dakian67's Profile
- Grup:
- Members
- Postari:
- 1745 (0.32 pe zi)
- Cel mai activ in:
- Aviatie (1378 postari)
- Inregistrat la:
- 10-June 09
- Vizualizari:
- 22614
- Ultimul click:
Jul 25 2024 10:22 PM
- Actual:
- Offline
Informatii despre mine
- Titlu User
- Membru senior
- Varsta
- 56 ani
- Data nasterii
- Octombrie 18, 1967
- Gender:
-
Male
- Location:
- Braila
- Interests:
- Modelism aero WW II,numai 1/72
Informatii de contact
- E-mail:
- Click aici pentru a-mi trimite email
- Website URL:
-
http://
- Yahoo:
-
n_sorin_rr@yahoo.com
Topicele mele
-
FIAT CR-32 Freccia-Chirri
29 June 2024 - 03:15 PM
Salutare !
Next in line...Nu pot spune cum de mi-a picat īn mīnă, dar uite-l
CR-32, progenitura lui Celestino Rosatelli, este probabil motivul pentru care Regia Aeronautica a cam īnceput războiul cu avioane la nivelul anilor '30...Un avion extrem de bine făcut pentru vremea lui, rapid , foarte agil, robust și bine īnarmat ( două BREDA/SAFAT cal.12,5mm , īntr-o epocă īn care toți contemporanii lui aveau două pușcoace de 7,7mm), a dat impresia că nici nu ar mai fi nevoie de altceva... Construcție clasică, fuselaj din tuburi de oțel acoperit cu pīnză, botul metalic, aripile īmpīnzite, motor FIAT A.30RAbis de 600 CP, elice metalică bipală cu pas variabil reglabil la sol.
A servit foarte bine īn Războiul Civil din Spania, īn China și Africa de nord, unde s-a dovedit un adversar redutabil. Cīt s-a luptat cu avioane contemporane lui ( A5M Claude, Gloster Gladiator, I-16 Rata...) a fost net superior. Apariția noii generații de vīnători ( Bf-109, Hurricane , Spitfire , Zero) a pus capăt carierei "Săgeții" ( asta īnseamnă Freccia...), fiind retras īn roluri secundare ( antrenament). A fost īn dotarea Ungariei (76 buc., folosite īn conflictul cu Slovacia), Spania (100 buc. 32quater fabricate sub licență-Hispano HA 132L Chirri), Austria (45 buc., intrate īn componența Luftwaffe după Anschluss, folosite inițial la antrenament ,apoi vīndute tot Ungariei), China (16 sau 24buc., īnca din 1933),
Kitul va este probabil cunoscut, este clasicul Supermodel din anii '70, Italeri doar a mai cosmetizat pe ici-pe colo.
Cockpitul este simpluț, fără prea multe zorzoane. Am mai adăugat si eu cīte ceva, să-l mai apropii de realitate.
IMG_20240503_104616.jpg (72.71K)
Numar de descarcari: 28IMG_20240502_210651.jpg (77.61K)
Numar de descarcari: 33
Foarte haioase centurile astea italiene, foarte complicate. Nu știu cīt de grozave erau , dar modelistic sīnt de efect !
Aha, se impune o explicatie totuși. CR-32 a fost produs īn 4 variante. 32 simplu , 32ter si 32quater practic nu se pot deosebi la o primă vedere. Difereau prin motor și echipamente. Singurul reconoscibil imediat este 32bis, care avea două mitraliere BREDA cal 7,7mm pe aripile inferioare, protejate de carenaje aerodinamice. Și cum "There can only be ONE" , am ales să fac un bis, măcar e mai cu moț. De aia am pus centurile alea. 32 simplu nu avea așa ceva, doar două banale lap-belts.
Nu am insistat mult pe interior deoarece deschiderea este mică , oricum nu se vede nimic īn afară de scaun !! Nici măcar tabloul de bord nu se vede ( ca de obicei am pus un Yahu frumușel foc), este "ingropat" adīnc īn fuselaj...
Unit semifuselajele , adăugat aripile inferioare și capotajul superior. Potrivirea foarte bună pentru un kit atīt de vechi.
IMG_20240515_191605.jpg (111.09K)
Numar de descarcari: 23
Nu mă īntrebati de ce l-am bălăcit negru...Nu știu. Cred ca inițial am vrut să-l fac aluminium tot. Sau măcar intradosul. Apoi m-am răzgīndit. Kitul 1438 oferă 4 īnmatriculări. Doar una īmi plăcea , și aia era avionul lui Grandinetti staționat īn Gorizia, īn 1935. Neah. Ăla era un 32 chior. Singurul bis este cel din Spania, dar mi s-a părut...tern. Banal. Oricum eram chitit pe unul din Spania, acolo a fost momentul de glorie maximă al 32-ului ! Așaaa, si am văzut o īnmatriculare superbă , dar...īn kitul 1322. Pe care nu-l am, și nu se prea găsește. Avionul căpitanului Vosilla, comandantul Squadriglia Autonoma Mitragliamento FRECCE, Munesia, aprilie 1938. Această escadrilă a fost echipată cu avioane 32bis.( puține 32bis au ajuns īn Spania) și folosită īn sprijinul trupelor de la sol ( la așa ceva erau utile cele două Breda de pe aripi...) Am gasit și două poze reale ale avionului , una chiar la sosirea īn Spania, și alta cīnd avea deja săgețile galbene pe fuselaj.
Asa ca am decis să-l fac pe acesta, īncurajat și de faptul că am emblemele de pe fuselaj ( pe coala Sky a lui CR-42!). Voi vopsi restul.
Ceea ce-am și făcut.
IMG_20240616_133231.jpg (117.4K)
Numar de descarcari: 22IMG_20240617_203120.jpg (93.17K)
Numar de descarcari: 27
IMG_20240618_215731.jpg (83.91K)
Numar de descarcari: 36IMG_20240619_201525.jpg (111.48K)
Numar de descarcari: 38
IMG_20240619_210332.jpg (44.58K)
Numar de descarcari: 28IMG_20240622_130531.jpg (73.02K)
Numar de descarcari: 51
Am īncercat să reproduc cīt am putut camuflajul original(executat cu pistolul , mīnă-gratis, fără șabloane) . Practic nu există două avioane identice. Cīnd am dat Marrone mimetico 1 am folosit parțial un fel de mască, iar Verde mimetico 2 dat mīnă-gratis. Cred că mi-a ieșit mai bine decīt speram.
Evident că săgețile galbene mai au nevoie de ceva retușări, dar este mai bine decīt m-am așteptat.
Va urma. -
Brewster Model 239 "Buffalo"
10 June 2024 - 09:26 PM
Salutare !
Nici eu nu am stat degeaba...Bucuros (dar și "epuizat" ) de terminarea Hudson-ului , am zis să fac ceva mai mic , mai simplu...Mi-au căzut ochii pe ăsta micu' ...Butoiașul zburător.
Model 239 este varianta denavalizată a lui F2A-1 . Contractul inițial prevedea 52 sau 54 buc. F2A-1 pentru US.Navy , care a renunțat la el , după recepția a doar cīteva mașini , pentru ca SUA să-l poată vīndă Finlandezilor prinși īn Războiul de iarnă contra rușilor. După cele mai credibile surse, finlandezii au cumpărat 42 de bucăți.
Acestea au fost īmbarcate (demontate și puse īn containere de lemn) īn ianuarie-februarie pe cargoul SS Mormackstar , și expediate īn portul norvegian Bergen , apoi pe calea ferată īn Suedia , unde au fost asamblate și echipate la uzinele SAAB din Trollhatan.
Aici au fost echipate de luptă ( blindaj adițional la scaunul pilotului, instrumente de zbor metrice, 4 mitraliere suedeze LKk/42 cu 400 rpg-aripi și 250 rpg-capotă , colimator Yaisala T.h.m40-copie licențiată după germanul Revi 3C.
Avioanele erau echipate cu motor Wright R-1820-G5 de 950CP.
Din păcate pentru finlandezi , Brwsterele nu au fost gata pentru participarea la Războiul de Iarnă, dar a fost folosit cu deosebit succes īn Războiul de Continuitate...cu un kill ratio de 25/1 , ceva formidabil !!
Kitul probalbil că vă este binecunoscut , matrița Hasegawa. După priceperea mea , corect ca forme, dar īn spiritul japonezilor , bine simplificat la interior. Care interior a fost "umplut" cu ceva fotodecupaje ( coala Eduard 72221) și scrăciuială īn completare.
IMG_20240519_175335.jpg (70K)
Numar de descarcari: 28IMG_20240519_175325.jpg (86.92K)
Numar de descarcari: 26
1717919295552.jpg (82.27K)
Numar de descarcari: 32
Hasegawa a dat inclusiv blindajul scaunului , dar era ridicol de supra-dimensionat , așa că am scrăciuit unul din foaie de aluminiu subțire.
IMG_20240515_192025.jpg (92.93K)
Numar de descarcari: 29
Ia'n uitați ce blindaj...Orice crucișetor ar fi mīndru...
Asă că l-am īnlocuit.
IMG_20240519_175620.jpg (44.31K)
Numar de descarcari: 22
Interiorul a fost original Aluminium dope (Hopean Harmaa), iar după prima reparație a fost vopsit Valeaan Harmaa ( light grey).
De la bun īnceput am hotărīt că voi face avionul Oranssi 4, al Lentomestari ( Warrant officer=Sergent Major) Eino llmari "Illu" Juutilainen , Mannerheim ristin ritari koneineen ( Dublu cavaler al Crucii Mannerheim-cea mai īnaltă distincție militară finlandeză)
Juutilainen a fost un as veritabil , pilotul non-german cu cel mai mare număr de victorii din istorie , 94 confirmate . Nu numai că nu a fost doborīt niciodată, dar nu a fost nici măcar atins vreodată de vreun inamic !! O singur»ă aterizare forțată, pe propriul aerodrom , din cauza unui "friendly fire"ce i-a avariat motorul...A pilotat un avion Fokker D.XXI īn timpul Războiului de iarnă , apoi Brewster Model 239 ( pe care a obținut 34 victorii) și īn final Messerschmitt Bf-109G-2 și G-6.
Oranssi 4 / BW-364 se pare că este avionul individual cu cel mai mare număr de victorii , 42,5 , din care 28 doar Juutilainen. La sfīrșitul lui 1943 a fost revopsit pe intrados DN-vari ( literal , culoare Dornier, recte RLM 65) și interiorul Light grey. A fost distrus īntr-un accident pe 29.07.1944
Apoi am īnchis fuselajul. Ce să zic , potrivire perfectă , fără cusur. Cu ceva chit pe ici-pe colo, doar pentru a nivela lipiturile.
1717919295542.jpg (49.94K)
Numar de descarcari: 17
Am asamblat capota motorului și inelul frontal , căria i-am adăugat niște site, să nu rămīnă găurile goale...
1717919295519.jpg (138.82K)
Numar de descarcari: 121717919295508.jpg (87.68K)
Numar de descarcari: 18
Asamblat și făcut motorul. Frumușel.
1717919295487.jpg (47.72K)
Numar de descarcari: 26
Aripile, fuselajul și capota le-am nituit după pricepere...
Cīnd să asamblez totul , m-a pocnit revelația...Īn bunul lor obicei, japșii au lăsat compartimentul motorului și al aterizoarelor ...complet gol. Nimic. Nada. Nihil...Așa că am căutat pe net și-am scrăciuit practic īntreg interiorul. Suporții (parțial) motorului, brațele trenurilor față ( mecanismul de escamotare este foarte ușchit !!), suportul mitralierelor de capotă , mitralierele īn sine , cutiile de muniție, țevăraie...
1717919295530.jpg (76.34K)
Numar de descarcari: 38
Din poză lipsește mecanismul de escamotare , nu era īncă gata, iar ulterior am uitat să-l pozez...
Odată populat și acest compartiment, am asamblat totul. Potrivirea a fost foarte bună.
1717919295498.jpg (53.41K)
Numar de descarcari: 21
1717919295460.jpg (74.45K)
Numar de descarcari: 22
1717919295445.jpg (72.38K)
Numar de descarcari: 21
Urmează vopsitul . Nu este greu . Pe burtă rămīne Aluminium Dope , iar extradosul Oliivin Vihrea-Olive green (FS 34096-Gunze H-73) și Musta-Negru (voi folosi totuși Tyre Black de la Tamiya, negrul pur e mult prea...nenatural) .
Va urma ! -
Polikarpov I-16 Ishak/Rata/Mosca
27 October 2023 - 08:31 AM
Salutare !
Cum lucrul la Hudson s-a dovedit plin de provocări, evident că am umplut timpul dintre pauzele ( obiective și subiective...) de lucru cu o altă construcție.
Nu este cazul să vă prezint kitul ICM. Este destul de vechi deja, arhicunoscut , are și bune și rele...
La origine , kitul este un Type 24. Dar se poate face din el, la fel de ușor, atīt Type 17 cīt și Type 28. Asta am ales eu , un Type 28 ( mi-au plăcut tunurile alea sexy din aripi !!)
Privind retrospectiv, cred că un Type 17 ar fi fost o alegere mai OK, doar din punct de vedere al īnmatriculărilor disponibile.
M-am ajutat și de o mică coală de PE, din cupru, cred că rusească ( parcă Mars ??).
Cockpitul :
IMG_20230822_212247.jpg (130.13K)
Numar de descarcari: 57IMG_20230822_212302.jpg (123.56K)
Numar de descarcari: 47
IMG_20230822_212327.jpg (142.01K)
Numar de descarcari: 47IMG_20230827_102107.jpg (39.23K)
Numar de descarcari: 53
IMG_20230904_171231.jpg (84.33K)
Numar de descarcari: 55IMG_20230904_171254.jpg (104.64K)
Numar de descarcari: 47
Pentru un avion atīt de MIC, nivelul de detaliere este satisfăcător.
Nu cred că voi avea vreodată răbdarea lui Alexelu' , să fac fiecare șurub și muc de țigară căzut prin cockpit...
Am făcut apoi și motorul , destul de frumos realizat de ucrainieni, deși bineīnțeles că , odată īnchisă capota, nu se va mai vedea absolut nimic din el.
Bine , ICM l-a oferit īn cazul īn care modelistul dorește să-l expună , lăsīnd panourile capotei deschise. Bun pentru diorame, īn general. Eu=NU DIORAME. Mă depășesc , pur și simplu...
IMG_20230827_101217.jpg (74.88K)
Numar de descarcari: 59IMG_20230827_101236.jpg (64.25K)
Numar de descarcari: 49
Mărturisesc că pīnă aici construcția a mers lejer. Piesele s-au potrivit chiar bine, PE-urile nu mi-au creat probleme deosebite, etc.
Lucrurile păreau să meargă șnur. Daar , "nimic nu este ceea ce pare" ! Citat dintr-un clasic īn viață...
Va urma.
Numai bine prieteni ! -
Lockheed "Hudson" Mk.I
04 October 2023 - 08:54 PM
Seara bună !
Am să vă prezint noua mea lucrare...Nouă , doar pentru că o prezint acum.
Hudson este exemplul fericit de transformare a plugului īn armă. Īn 1939 britanicii erau disperați după orice avion ar fi putut face rost. Și cum compania Lockheed a promis să ofere un avion de patrulare maritimă īntr-un timp record , pornind de la avionul de pasageri Lockheed Electra , englezii nu au ezitat. Iar Hudson și-a făcut datoria cu brio , pīnă au fost disponibile avioane mai potente. Și a servit pīnă la sfīrșitul războiului , și după el....
Am īnceput acest model īn 2021. Atunci , am făcut la el fix ...nimic.
Adică , m-am hotărīt atunci să fac multiple modificări kitului . Acest MPM este vechișor, și...se cunoaște. Un short-run veritabil, construcția prezentīnd muuuulte provocări. Voi detalia pe parcurs.
Prima modificare la care m-am gīndit a fost să-i fac cala bombelor deschisă.
Așa că am decupat spațiul corespunzător , și am făcut capacele calei din tablă de alamă, dublată cu foiță de stiren perforată .
IMG_20210824_194613.jpg (129.23K)
Numar de descarcari: 50IMG_20210824_194543.jpg (145.35K)
Numar de descarcari: 44
Și asta a fost tot ce-am făcut īn 2021. Cred că abia atunci am realizat ce mă așteaptă, și mood-ul meu s-a topit total. A rămas abandonat īn cutie pīnă am terminat Volksjaeger-ul .
Cīnd mă scărpinam īn cap, gīndindu-mă de ce să mă apuc , am decis să reiau Hudson-ul , urăsc să las lucrări neterminate...
Așa că m-am apucat de interior. Care interior , OOB, este ...jalnic. Nu numai simplist, dar și destul de departe de adevăr. Bine, nici eu nu l-am făcut 100 % corect, dar zic eu că mai bine decīt ce a oferit MPM.
Cīte ceva de prin interior :
IMG_20230723_111401.jpg (94.53K)
Numar de descarcari: 45IMG_20230723_111414.jpg (53.93K)
Numar de descarcari: 38
IMG_20230723_111443.jpg (55.04K)
Numar de descarcari: 38IMG_20230723_111431.jpg (72.09K)
Numar de descarcari: 45
IMG_20230723_111512.jpg (89.02K)
Numar de descarcari: 47IMG_20230803_172508.jpg (80.83K)
Numar de descarcari: 61
IMG_20230803_172615.jpg (145.37K)
Numar de descarcari: 52IMG_20230803_172836.jpg (72.03K)
Numar de descarcari: 41
Și īncă nu mă apucasem de cockpitul propriu zis...Asta era pe la sfīrșitul lui iulie , cred. Migălos, nu cred că au existat măcar două piese care să se potrivească una cu cealaltă fără ajustări multiple.
Va urma.
-
Heinkel He-162 "Volksjager"
11 June 2023 - 12:18 PM
Salutare !
După ce-am făcut Hurricane-le nostru, mi-am zis să încerc și altceva...Să mă explic. Deși pare ciudat, pînă la momentul actual NU am făcut încă nici un kit Special Hobby...Nu s-a nimerit.
Așa că am luat din stivă primul care mi-a căzut în mînă.
Pentru mulți dintre voi , acest avion nu este un necunoscut. Și el însă a făcut parte tot din celebra categorie "too little , too late".
S-a vrut un interceptor ușor, fabricat din materiale non-strategice(lemn...), rapid și extrem de ușor de pilotat, chiar de către piloți novici.
Bineînțeles că n-a fost deloc așa...Denumirea de uzină a proiectului a fost "Salamander", propaganda nazistă l-a numit "Volksjager", iar denumirea oficială a rămas "Spatz".
Versiunea inițială A-1 a fost înarmată cu două tunuri Rheinmetall-Borsig de 30mm, care s-au dovedit însă prea mult pentru structura lui ușoară...Reculul zdravăn al celor două MK108 provoca uneori chiar desprinderea aripilor !!
Așa că în producția de serie a intrat doar varianta A-2, înarmată cu foarte cunoscutele MG151/20, fiecare cu o rezervă de 100 de obuze.
Autonomia lui "Spatz" nu depășea 20 minute de zbor, cîțiva piloți și-au pierdut viața încercînd să aterizeze fără motor, după ce-au rămas fără combustibil...
Pilotul britanic de încercări Eric Brown l-a apreciat ca fiind foarte echilibrat, neajunsurile sale fiind date mai degrabă de graba cu care a fost băgat în producție decît de proiectarea defectuoasă.
Avea tendința mortală de-a i se bloca direcția la virajele executate la viteze mari...Suprafața derivelor duble era cam mică , iar jetul puternic al motorului BMW 109-003E bloca complet suprafețele de comandă.
Aparatul a fost echipat în premieră cu un scaun catapultabil, acesta fiind și folosit operațional de cîteva ori, în mare parte cu succes.
Cariera operațională a lui Spatz a fost bineînțeles extrem de scurtă, lipsa piloților antrenați , a carburantului, haosul ultimelor luni de război împiedicînd utilizarea lui la capacitatea dorită.
S-a confirmat o singură victorie clară, pe 19.04.1945 Feldwebel Gunther Kirschner din I./JG1 Oesau ( singura unitate operațională care a folosit He-162 în luptă) doboară un Tempest britanic, fiind însă doborît în aceiași după-amiază și el, tot de către un Tempest ( pilotat de FO Geoffrey Walkington).
Kitul pare excelent la prima vedere. Plastic bun, maleabil , de culoare RLM 66 !! Fix !! Destul de bine detaliat ( bine , avionul este și foarte simplu), voi folosi însă și ceva PE-uri în cockpit mai ales.
IMG_20230604_171203.jpg (54.61K)
Numar de descarcari: 49IMG_20230607_204250.jpg (87.86K)
Numar de descarcari: 68
Panoul de instrumente simplu și frumos, iar la baia trenului față i-am scrăciuit și fereastra prin care pilotul putea vedea compartimentul anterior, putînd să-și confirme escamotarea trenului .
Motorul BMW relativ simplu, s-a asamblat corect, fără probleme.
IMG_20230607_204250.jpg (87.86K)
Numar de descarcari: 68IMG_20230607_204227.jpg (73.78K)
Numar de descarcari: 58
După ce-am văzut pozele macro ale lateralelor cockpitului , am retușat la greu...În special urme de adeziv superglue
IMG_20230604_190728.jpg (65.77K)
Numar de descarcari: 55
Am folosit inițial acest scaun, rășină QB...După care , tot căutînd eu cum era vopsit, am realizat că nu este deloc corect.
Așa că am folosit scaunul din kit, modificat cu ceva PE, și care la final arată mult mai OK.
IMG_20230610_164245.jpg (86.57K)
Numar de descarcari: 71
Compartimentul aterizoarelor principale s-a asamblat și el destul de ușor. "Traversa" centrală este de fapt o țeavă, cred că una de combustibil ?? Aș fi înlocuit-o cu o țeavă simplă de alamă, dar mi-a fost frică să nu pierd rigiditatea compartimentului , am lăsat-o așa.
IMG_20230610_164337.jpg (59.55K)
Numar de descarcari: 53
Am încercat acum să potrivesc la rece cele două semifuselaje...Mda, nu-i chiar Arma Hobby. Potrivirea este ...relativă.
Îl las să se usuce bine deocamdată, să nu am surprize. Pentru a fi mai sigur, i-am adăugat și puțin lest, în conul din bot și imediat în spatele panoului scaunului.
Va urma !
P.S. Văd că pozele se atașează în ordinea dorită de ele, nu de mine...Motorul a ajuns ultimul...Nu înțeleg.
Comentarii
dakian67
09 Oct 2013 - 07:13dakian67
09 Oct 2013 - 07:11dakian67
09 Oct 2013 - 07:10matly
08 Oct 2013 - 11:57as vrea sa te intreb daca se vopseste bine cu ALC (cu aerograful). pentru mig ul 15 stii cumva care este ok? am vazut ca e in mai multe nuante dar majoritatea il fac intr o singura nuanta de argintiu (1:72). ms