Forum Machete,Modelism,Hobby: Tora, tora, tora! - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Tora, tora, tora! Zero A6M5c, type 52c, Academy, scara 1/72

#1 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12011
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 10 June 2019 - 04:33 PM

Duminica, 7 decembrie 1941, navele si avioanele Marinei Imperiale Japoneze, IJN, ataca baza navala americana de la Pearl Harbour. Uu atac miselesc, spun unii, un atac bine gindit si studiat, strategic, zic altii, menit sa aduca SUA in razboiul din Pacific. Cum istoria este scrisa de invingatori, adevarul devine obscur si se hraneste cu teoria conspiratiei. In cursul atacului, din cel de al doilea val, desfasurat sub comanda locotenentului Comandor Shigekazu Shimazaki, fac parte si 36 de avioane tip A6M2, Zero.
Zero, Mitsubishi A6M Rei-sen sau Zeke, cum l-au botezat americanii, pilotat de samurai, ce-si luau cu ei la bord sabia iar blindajul frontal sau la scaun era considerat o dezonoare, a fost primul avion japonez imbarcat, monoloc, monomotor, cu tren de aterizare escamotabil. Proiectat in 1937 in jurul motorului Zuisei, a zburat prima data in 1939. Cum se constata ca moturul era de putere prea mica, este inlocuit cu un motor tip Sakae. Doua escadroane cu 15 avioane sunt echipate cu acest motor si trimise in campania din China, in iulie 1940, pentru a fi incercat, studiat si pregatit pilotii, in conditii operationale. Folosit apoi pe teatrele de razboi din Pacific, Zero, incepe sa fie depasit, ca performante, de Corsair si Hellcat, asa ca Mitsubishi incearca sa-i imbunatateasca performantele. Cum una din principalele slabiciuni era viteaza mica in picaj, proiectantii iau in considerare rezolvarea acestei situatii. Folosesc un A6M3 tip 32 , la care se intareste structura intregului avion, rezultind un surplus de greutate. Desi anvergura ramine aceiasi, capetele de plan sunt rotunjite si se modifica doar designul eleroanelor. Motorul ramine acelasi, fiind inlocuit doar inelul colector al esapamentului, renunindu-se, totodata, la plierea aripilor. Aceste modificari aduc o viteza maxima, in picaj, de 660 km/h. In urma acestor imbunatatiri, in august 1942, modelul este acceptat de JIN, primind denumirea oficiala de A6M5 tip 52, Rei Shiki Kanjo Sentoki Go Ni Hei Gata (れい しき かんじょ せんとき ご に へい がた). In 1944, IJN cere o noua modificare a aparatului, aparin modelul A6M5c. La acesta, se aduga un blindaj in spatele scaunului pilotuli, este echipat cu un rezervor autoetans suplimentar, plasat in spatele carlingii, se modifica armamentul prin adaugarea a doua mitraliere de 13,2 mm montate pe aripa, si se scoate o mitraliera de 7,7 mm de pe fuselaj. Aripile sunt prevazute cu racuri pentru rachete aer-aer. Se solicita un nou motor, IJN alegind tipul Sakae 31A, cu injectie apa-metanol, de scurta durata, pentru o crestere suplimentara a puterii, pe termen scurt.. Din pacate, motorul nu se dovedeste fiabil, asa ca noul aparat A6M5c este motorizat tot cu Sakae 21, acest lucru dovedindu-se catasctofic.
Unele modele A6M5c tip 52, au fost modificate ca bombardiere, montindu-se, in locul rezervorului largabil, un rac pentru o bomba de 250 kg. Cocpitul a fost modificat si el, pentru pentru a putea gazdui un nou membru al echipajului, ochitorul bombardier. Varianta a primit denumirea de A6M5-K. Si aici este de facut o observatie: dupa unele surse, varianta K a fost de scoala.
Spre sfirsitul razboiului, sute de aparate Zero, de diferite tipuri, conduse de piloti tineri, au fost convertite pentru atacuri sinucigase: KAMIKAZE!



Bibliografie
- www.google.ro
- JAAF, Camouflage and markings WWII, Aero Publishers
- Japanese cocpit part1, Monogram Close-up 14
- Japanese cocpit part 2, Monogram Close-up 15
- Mitsubishi A6M ZERO, Artur Juszczak, Mushroom Model Magazine Special, #6103

Kitul
Este un kit produs in 1998, deci are, sa tot fie, 20 de ani! Se pare ca este o reboxare, imbunatatita, a unui kit mai vechi.
Imagine atasata: IMG_2034e.jpg
Cutia contine trei rame, plastic gri, o rama cu partile transparente, instructiunile de montaj si vopsire si o coala de decaluri, pentru doua inmatriculari.
Cele trei rame, gri, sunt injectate ingrijit, fara goluri, bine centrate si aproape fara bavuri. Normal, sunt si pini de impingere pusi aiurea! (da, tehnic nu se poate altfel!)
Imagine atasata: IMG_2029e.jpg
Imagine atasata: IMG_2037e.jpg
Liniile sunt fine, in negativ, bine detaliate, cocpitul si bordul avind destule detalii.
Imagine atasata: IMG_2029ee.jpg
Imagine atasata: IMG_2038e.jpg
Rama cu partile transparente este destul de finuta, putea fi putin mai subtire, injectia destul de buna. Hm, hai sa zicem ca nu se prea vad valurele.
Imagine atasata: IMG_2032ee.jpg
Decalurile sunt pentru doua inmatriculari, Fortele Navale, pilot 1/C Takeo Tanimizu, 203 rd FG. Kagoshima, iunie 1945 si 302nd FG. la Atsugi, 1945. Sa fie Kamikaze?
Imagine atasata: IMG_2032e.jpg
Sper ca decalurile, fiind destul de vechi, sa nu crape. O sa incerc, fiind destul de simple, sa fac niste masti pentru cocarde.
Instructiunile de montaj sunt destul de simple, dar te poti descurca fara probleme.
Imagine atasata: IMG_2035e.jpg
Instructiunile de vopsire sunt date pentru vopsele cu nume generic, nu cod, nefiind mentionata nici o firma producatoare de vopsele.
Imagine atasata: IMG_2036e.jpg
La fel si indicatiile pentru vopsitul cocpitului sunt in acelasi ton: metalic green=flat green 90%= silver 10%. Cum o arata flat greenul asta, ca numai eu stiu vreo 5 feluri, total diferite, functie de producator. Bun, mai vedem noi, cind ajungem acolo. Wurgere, pregateste-te! Oricum, mi-am prins urechile in JAAF, Camouflage and markings WWII, Aero Publishers. RLM-urile sunt joaca de copii!
Asa, pe linga astea, mai sunt si citeva bunataturi:
Imagine atasata: IMG_2033e.jpg
- un set PE, color, pentru cocpit, de la Eduard
- un set, PE plus ceva rasini, de la AIRES
- un set de masti, de la Montex.
Pus pe planurile de la Mitsubishi A6M ZERO, Artur Juszczak, Mushroom Model Magazine Special, #6103, ca numai pe astea le am, lucrurile par a sta bine, atit in forme cit si in detaliile de gravare. Amanunte/diferente la momentul oportun.
Imagine atasata: IMG_2059e.jpg
Imagine atasata: IMG_2060e.jpg
Imagine atasata: IMG_2062e.jpg
Imagine atasata: IMG_2063e.jpg

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 05 July 2019 - 11:07 AM


#2 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4143
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 10 June 2019 - 04:49 PM

:hi: Sunt cu ochii pe tine...am aproape o escadrila de Zero la cutii :))

#3 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1323
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 10 June 2019 - 07:32 PM

Salve ... Z from Zero Sen :)
Am facut exact kit-ul asta acum vreo 20 de ani si tin minte ca era superb pentru vremurile alea.
Adica ... la cat de limitat eram ca modelist, a iesit una dintre cele mai frumoase machete pe care le-am facut in acea perioada. Ajuta mult si frumusetea insesi a avionului ...
Spor la treaba sa ai!

#4 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 3286
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 10 June 2019 - 07:40 PM

Si eu am sa urmaresc cu multa placere evolutia Zero-ului .
Pare ok-ish modelul acesta de la Academy . Cred ca am sa-mi adaug si eu unul cat de curand la stash .
Decalsurile acestea de la Academy sint destul de ...neplacut de lucrat cu ele ( sau cel putin mie nu-mi prea plac ) Sint tari si cam fac silvering ; cu hypersol se conformeaza ,dar exista posibilitatea sa ramana mici incretituri sau defecte , care se remediaza greu . Mie unul imi plac mai mult cele de la Hobbyboss . Daca cumva ai din acestea , le recomand cu incredere , chiar daca si acestea ar putea fi uneori putin transparente . Au si ei un A6M5 cu optiunea 03-09 .

#5 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 6871
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 10 June 2019 - 09:34 PM

Salutare Mare Zet...
Spor la Zero...
Pentru cockpit eu aș merge pe dedicatul "cockpit green (IJN)" acrilic XF 71 de la Tamiya.
Zic că nu poți greși cu el.

Am și eu în "movilă" câteva gheișhe japonice la care le (va) vine răndul...cândva, dar niciuna nu e... Zero. Deocamdată.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 10 June 2019 - 09:35 PM


#6 Userul este online   sorintasnase 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 347
  • Inregistrat: 17-March 12

Postat 10 June 2019 - 11:39 PM

Foarte interesant.kit ul reda destul de bine Zero-ul ce deranjeaza este forma partii culisante a cupolei care este dreapta in loc sa fie un pic bombata si lipsa de profunzime a baii trenului.spor

#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4143
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 11 June 2019 - 09:41 AM

Sorin are dreptate cu cupola, cat despre baia trenului, cu aia stai linistit, e pe intrados si "nu se vede" :))

Imagine atasata: stevensa6ma.jpg
Poza e gasita pe net


Cat despre culoarea din cockpit, trebuie in functie de ce inmatriculare ai (la ce fabrica a fost facut), sa alegi intre Mitsubishi cockpit green (Gunze c126) si Nakajima cockpit green (Gunze c127).

Ca si nuante, te poti lua dupa bordurile gata vopsite de la Yahu :

Mitsubishi:
Imagine atasata: YMA2403-A6M2-Mitsub-det.jpg

Nakajima:
Imagine atasata: YMA2406-A6M2-Nakaj-det.jpg

Asa, la prima vedere, e relativ usor sa vezi care e Mitsubishi si care e Nakajima built:

Mitsubishi facea demarcatia intre verde si gri dreapta sub profundor, la Nakajima linia urca usor spre profundor.
La tine 03-09 e Nakajima, 3D-102 e Mitsubishi.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 11 June 2019 - 09:52 AM


#8 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12011
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 11 June 2019 - 10:35 AM

Mostra de culoare pentru cocpit am, PE-urile de la Eduard sunt gata vopsite intr-un verde cam ca cel de mai sus. Daca nu sa pasuie cu ce am eu, ar bate undeva la IT 1734, RLM 83 de la MM sau Humbrol 120 ( ca pe astea le am) , o sa incerc un amestec intre astea. Cred ca mai am ceva IJN-uri de la Tamiya, dar inca nu le-am verificat. Aici problema e cam rezolvata. Baia trenului e cu problema, stiu ca aveau un albastru metalic, defapt era un fel de grund/protectie pentru aluminiu, nu vopsea in sine. Ca unii spun green metalic, alti acel albastrui metalic. Mai cercetam.
Deocamdata rezolv gaurile de la pinii de extractie. O sa pun si niste poze.
Inmatricularile sun date, una cu linia culorii intradosului sub profundoare, la cealalta urca spre bordul de atac al profundoarelor. Deci, cum zici si tu, unul e de la Mitsubishi, altul e de la Nakajima.
Baia trenului e clar aiurea, nu bagi acolo roata nici cu ninja alaturi! :shiftyninja: Da, ce sa-i fac, asta avem, cu asta defilam. Poate s-ar gasi pe undeva niste rasini, dar, in opinia mea, nu merita investitia.
Longinus, cred ca am vopseaua aia, nu sunt sigur, trebuie sa verific. Daca se potriveste cu ce-i pe PE, e OK, daca nu... amestecam!

#9 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4143
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 11 June 2019 - 10:53 AM

Pentru baia trenului, exista vopsea de la gunze, H63 sau c57 (acrilica sau laquer). E ce trebuie, desi calin ar spune ca e mai OK sa dai un aluminiu peste care sa vii cu un lac albastrui-verzui, transparent.

#10 Userul este online   sorintasnase 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 347
  • Inregistrat: 17-March 12

Postat 11 June 2019 - 05:04 PM

Chestia cu cupola este usor de rezolvat.eu am comandat la Modelimex(multumesc dlui Csabi) o cupola termoformata de la Rob Taurus.cam 6 lei.e drept ca este dedicata kit ului Hasegawa dar cu putina munca merge si la asta.

#11 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12011
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 June 2019 - 11:37 AM

Bucuria machetistului:
Imagine atasata: IMG_2064e.jpg
Am cautat intre vopsele si am gasit Cockpit Green IJN , XF-71 si IJN Green XF-11, de la Tamiya. Cel de al doilea e verdele de pe extrados, cred.
Daca compar FX-71 cu vopseaua de pe PE, nu prea bate, dar e pe aproape.
In lumina soarelui:
Imagine atasata: IMG_2065e.jpg
si la umbra
Imagine atasata: IMG_2066e.jpg
Dupa cum se vede, seamana mai aproape de MM 1734, decit de XF-71. Cred ca o sa fac niste amestecaturi, poate iese mai aproape.
Da, ar fi buna vopseaua aia de la Gunze, H63, dar...n-am. Si pina comand una...Ma mai gindesc. Treaba e ca inca nu stiu daca e acel albastru, adica asa
Imagine atasata: zero28-2_g8it27.png
sau verde ori, alb? Ca am gasit si alb si gri! O sa pun putin albastru in lac incolor, sa vad ce iese.
In privinta cupolei, ramine asa. Nu prea ma impac cu termoformatele. Am lucrat cu asa ceva, mai acum 20 de ani, si numi-au placut din cauza adinciturilor, in loc de rame, de pe interior. Prefer cupolele din rasina transparenta, atunci cind se poate. Daca sunt bine facute, sunt subtiri, fara valurele si foarte transparente.
P.S. Xaba nu mai are pe stoc H63 sau C57.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 June 2019 - 12:41 PM


#12 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1323
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 12 June 2019 - 12:32 PM

Salut!
Eu as pune ModelMaster fara retineri ... la wash se uniformizeaza treaba oricum.

#13 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 6871
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 12 June 2019 - 12:38 PM

XF 71 https://www.tamiya.c...81771/index.htm

#14 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12011
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 12 June 2019 - 12:39 PM

La asta mă gîndeam si eu, Marinelule!
Longinus, vopseaua aia o am si eu, numai ca, mai sus, în loc de XF-71 am scris XF-17. :bang:

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 12 June 2019 - 12:43 PM


#15 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1863
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 12 June 2019 - 07:48 PM

Cu lac lucios peste , se apropie de ...
Cam asa arata cu lac mat peste ea
Imagine atasata: Fotografie-0046_800x600.jpg

#16 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1020
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 13 June 2019 - 08:39 PM

Ahaa, sīnt cu ochiu' dilatat , am și eu trei Zero care-și așteaptă rīndul , unul dintre ele fiind exact cel pe care l-ai īnceput tu (mai am un Airfix nou și un HobbyBoss).
Tamiya XF-71 este ...panaceu universal , din ce-am vizionat pe net...Lumile'l folosesc ca și "cockpit green" și la japoneze , și la americane , si la ingliși , și la italieni , și...nu știu unde NU-l folosesc ! :blink:
Ar putea merge pentru Nakajima N5 interior green .
Mitsubishi a folosit #29 Ki Midori Iro ( un verde gălbui, cică) , MM4736/Gunze H-126/Humbrol 226
Aotake Iro era un lac transparent, verde-albastru. Cică . Gunze H-63 este verde.Tamiya X-13 este albastru.Agama J6 este verde-albastru. Folosește cu īncredere...ce ai !! Dai īntīi cu Aluminium, apoi cu un lac incolor īn care pui un strop de albastru sau verde.
Spor la lucru !!

#17 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12011
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 20 June 2019 - 04:42 PM

Am inceput cu...tuns, ras si frezat!
Imagine atasata: IMG_2076e.jpg
Kit-ul, cum spuneam mai sus, ofera suficiente detalii ca sa faci un interior decent. Dar...le-am dat jos, pentru a putea face loc PE-urilor.
Cum furca trenului de aterizare arata prea simplist, am incercat sa fac ceva imbunatatiri. Pentru inceput, am subtiat din grosimea furcii:
Imagine atasata: IMG_2067e.jpg
Apoi am incercat sa dau ceva gauri:
Imagine atasata: IMG_2071e.jpg
Dupa citeva zile, am cautat ceva prin resturile de PE si am gasit niste furci, cred ca de la RATA, neutilizate, care s-au potrivit perfect:
Imagine atasata: IMG_2080e.jpg
Imagine atasata: IMG_2081e.jpg
asa ca le-am indepartat pe cele din plastic si le-am inlocuit. Interesant cum sunt montate furcile, nu in lungul liniei de rulare ci perpendicular pe ea!
Am mai adugat ceva detalii pe podea, inainte de a monta scaunul:
Imagine atasata: IMG_2077e.jpg
Am incercat sa utilizez podeaua de la AIRES, insa nu mi-a placut cum era facuta. In partea din fata se va monta piesa din PE-urile de la Eduard, cu palonierele din dotare.
Am montat scaunul, rasina de la AIRES:
Imagine atasata: IMG_2078e.jpg
Imagine atasata: IMG_2079e.jpg
M-am folosit tot de niste resturi de PE-uri de pe la Stuka si B 26. Maneta pentru inaltarea scaunului a fost screciuita din niste resturi de la un Bf-109 si ceva stiren. Mai e de pus un lant sau cablu, dar dupa vopsire.
Pe stinga, panoul de spate, mai vine o cutie electrica. In spatele panoului, mai sunt trei tuburi. Nu m-am dumirit exact cu ce sunt umplute. Inclin sa cred ca oxigen, deoarece A6M5 nu era dotat cu motor cu injectie de metanol si orum rezervorul cu metanol trebuia sa fie mult mai mic. Cum japonezii nu aveau codurile de culori ca nemtii, negru poate fi orice.
Imagine atasata: IMG_2082e.jpg
Cele trei rezervoare, doua pe stinga, unul pe dreapta, sunt facute din stiren de 0,9 mm.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 20 June 2019 - 04:44 PM


#18 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12011
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 03 July 2019 - 08:41 AM

Am o nelamurire. La carte scrie ca una din modificarile ulterioare maririi vitezei in picaj, a fost montarea unor mitraliere in aripa, ocazie cu care se renunta la mitralierele de 7,7 mm de pe fuselaj (?) raminind doar cea de 13,2. Ce intelege autorul prin "de pe fuselaj"? Cele doua mitraliere montate imediat in fata parbrizului? Asta inseamna ca ramin cele de pe capota motorului? Sau sunt scoase cele de pe capota motorului si ramin cele din fata parbrizului. Academy, da in kit toate mitralierele, cele de pe fuselaj, cele de pe capota motorului si cele din aripi. Cei de la AIRES dau rasini pentru capetele de mitraliera de deasupra bordului, Eduard, in partea stinga a tabloului de bord, lasa loc gol, iar in dreapta monteaza piesa V4, care seamana mai degraba cu o luneta! Am incercat sa ma dumiresc, dar nu am reusit. Dupa carte, dau dreptate celor de la Eduard, dar...
Am o poza, nu stiu de la ce varianta e, in care sa vad atit mitralierele din aripa, cit si cele de pe fuselaj.
Imagine atasata: cannon_22.jpg
Ma poate descilci cineva?
Multumiri.

Aceasta postare a fost editata de Z-mare: 03 July 2019 - 08:53 AM


#19 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 6871
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 03 July 2019 - 09:51 AM

Din ce stiu eu:
Type 52 au fost de fapt 3 variante - Model 52 "KOU", "Model 52 OTU" si "Model 52 Hei".
Din cate am inteles, tu faci ultima dintre cele trei subvariante.
In cazul asta, armele sunt: doua tunuri de 20 mm in aripi(spre interior) + 2 mitraliere de 13 mm Type 3 (0,52 inci) in aripi, in exteriorul tunurilor, mitraliera de 7,7 de pe capota, partea stanga,a fost desfiintata.
Adica avem 2 tunuri de 20, doua mitraliere de 13,2- pentru Model 52 Hei, crestere in greutate prin adaugarea de blindaj,motor schimbat.\
Pentru Model 52 KOU si Model 52 OTU, lucrurile stau altfel.
Probabil in cutie ai piese si pentru versiunile astea, desi kitul reprezinta un Hei..

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 03 July 2019 - 09:52 AM


#20 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4143
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 03 July 2019 - 09:55 AM

Rămăsese doar o mitralieră in fuselajului man, dar canalul prin care trăgea exista inca pe capota. De acolo confuzia.

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi