Forum Machete,Modelism,Hobby: Junkers F13 Hidro - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Junkers F13 Hidro Revell 1/72

#1 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 19 July 2020 - 07:15 PM

Un kit mic, pentru un avion "mare". Ii spun asa pentru ca a intrat in istoria aviatiei ca bunicul tuturor avioanelor de pasageri, el fiind primul in lume, anume conceput pentru acest scop.
Piese putine, care se imbina foarte bine,poate cu mici exceptii la interiorul destinat pasagerilor,definesc un kit "pus pe masa" de Revell in 1993.Cam de mult.
Desi producatorul ofera posibilitatea asamblarii machetei si sub forma hidroavionului, coala de decaluri din cutie, generoasa de altfel, ilustreaza doar aparate de zbor utilizate de linii aeriene germane,elvetiene sau austriece, pe roti.
Asadar, pentru cei care doresc neaparat sa reprezinte micul Junkers "pe apa" sunt nevoiti sa caute alternative la decalurile astea.
Alternative...nu prea ar fi. Am gasit totusi oferta celor de la Lima November Decals, care ilustreaza un Junkers F 13 hidroavion, exploatat in apele Norvegiei prin anii 1930.

Prima incercare de exploatare a unei linii aeriene de transport postal in nordul Norvegiei a constituit-o o companie numita Nordenfjeldske Luftselskap AS infiintata in 1930, cu baza la Trondheim si care facea legatura intre acest oras si Tromso. Se intampla in iunie 1930. In acel an, in Trondheim se organiza o mare expozitie de bunuri industriale si de larg consum, iar compania aeriana a gasit oportun sa ofere transport pentru eventuali oameni de afaceri din Tromso, doritori sa ajunga repede la destinatie, cu perspectiva ca ruta sa devina,mai apoi, una de zbor regulat.
Primul zbor a avut loc pe 14 iunie 1930, dar la a doua cursa, pe 17 iunie, avionul a suferit avarii la elice. Din cauza aceasta si datorita cererii foarte reduse, s-a renutat la initiativa . In zborul sau spre Tromso, Junkersul avea pictat pe ambele laterale ale fuselajului logoul publicitar al companiei HOYANG ALUMINIUM , cea mai mare firma participanta la expozitia de la Trondheim.
Firma exsita si astazi, la acelasi sediu din Norvegia si reprezinta unul dintre cei mai mari producatori de bunuri industriale si de larg consum, din aluminiu.

Dupa accidentul suferit, Junkersul a fost modificat prin inlocuirea motorului original, cu un Junkers L5, motiv pentru care cei care doresc sa reprezinte versiunea "tarzie" a lui F13" Hoyang Aluminium" , trebuie sa refaca esapamentele, in numar de sase, plasate pe laterala dreapta a capotei, in locul esapatiei singulare ce iesea ca un corn de radasca prin capota superioara, la Junkersurile F 13 obisnuite.
Eu asa am procedat.


pozele:

Imagine atasata: 20200719_183831.jpg Imagine atasata: 20200719_183927.jpg

Imagine atasata: 20200719_184003.jpg Imagine atasata: 20200719_184053.jpg

Imagine atasata: 20200719_184124.jpg Imagine atasata: 20200719_184205.jpg

Nu-i spectaculos piticul asta, dar este o pagina inedita in istoria aviatiei civile si nu m-am putut abtine.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 19 July 2020 - 07:24 PM


#2 Useril este offline   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2463
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 19 July 2020 - 08:06 PM

Interesant subiect! Faina realizare! :hi:

#3 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1415
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 19 July 2020 - 10:47 PM

Foarte frumos avion!
Imi amintesc cu placere momentul cand l-am descoperit in paginile revistei MODELISM, in anii '80.
Felicitari pentru realizare!

#4 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 21 July 2020 - 10:17 AM

Multumesc baieti.
Eh, eu chiar am uitat despre Junkers-ul aparut in raposata Modelism.
O sa caut numarul din revsita,in care se trateaza subiectul.
Ca veni vorba, nu stiti cumva in ce an a aparut ?

#5 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1718
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 21 July 2020 - 12:03 PM

Foarte frumos ți-a ieșit nobile Longinus. Și este un subiect inedit , nu cred că am mai văzut acest mic avion construit pe la noi.
Din cîte știu acest tip de înveliș de aluminiu (corrugated skin?) era specific avioanelor comerciale Junkers, folosit apoi si de polonezi la vînătoarele lor PZL ( 7,9,11 și 24)
Cabina si parbrizul sînt absolut inedite , arată...straniu !
AVE !
P.S.Am să caut în colecția Modelism , poate găsesc numărul cu F-13

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 21 July 2020 - 12:04 PM


#6 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 21 July 2020 - 12:58 PM

O macheta, micuta, demba de o lauda...mare! :hi:
Imi place ca ai rezolvat, nu stiu cum, cosmarul imbinarilor din tabla ondulata!
Povestea ce o insoteste, este o mica lectie de istorie.

#7 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 21 July 2020 - 03:10 PM

Multumesc băieți.
Cum am spus kitul celor de la Revell, chiar dacă are aproape 30 de ani, e demn de remarcat în ceea ce privește potrivirea pieselor. Sigur, asta nu înseamnă că nu am intervenit puțin cu pila,șmirghelul sau chit, dar a fost foarte puțin.
Am văzut kituri mult mai tinere decat acesta, dar cu 10 clase mai jos.
Ce se oferă nou, pentru că inscripția "New" ne întampină încă de pe frontul cutiei, sunt decalurile, în cel mai bun spirit Revell, plus o mică ramă adăugată în pungă, pe care se regăsesc piesele necesare pentru flotoare și montanți. Deși înmatriculările oferite, în special cea elvețiană, sunt mult mai pline de culoare, am ținut morțis să realizez versiunea hidro.
Cum spuneam pentru asta e necesar să procuri decaluri adecvate.
Inițial am luat legătura cu un hobbyst care produce custom, din SUA, însă omul mi-a zis că nu mai lucrează, e în perioada de refacere după un accident cerebral și nu mă poate servi. Era clar.
Apoi am găsit decalurile norvegienilor de la Lima Decals, și astea cu greu pentru că sunt destul de rare, le-am găsit undeva în Olanda.

În fine.

Kitul vine turnat în plastic gata argintiu, ceea ce ajută foarte mult.
Totuși, culoarea plasticului, deși argintie, nu prea arată a aluminiu.
Drept urmare am vopsit eu în culoarea Airframe Aluminium de la Alclad, o nuanță PERFECTĂ, dar cu un mic mare defect: se șterge la manipulare. Pentru a preîntampina inconvenientul, am aplicat lac la spray, lucios,care mai apoi ar fi servit ca bază pentru aplicarea decalurilor.
Toate bune și frumoase, dar...
dar lacul avea "proprietatea"de a schimba nuanța vopselei decolorand-o în diverse moduri.
Oups.
Chiar așa fiind, am considerat că asta poate fi un avantaj și am revopsit tot modelul apoi am purces la aplicarea lacului, cu aerograful, în mod distinct, pentru diferite suprafețe. Cu toții știm că aluminiul oxidează, nu-i așa ?!
Ok, dacă oxidează, hai să-l oxidăm.
Pentru părțile negre ale avionului mi-am croit măști si am vopsit ca atare, cu negru semi-mat de la Tamiya.
Mai trebuie să spun că decalurile sunt imprimate fără film suport, pe suprafață continuă, cu tehnologie laser și Dumnezeu mai știe ce invenții descrise de producător, motiv pentru ca aplicarea lor, mai ales pe suprafața încrețită ce imită tabla ondulată, este un coșmar. Pentru aplicarea decalurilor am lucrat 3 zile, dar la final plăcerea a fost de partea mea.
Cam așa au decurs ostilitățile, iar acum micul Ju 13 F stă în vitrină langă ceilalți clasici ai aviației civile din epocă: Goeland, Comte de la Vaulx sau cei care vor mai urma la asamblare. Au ei locul lor gata ales.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 21 July 2020 - 03:13 PM


#8 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4942
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 21 July 2020 - 07:03 PM

E superb man!
Si au am o slabiciune pentru avionasul asta, de cand l-am vazut in Modelism, copil fiind...

#9 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 21 July 2020 - 07:18 PM

Ed, uite, nostalgici pană la capăt, helveto-germanii de la Rimowa l-au refăcut după planurile originale.
Motor nu au avut și l-au schimbat cu un P&W cat se poate de ...american.
În rest e fix ca pe vremea lui tata Junkers
https://youtu.be/VArfdg2nfU8

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 21 July 2020 - 07:21 PM


#10 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4942
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 21 July 2020 - 07:46 PM

E incredibil ca avionul asta are 100 de ani... Laudabila initiativa, dar mult mai bine ii puneau un boxer Lycoming si iesea mai frumos. Nu stiu ce sa zic...farmecul sau era fix motorul, in boticul ala ca de masina. Nu stiu ce au facut cu replica asta pana la urma, dar la ju air nu a ajuns, am fost de cateva ori pe acolo in ultimii ani si nu aveau altceva decat ju-52 in hangare.

#11 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1415
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 23 July 2020 - 06:24 PM

Ju-13 a aparut in MODELISM 1/1986.

#12 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1415
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 01 August 2020 - 07:23 PM

Film cu Ju 13 romanesc

film

#13 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 02 August 2020 - 11:55 PM

Mulțumesc 177.
Interesant motorul Junkersului, care este alt model, față de proiectul original.
De remarcat țevile de eșapament, prelungite pe laterala capotelor.
Pare că este Junkers-ul F13 aparținand asociației ARPA, care a fost pus la dispoziția echipajului Burduloiu-Iacobescu-M.Negru pentru raidul Capitalelor europene, desfășurat în septembrie-octombrie 1928.
Înmatricularea C-BRIM (Interesant că lipsește din indicativul de țară, litera V).
Din cate știu eu acest aparat F13 a fost vandut, în 1930, către compania LARES si reînmatriculat CV-JAC.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 03 August 2020 - 12:08 AM


#14 Useril este offline   horia 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2971
  • Inregistrat: 24-April 05

Postat 03 August 2020 - 03:44 PM

Între 1919 si 1929 indicativul României a fost C-Rxx...si da, ăsta este avionul care a făcut raidul capitalelor din Europa!

Vezi postareaLonginus, la 02 August 2020 - 11:55 PM, a spus:

Mulțumesc 177.
Interesant motorul Junkersului, care este alt model, față de proiectul original.
De remarcat țevile de eșapament, prelungite pe laterala capotelor.
Pare că este Junkers-ul F13 aparținand asociației ARPA, care a fost pus la dispoziția echipajului Burduloiu-Iacobescu-M.Negru pentru raidul Capitalelor europene, desfășurat în septembrie-octombrie 1928.
Înmatricularea C-BRIM (Interesant că lipsește din indicativul de țară, litera V).
Din cate știu eu acest aparat F13 a fost vandut, în 1930, către compania LARES si reînmatriculat CV-JAC.


#15 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 03 August 2020 - 04:59 PM

Vezi postareahoria, la 03 August 2020 - 03:44 PM, a spus:

Între 1919 si 1929 indicativul României a fost C-Rxx...

Așa este Horia. Din cauza asta spuneam că este interesant.
Lipsa literei V din indicativ, ne arată că filmarea a fost făcută anterior anului 1929.
Pentru că aparatul a fost cumpărat de ARPA în 1928( eu știu ca fusese nou la momentul cumpărării) iar noul indicativ de țară a intrat în vigoare in 1929, am dedus că anul filmării a fost 1928.
ARPA l-a valorificat mai departe prin vanzare către LARES, care a avut în dotare două F13: pe acesta ,CV -JAC, și CV-JAB.

#16 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1415
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 03 August 2020 - 05:23 PM

Junkers F-13Be C-RBIM pe aeroportul Kjeller, Norvegia, 25 Septembrie 1928 (foto pagina de facebook Istoria Aviatiei Romane)

Imagine atasata: ju 13.jpg

#17 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7548
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 03 August 2020 - 05:29 PM

177 mulțumesc pt poză.
Nu știam fotografia pentru ca eu nu am cont de fb.
Pentru istoria aviației din țara noastră,în colectia mea, aș construi kitul ăsta, din nou, dacă aș avea la dispoziție decalurile potrivite pentru C-RBIM(ca de altfel cateva aparate zburate de LARES,pe care le-as adauga în proiect)
Ar fi o plăcere.

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 03 August 2020 - 05:32 PM


#18 Useril este offline   177 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1415
  • Inregistrat: 24-December 10
  • Location:Drobeta Turnu Severin

Postat 12 December 2020 - 10:38 AM

Imagini cu Ju-13 In URSS intr-un documentar despre evolutia industriei de profil sovietice. Apar motoare si elemente de structura (incepand cu min 12).

"Красные звезды" фильм 3

Aceasta postare a fost editata de 177: 12 December 2020 - 10:39 AM


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi