trecut la posturi, acţionīnd cu manicile asupra navei incendiate. Menţionez că īntreg echipajul a dat dovadă de curaj, ieşind pe punte pentru această aţiune, expunīndu-se riscului de a fi loviţi de gloanţele ce şuierau īn jurul lor. (…)“.

Petre I, Urum, şef-mecanic:
„(…) Către orele 23.15, o navă incendiată, desprinsă de la cheu din cauza curentului de mare, se apropie de nava noastră. Am pornit ambele pompe de incendiu şi s-a acţionat cu toate gurile de incendiu, pentru a feri incendierea navei noastre, ţinīnd cont că eram, supuşi deja tirului de artilerie şi necunoscīnd evoluţia situaţiei. (…)“.

Dănuţ Gh. Preda, ofiţer R.T.G. II:
„(…) Īn altă zi, īn port au pătruns trei tancuri irakiene şi un grup, poate o companie, de militari. S-au dat luptecrīncene şi, sub ochii noştri, au fost omorīţi nişte iranieni, chiar atunci cīnd s-au predat. Un grup de vreo 10 iranieni a vrut să atace tancurile şi, trecīnd īntre tancuri şi nava noastră, mascaţi fiind de mărfurile de pe cheu, au tras cu un aruncător de mine (bazuca) două proiectile. Proiectilele nu şi-au atins ţinta, unul căzīnd chiar līngă şenila unui tanc, iar altul mai departe de un metru de el, deşi au fost lansate de la distanţa de 20 – 25 metri de tanc. Distanţa de la noi la tanc era de 70 – 100 metri.
Proiectilele au căzut aproape de navă, dar nu au produs decīt puţină panică şi frică. Iranienii au scăpat cu fuga. Sprea seară, irakienii, după lupte grele, s-au retras, părăsind portul (…)“.

La 3 octombrie 1980, ostilităţile şi urmările acestora au continuat.
Bruno Caracaş, şef R.T.G.:
„(…) Īn seara zilei de 3 octombrie, la orele 11.00 local, mă aflam, īmpreună cu ofiţerul I maritim, pe comandă, cīnd am observat o navă mică cuprinsă de flăcări, care se apropia din pupa, dusă de curentul mareei. S-a dat alarma de incendiu şi am fost nevoiţi să ne luptăm cu flăcările şi fumul de trei – patru ori īn acea noapte, īn timp ce nava dusă de curent s-a lipt atīt de nava noastră, cīt şi de nava chinezească aflată īn prova noastră. (…)“.

Pe 4 octombrie, cargoul „Olăneşti“ a fost lovit īn plin de trei proiectile, care au provocat mai multe găuri īn corpul navei şi pagube īn careul marinarilor.
Bruno Caracaş, şef R.T.G.:
„(…) Un proiectil a lovit nava īn dreptul careului de marinari, producīnd o gaură īn falsbord şi o alta īn peretele metalic al careului. S-au spart majoritatea hublourilor de la careu, iar peretele de melamină din interior a fost străpuns, tot careul fiind plin de cioburi şi aşchii de lemn.
Un alt proiectil a lovit separaţiile din lemn depozitate pe punte īntre magaziile 2 şi 3, līngă cranicul [4] 2. Īn urma exploziei, o parte din separaţii a fost aruncată īn apă.
Ultimul proiectil nu l-am putut localiza, dar schijele au lovit faţada şi un grup de schije a pătruns prin hubloul din faţă la salonul comandant, provocīnd avarii īn plafon, iar una dintre schije a pătruns pīnă īn cabina ofiţerului 3 maritim. (…)“.

Sandu Torcaciu, comandantul navei:
„(…) A fost lovită de schije cabina comandantului, un proiectil căzīnd īntre magazia 2 – 3, fără să producă avarii, altul a ricoşat de pe capacul magaziei 4, lovind cabina comandantului, iar altul a lovit falsbordul babord īn dreptul careului echipajului, producīnd o spărtură de aproximativ un metru diametru, pătrunzīnd şi īn careul marinari. (…)“.
Petre I, Urum, şef-mecanic: „(…) Īn port pătrund trupe iraniene. Luptele se desfăşoară pīnă īn apropierea navei noastre, la distanţă de 1 – 5 metri. (…) avariile iau proporţii. Gaură īn salonul echipajului, faţada comenzii, salon comandant, etc.“.

A doua zi, pe 5 octombrie 1980, cheul din lemn a fost incendiat, iar nava „Olăneşti“ a fost nevoită să se largheze de la cheu, ridicānd scara de acces la bord.
Gheorghe Creţu, asistent medical:
„(…) cheul de acostare se afla īn flăcări. O navă sub pavilion chinezesc s-a desprins de la cheu, trecīnd pe līngă noi īn josul rīului, şi nu departe de noi a fost bombardată de forţele iraniene, a luat foc şi s-a putut vedea cum membrii echipajului acestei nave īşi căutau salvarea īnotānd. (…)“.

Dănuţ Gh. Preda, ofiţer R.T.G. II:
„(…) Nava chinezească s-a lăsat să curgă la vale, īn voia curentului apei, cu ancorele aproape de suprafaţa apei,īndreptīndu-se spre un cot al fluviului. Cīnd a ajuns la cot, a vrut să īntoarcă, ori ca să intre pe celălalt braţ al fluviului, īn spatele insulei, ori pentru a ajunge cu prova īn aval şi pupa īn amonte şi astfel să plece spre ieşire. Manevra nu le-a reuşit; cīnd erau de-a lungul fluviului, cu prova spre insulă şi pupa spre malul iranian, tunul care se afla pe malul iranian a bombardat nava īn castelul comenzii de la pupa. Dintre 45 de membri ai echipajului, am aflat mai tīrziu, au scăpat doar 15. Trei dintre membrii echipajului au rămas răniţi la bord, probabil că au murit īn chinuri groaznice şi părăsiţi, iar cei ce au īnotat spre malul iranian, cum poate era normal să facă toţi, au fost mitraliaţi pīnă la ultimul. Toate acestea se petreceau sub ochii noştri. (…).
Īn scurt timp, focul de pe cheul iranian s-a extins şi a cuprins nu numai bīrnele sau pilonii de susţinere ai cheului, ci şi marfa de pe cheu, vagoanele şi remorcile, autostivuitoarele, maşinile, magaziile şi tot ceea ce putea să ardă. Īn noaptea care se lăsa grea şi neagră ca o perdea de smoală, focul, favorizat şi de vīntul ce bătea de-a lungul cheului, se extindea, cuprinzīnd tot şi īnălţīnd limbi şi ruguri spre cer.
Nu ştiu cum să descriu mai bine acest peisaj, ca de iad sau ca de film. Săreau capacele de la butoaiele de pe cheu, pocneau cauciucurile vehiculelor, trosneau scīndurile, sfīrīia hīrtia, da hīrtia, care era īn suluri mari şi care se spune că ia foc şi arde greu, a ars pīnă aproape de miezul sulului. Cădeau acoperişurile magaziilor, se topeau şinele de cale ferată, absolut totul ardea. Pīnă a doua zi dimineaţa, pīnă la prīnz, a mai ars focul pe cheu. (…)“.

Gelal Ismail, şef-echipaj:
„(…) Toţi cei care au sărit pe partea iraniană au fost mitraliaţi şi omorīţi īn timpul cīnd īnotau, iar cei care au sărit īn partea irakiană au fost salvaţi de trupele irakiene. După aceea, tot iranienii au bombardat trei nave indiene, din care nu au scăpat decāt doi sau trei inşi. Pe urmă au urmat şi alte nave la rānd, după care, tot iranienii, au tras īn noi patru proiectile incendiare de obuziere. (…)“.

Mai mulţi revoluţionari iranieni au somat vardia să fie lăsată scara şi au urcat īnarmaţi la bord, ameninţānd şi motivānd că sunt īn căutare de combatanţi irakieni.
Petre I, Urum, şef-mecanic:
„(…) I se pune pistolul īn ceafă lemnarului de bord Tudor Iancu. Este anunţat comandantul, care ne spune să nu intrăm īn contact cu ei. Ni se ordonă să ducem īntregul echipaj īntr-o īncăpere. După părerea mea se aflau sub influenţa alcoolului. Īntregul echipaj a avut impresia că vor să ne īmpuşte. Īn final, au spus că vor să controleze nava ca nu cumva să avem irakieni. (…)“.

Pe 7 octombrie, un proiectil a căzut lāngă navă. Peste 10 minute, un alt obuz a lovit cargoul īn plin şi i-a produs unele avarii.
Bruno Caracaş, şef R.T.G.:
„(…) Pe data de 7 octombrie, ora 10.20 GMT, mă aflam īn cabina ofiţerului I maritim, īmpreună cu ofiţerul 2 maritim, ofiţerul 3 maritim şi asistentul medical. La cīteva minute a sosit şi comandantul, venind din cabină. La ora 10.35 s-a auzit o explozie līngă navă şi schije lovind nava. Am urcat īn comandă, dar nu am observat nimic care să ne alarmeze, crezīnd că este o eroare.
(…) La 10.42 GMT, nava a fost lovită īn plin de un proiectil. Cīnd am ieşit din cabină, culoarul era plin de fum şi praf. (…) Am coborīt la ultimul nivel şi, īn cabina şefului timonier, am redactat radiograma către «Navrom» cu privire la situaţia nou creată. Cīnd am urcat īn staţia radio am văzut că explozia a distrus apartamentul comandantului şi cabina ofiţerului 3 maritim.
(…) Īn jurul orei 13.00 GMT s-a trecut la incendierea primelor două nave ancorate īn faţa noastră. Īntīi au incendiat-o prin lovituri de tun pe cea aflată aproape de mijlocul canalului, dar īn partea irakiană. Au sărit īn apă doi supravieţuitori, care au trecut īnot spre nava ancorată paralel cu ei, dar mai aproape de insula irakiană. Cīnd au ajuns aproape de ea, aceasta, la rīndul ei, a fost incendiată, iar echipajul a sărit īn apă, īnotīnd spre malul insulei irakiene. Erau aproximativ 10 supravieţuitori şi am observat rafale de mitraliere īmproşcīnd apa printre ei. (…)“.

Gheorghe Creţu, asistent medical:
„(…) Īn urma loviturii mai sus relatate, membrii din echipajul navei au acţionat rapid şi au stinsincendiul ce se forma īn compartimentele distruse. Am putut observa că navele din apropiere ce au fost bombardate, unele dintre ele cu incendiu la bord, īn jurul lor se aflau marinarii acestora ce căutau să scape cu viaţă, īnotānd. La ora 17.40, un proiectil cade īn apropierea navei, īn apă. La ora 17.50, nava noastră este supusă din nou tirului de artilerie, lovind tribordul şi compartimentul maşini. Din acest compartiment a īnceput să iasă fum, practic fiind incendiat. (…)“.

Dănuţ Gh. Preda, ofiţer R.T.G. II:
„(…) un proiectil dinspre Iran a căzut līngă nava noastră, īn apă, schijele lui lovind bordul, dar fără daune. Am crezut că-i o greşeală. Aveam, ca şi iugoslavii, īn bordul dinspre Iran, tribordul navei, atīrnat pe bordaj, drapelul ţării noastre, tricolorul, pentru ca să nu ne confunde, deşi militarii iranieni ştiau prea bine ce-i cu noi şi cine sīntem. (…) La vreo 10 – 20 de minute, un proiectil a lovit nava īn plin, a pătruns īn salonul comandant, distrugīnd aici tot, mutīnd, da, mutīnd peretele despărţitor īn cabina ofiţerului III maritim, făcīnd şi aici totul praf şi provocīnd pagube şi la infirmerie, care era sub aceste două compartimente.
(…) S-a produs puţină panică pe navă, puţin cam multă pot spune fără nici o jenă, toată lumea coborīnd la puntea marinari să se adăpostească īn bordul babord, dinspre Irak. (…) Cam pe la ora 17.00 local, după ce au fost bombardate celelalte nave din amonte, ne-a venit rīndul nouă şi am fost bombardaţi īn compartimentul maşini şi am coborīt la puntea marinari. Aici toţi erau speriaţi ca şi noi. (…)“.

Constatānd şi analizānd situaţia, ştiind ce s-a īntāmplat cu alte nave şi echipajele lor şi intuind cursul evenimentelor, comandantul Sandu Torcaciu (n.17.08.1934) a apreciat că la bordul navei sale echipajul nu mai este īn siguranţă si trebuie salvat, motiv pentru care, la ora 18:00 local, a ordonat abandonarea navei şi refugierea marinarilor la adăpost, spre malul irakian. Fiecare membru al echipajului s-a salvat cum a putut, sărind īn apă şi īnotānd spre malul vestic, unde au fost primiţi, fără ostilitate, de combatanţii irakieni.
Petre I, Urum, şef-mecanic:
„(…) S-a īntrunit consiliul de bord, pentru luarea măsurilor ce se impuneau. Am văzut că sīnt luate la rīnd cu foc de artilerie navele ancorate pe fluviu. Marinarii se aruncau īn apă şi se īndreptau spre malul irakian. Asupra lor se trăgea cu artileria. (…) Menţionez că nava am părăsit-o īn momentul cīnd am fost siguri că nu se mai poate face nimic. Īntregul echipaj s-a aruncat īn apă şi a trecut pe malul irakian. Aceasta am făcut-o conştienţi că, dacă nu trecem pe celălalt mal, vom fi īmpuşcaţi, aşa cum am văzut petrecīndu-se cu echipajele de la celelalte nave. (…)“.

Gheorghe Creţu, asistent medical:
„(…) Conducerea navei a hotărīt părăsirea navei pentru salvarea membrilor echipajului. Toţi membrii echipajului au sărit īn apă şi au īnotat către malul rīului irakian.

Dănuţ Gh. Preda, ofiţer R.T.G. II:
„(…) Din maşină ieşea fum. La următoarea lovitură, īn magazia 4, tovarăşul comandant şi conducerea navei, fiind obligaţi de īmprejurări, ştiind că cei care au īnotat spre Iran, sărind de pe navele bombardate mai īnainte, au fostmitraliaţi de militarii iranieni, au ordonat abandonarea navei īn bordul babord, dinspre malul irakian.
Se punea problema cine va sări primul şi cum vom fi primiţi de irakieni. Primul a sărit un motorist, Oancea Gheorghe, şi lui putem zice că-i datorăm toţi viaţa, pentru că toţi ne codeam să sărim, mai ales cīnd am văzut că se trăgea cu mitraliera īnspre vapor atīt dinspre prova, cīt şi dinspre pupa. La vreo zece minute după el, am īnceput să sărim toţi, pe rīnd; cei ce s-au grăbit, observīnd prea tīrziu pe cel de dedesubt, s-au agaţat de nişte parīme, rănindu-se la mīini. Apa era adīncă de circa 2 – 2,5 metri la pupa navei, dar scădea brusc pīnă sub genunchi la 2 – 3 metri distanţă de navă, spre mal. Ne-am refugiat pe mal, unde ne-am predat unui grup de 4 – 5 militari irakieni.
Abandonul s-a produs la ora 18.00 local. (…)“.

Bruno Caracaş, şef R.T.G.:
„(…) am abandonat nava, sărind īn apă, oră la care s-a oprit ceasul de la mīnă īn contact cu apa. Pe malul irakian am ajuns la un punct de comandă, unde ni s-au acordat primele īngrijiri, după care am părăsit zona escortaţi de un soldat. Chiar īnainte de a părăsi zona s-au auzit din noui explozii īn zona navei. La aproximativ 10 minute după ce am părăsit zona am văzut nava cu suprastructura īn flăcări. (…) Menţionez că tunul care a tras asupra noastră se afla pe poziţie pe teritoriul iranian. (…)“.

Dănuţ Gh. Preda, ofiţer R.T.G. II:
„(…) Pe drumul de la navă la mal s-a tras asupra noastră cu mitraliera de pe malul iranian, dar nu a fost nimerit nimeni. Irakienii ne-au dat primul ajutor medical, ungīnd rănile celor accidentaţi cu o alifie, ne-au dat apă, mīncare şi ţigări. Apoi am trecut pe un pod de metal, de pe insulă pe malul irakian, īn timp ce deasupra noastră zburau proiectilele.
De la al doilea post, am fost transportaţi cu camionete militare la al treilea post, īmpreună cu cinci indieni de pe o navă indiană, care era īn amonte şi aproape de mal. La al treilea post am stat pīnă s-a īntunecat bine. De aici am fost transportaţi la hotelul «Shat-al-Arab» din Basra, unde am fost cazaţi pīnă pe 11 octombrie.
Pe drum am văzut nişte explozii, īn dreptul unde era «Olăneşti», şi am văzut cinci flăcări mari. Toate navele de pe fluviu ardeau cu flăcări mari. (…).
La hotel am stat sub semnul pericolului, pentru că aviaţia iraniană făcea raiduri noaptea. Aici am īntīlnit supravieţuitorii navei chineze. A venit un echipaj de pe o navă iugoslavă aflată la cheu, echipaj salvat de trupele irakiene, care au forţat liniile iraniene la insistenţele reprezentantului Iugoslaviei la Basra, venit special pentru salvarea echipajelor celor trei nave iugoslave şi recuperīnd toate echipajele din zonă. Am aflat că echipajul navei „Ulianik“ a abanadonat nava după noi, cīnd au fost şi ei bombardaţi şi s-au adăpostit līngă bordajul navei īn apă, ţinīndu-se, se pare, de nişte parīme, pīnă s-a īntunecat bine. Atunci au īnotat spre mal şi au fost recuperaţi de militarii irakieni, care-i aşteptau, probabil, ştiind de la noi că ei erau īn pupa navei noastre. (…)“.

Din Basra, marinarii romāni au luat legătura cu reprezentanţi diplomatici ai R.S. Romānia din Irak, care s-au ocupat de formalităţile de repatriere.
La data de 11 octombrie, marinarii romāni au părăsit Irakul şi au ajuns īn Kuweit, fiind cazaţi aici pānă la data de 13 octombrie, cānd, pe calea aerului, au plecat spre ţară, făcānd o escală de o zi la Istanbul.
Īn seara zilei de 14 octombrie 1980, ora locală 19:00, cei 31 de marinari din echipajul navei „Olăneşti“ au aterizat pe aeroportul Otopeni din Bucureşti.
Cargoul „Olăneşti“ şi īntreaga īncărcătură[5] au fost pierdute, dar nava era asigurată pentru riscul de război (la ADAS Bucureşti), pentru suma de 4.080.000 lei, sumă care a fost despăgubită de asigurator, care, la rāndul său, a recuperat din reasigurare cea mai mare parte din suma achitată."

Imagine atasata: Cargoul-OLANESTI.jpg

#107 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 21 May 2016 - 09:45 AM

Monitorul ARDEAL

Imagine atasata: 0012.jpg

#108 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 29 May 2016 - 11:05 AM

Imagini din portul Tulcea cu vedete blindate mici.
Imagine atasata: RumänischeFlussmarine.jpg

Se observa ca sunt cel putin trei nave vopsite in camuflaj.
Imagine atasata: kriegsflotte-hafengebiet-tulcea-050908--1240.jpg

Sper ca planurile sa fie scoase de la arhiva si publicate. Sunt nave interesante si pot deveni machete populare.

Aceasta postare a fost editata de 177: 29 May 2016 - 11:06 AM


#109 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 05 June 2016 - 09:18 PM

La mijlocul anilor '80 era in constructie la Oltenita o nava mare de pasageri care urma sa fie folosita ca nava de protocol. Exasperat de prelungirea repetata a termenului de livrare, Nicolae Ceausescu ordona transferarea navei la Santierul Naval Mangalia Militar cu termen de livrare 1 an. A fost randul navalistilor de la Mangalia sa fie exasperati, ei neavand experienta si nici personalul calificat in finalizarea navelor de pasageri.
In ciuda opozitiei conducerii conducerii santierului, nava a fost totusi adusa fiind ancorata in portul Mangalia militar. Nu au fost continuate lucrarile, aceasta fiind vanduta dupa 1990 in Grecia.
Nava avea un deplasament de 5000 tone si 145m lungime; nu avea instalate motoarele.

Are cineva poze cu nava?

#110 Useril este offline   dj-bobo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 718
  • Inregistrat: 16-May 11
  • Location:Braila
  • Interests:Navomodele ,
    A state of trance .

Postat 06 June 2016 - 07:49 AM

Vezi postarea177, la 05 June 2016 - 09:18 PM, a spus:



Are cineva poze cu nava?

Uite aici nava respectiva , http://www.modele-na...col-n-ceausescu .
Toate cele bune .

#111 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 06 June 2016 - 06:38 PM

Multumesc frumos, dj-bobo!


Monitorul BASARABIA sub pavilion sovietic

Imagine atasata: kerci .jpg

Aceasta postare a fost editata de 177: 06 June 2016 - 06:39 PM


#112 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 12 June 2016 - 10:30 AM

NEPTUN ex. CAROLUS PRIMUS in reparatii (sursa marinarii.ro)

Imagine atasata: c p neptun.jpg

#113 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 03 July 2016 - 09:27 AM

Vanatorul de submarine 41 in varianta cu mitraliera MR4N la prova, tun AK-230 (fara radar, doar cu tragere "la coloana"), lansatoare pentru rachete STRELA in locul mitralierelor MR2N. Cele patru VS au fost modernizate la mijlocul anilor '80.

Imagine atasata: VS41.jpg

Exercitiu de tir folosind coloana instalata la bordul unei corvete sovietice din clasa POTI (fotografiile cu navele romanesti ale clasei sunt in continuare in arhive)

Imagine atasata: 14.jpg

#114 Useril este offline   Babacu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 341
  • Inregistrat: 20-October 06
  • Location:Tīrgoviște

Postat 04 July 2016 - 09:35 AM

Cum se face tragerea la coloană? Pur și simplu urmărești ținta prin dispozitivul ăla? Am văzut că există așa ceva și pe navele din clasa Tarantul.

#115 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 04 July 2016 - 05:31 PM

Coloana este solutia de tragere in caz de avarie a sistemului de conducere automata a tirului.
De exemplu, AK-230 este ghidat prin radarul MR-104 utilizand in vederea prelucrarii datelor calculatorul analogic M5. Cand M5 nu functioneaza, tragerea se executa folosind coloana care transmite electric comentile catre tun; este prevazuta cu doua manere articulate folosite pentru ochire. Unul dintre manere este utilizat si pentru comanda de reincarcare, celalalt si pentru darea focului. Fluxul de proiectile este de forma unui con orizontal cu varful la gura tevilor tunului; diametrul bazei conului la bataia maxima de este 60m. Cadenta de 1000 lov./minut este doar una teoretica, in cazul tragerii manuale se acorda o mare importanta pauzelor de racire.

Coloana de tragere pentru sistemul artileristic AK-230 cu 1000 lov./min. la bordul unei vedete torpiloare romanesti intr-o fotografie facuta de mine in anul 2014 (mare noroc cu porti deschise!)

Imagine atasata: Copy of epitrop 204 la 09.08.2014 (126).JPG

coloana pe catargul corvetei 260

Imagine atasata: Copy of 2009bn.jpg

Aceasta postare a fost editata de 177: 04 July 2016 - 06:23 PM


#116 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 08 July 2016 - 09:37 PM

Imagine atasata: eforie.jpg

#117 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 24 July 2016 - 09:36 PM

Pola,21 mai 1917; viitorul torpilor NALUCA apare in planul indepartat purtand nr.82 :

Imagine atasata: la pola.jpg

#118 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 02 August 2016 - 06:46 PM

UKRAINA (ex. BASARABIA) in reparatii la Varna

Imagine atasata: uke si karaganda la Varna.jpg

#119 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 09 August 2016 - 08:53 PM

Revista Marina Romana impreuna cu navy.ro ne-au obisnuit cu reportaje de calitate, excelent ilustrate, atat cu fotografii cat si cu materiale video.
Cateva lucruri de imbunatatit apar atunci cand este vorba despre nave disparute. Nu numai ca sunt publicate putine fotografii, dar acestea au explicatii neclare, uneori complet eronate.
In argumentarea celor de mai sus, ma opresc asupra nr.176 al revistei Marina Romana.
La pag. 15 este publicat articolul “In ajunul Zilei Marinei- 1967” semnat de catre Am. dr. ( r )Traian Atanasiu. Fotografia aleasa pentru ilustrare este una infatisand monitoare si vedete de siguranta, nave care au fost dezmembrate in 1960-1962, in timp ce articolul face referire la dragoare de baza, iar momentul ales, asa cum se vede in titlu, este anul 1967. Eu cred ca fotografia este interbelica.
La pag. 25 apare o fotografie cu un distrugator din clasa R la pupa caruia se afla cargoul mixt PELES. Explicatia este “1942 Constanta, Ziua Marinei Romane”. Problema este ca PELES a fost scufundat la 15 august 1941 in zona Cap Emine de catre submarinl sovietic SC-211 . In plus, in 1942 distrugatorul ar fi avut culori de camuflaj, deci fotografia este datata total anapoda.
La pag. 24 avem o alta datare eronata: “15 august 1990, Mangalia, Ziua Marinei Romane. Echipajele dragoarelor de baza 7,8 si 9 la front!”. Dragoarele de baza au fost construite dupa proiectul sovietic 255K. Au avut un serviciu indelungat in Marina Romana suferind numeroase modificari in ceea ce priveste armamentul si suprastructurile. Fotografia din revista are o calitate slaba, dar acest lucru nu a constituit o problema, eu am o varianta mai buna a acesteia. Tunul de la prova este 21K cal. 45mm, usor de recunoscut dupa scutul de mari dimensiuni. In plus, comanda este descoperita, doar un “parbriz” protejeaza timonierul. In acest fel, comandantul navei avea o vizibilitate foarte buna, dar era expus intemperiilor. Aceasta era varianta initiala a dragoarelor de baza romanesti, varianta corespunzatoare deceniilor cinci si sase. Ulterior, a fost adaugata o supastructura care era deschisa spre pupa. Toate dragoarele de baza romanesti aveau dupa 1970 comanda acoperita, iar tunurile 21K fusesera inlocuite cu 70K cal. 37mm. Parerea mea este ca fotografia a fost facuta cu cel putin douazeci de ani mai devreme decat data mentionata in revista.
Daca in primul caz poate fi doar o alegere mai putin inspirata a unei ilustratii pentru un articol, in celelalte doua este vorba despre erori care nu sunt copatibile cu nivelul revistei.
Problema este ca fotografiile se repeta in mai multe numere ale revistei, deci nu este vorba doar de o nefericita eroare de redactare cauzata de un termen limita ce nu trebuie depasit.

Fotografie din alt unghi cu dragoarele de la Mangalia; imaginea face parte dintr-un film documentar realizat cu navele marinei militare (film care zace in arhivele TVR)
Imagine atasata: DRAGOARE DE RADA1.JPG

Macheta de buna calitate a unui dragor sovietic 255K in varianta initiala:
Imagine atasata: macheta sovietica (64).jpg

Varianta dragoarelor de baza romanesti cu tunuri 70K si comanda acoperita
Imagine atasata: Copy of dragor romanesc.jpg

Fotografiile publicate in revista Marina Romana:
Imagine atasata: Copy of Copy of rmr176-page-014.jpgImagine atasata: Copy of rmr176-page-014.jpg
Imagine atasata: Copy of rmr176-page-009.jpg

revista Marina Romana

Aceasta postare a fost editata de 177: 09 August 2016 - 09:07 PM


#120 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1417
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 01 October 2016 - 12:05 PM

No.3:
Imagine atasata: photo-9089.jpg

Pentru ca filme cu vedetele romanesti ale clasei nu exista, ne uitam la britanici. Mai jos este un film realizat in 1945 cu vedete torpiloare din aceeasi clasa. Sunt imagini remarcabile din sala masinilor, camera de transmisiuni etc.
Putem vedea cum se foloseau fumigenele, torpilele, grenadele as.
Vizionare placuta!

vosper UK

Arata acest topic


  • 13 Pagini +
  • « Prima
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi