Forum Machete,Modelism,Hobby: Coltul cu 109E - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

  • 12 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Coltul cu 109E 1/72

#1 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 04 January 2015 - 05:32 PM

Aici voi incepe anul asta sa construiesc stiva de E-uri de la Parcmodels, pe care le-am tot adunat.

Pe majoritatea le voi face Romanesti, dar voi incerca si alte inmatriculari.,.

Kitul de la Parcmodels nu cred ca mai are nevoie de prezentare, este o excelenta baza de plecare, fie ca vrem un kit simplu, out of the box, sau un kit lucrat.
Ca un bonus, cam orice aftermarket gandit pentru Tamiya se va potrivi bine, fie ca e vorba de PE-uri, cabine vacu sau flapsuri din rasina.

Pentru ele am adunat pina acum :

Cabine vacu de la Rob Taurus, atit pentru E3 cit si pentru E4:

Imagine atasata: rob.JPGImagine atasata: DSCF1868.JPGImagine atasata: DSCF1870.JPG

Scaune , colimatoare si mitraliere de la Quickboost :

Imagine atasata: DSCF1872.JPGImagine atasata: DSCF1881.JPGImagine atasata: DSCF1875.JPG

Formidabilele tablouri de bord de la Yahu si arme de la Master :

Imagine atasata: DSCF1873.JPGImagine atasata: DSCF1876.JPG

Pe-urile Zoom de la Eduard, care au cam tot ce trebuie :

Imagine atasata: DSCF1879.JPG

Masti tot de la Eduard :

Imagine atasata: DSCF1877.JPG

In fine, decalurile foarte misto de la Radub si stencilurile de la Techmod :

Imagine atasata: DSCF1882.JPGImagine atasata: DSCF1883.JPGImagine atasata: DSCF1878.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 04 January 2015 - 05:34 PM


#2 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 04 January 2015 - 05:57 PM

Avind la activ inca vreo duzina de Parcmodeluri facute, pot spune ca intr-adevar e un kit foarte misto.
Nivelul de detaliere al suprafetelor este complet. La nivel de capace, capacele si panouri chiar nu cred ca mai trebuie facut nimic la el.

Singura problema (neglijabila, oricum) e un "sinkmark" care apare la baza directiei si a flapsurilor, care sunt turnate dintr-o bucata cu extradosul aripii.

Imagine atasata: DSCF1907.JPG

Se poate corecta usor cu puty / surfacer, cu grija sa nu pierdem frumusetea de detaliere a impanzirii din zona.

Imagine atasata: DSCF1909.JPG

La unu-doua din ele voi incerca un set de flapsuri din rasina, care trebuie sa imi soseasca,

#3 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1343
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 05 January 2015 - 08:42 AM

E bine... Ne lasam si de 109-uri, ca le faci tu pe toate 😂.

#4 Useril este offline   mersu 

  • Christian von Turela
  • Grup: Members
  • Postari: 1250
  • Inregistrat: 04-April 06
  • Location:Bucuresti (care este!)
  • Interests:StuG fan!

Postat 05 January 2015 - 08:47 AM

Vezi postareaalexelu_marinelu, la 05 January 2015 - 08:42 AM, a spus:

E bine... Ne lasam si de 109-uri, ca le faci tu pe toate 😂.


Da! Clar! :cray:

#5 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12268
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 05 January 2015 - 09:42 AM

Mestere, ce de bunatati ai tu pe acolo!!! Plansele de bord sunt formidabile, cred ca ai dat pe ele cit pe kit???

#6 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 207
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 03 June 2019 - 07:36 PM

Tinand cont ca ai spus deja ce intentionezi sa reactivezi thread-ul, il scot eu in fata cu o intrebare. :D Dungile(cele cu Nicht betreten) de pe aripile E-3-urilor noastre ar trebui sa fie negre sau rosii? Am primit si eu setul de stencil-uri de la Techmod si vad ca ei recomanda dungile negre pentru E-3 si doar pentru E-7 pe cele rosii. De altfel, in pozele pe care le-ai facut tu cu Emil-ul elvetian se vede ca sunt negre:https://www.facebook...?type=3
Si, daca nu ma insel, la fel pe L-61 care trebuia sa ajunga la iugoslavi si nu a mai ajuns:https://www.jagdgesc...Tragflaeche.jpg

Pe de alta parte, multe ilustratii (Romanian Fighter Colours, de exemplu) sau seturi de decaluri le arata rosii. Este vreo regula in sensul asta?


#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 June 2019 - 11:43 AM

1/9
Bf-109E Slovacia :
Kitul vechi de la Parcmodels, cu decaluri de la Euro decals, tunuri si mitraliere de la Master.
Vopsit cu 74/75/76 de la Gunze.

Imagine atasata: IMG_9765.jpgImagine atasata: IMG_9766.jpg
Imagine atasata: IMG_9767.jpgImagine atasata: IMG_9768.jpg
Imagine atasata: IMG_9778.jpgImagine atasata: IMG_9779.jpg
Imagine atasata: IMG_9780.jpgImagine atasata: IMG_9781.jpg
Imagine atasata: IMG_9782.jpg

#8 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 June 2019 - 11:54 AM

2/9
Bulgaria
Kitul Tamiya, decaluri de la Parcmodels, vopsele 71/02 de la Gunze. Pentru intrados am incercat pentru prima data un 65 de la Ak Real color; e incantator sa lucrezi cu ele.
Au un pigment foarte puternic, sunt compatibile cu orice alt gunze sau tam, suprafata iese incredibil de fina, aproape poti crede ca e turnat plasticul in culoarea respectiva. De asemenea, se usuca instantaneu.

Imagine atasata: IMG_9769.jpgImagine atasata: IMG_9770.jpg
Imagine atasata: IMG_9771.jpgImagine atasata: IMG_9772.jpg
Imagine atasata: IMG_9773.jpgImagine atasata: IMG_9774.jpg
Imagine atasata: IMG_9775.jpgImagine atasata: IMG_9776.jpg
Imagine atasata: IMG_9777.jpg

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 26 June 2019 - 12:03 PM


#9 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 3514
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 26 June 2019 - 07:08 PM

Sint excelente , amandoua , 1-0-9 ! :clapping: :clapping:
... Tu cred ca nu trebuie sa inveti cum sa le faci mai bine , ci cum sa le faci mai rau , fiindca risti sa te plictisesti din cauza ca lumea nu are ce comenta . :lol:
Din cele doua ,eu cred cel mai mult imi place slovacul , desi si cel bulgaresc are o gama de culori foarte armonioasa . E extrordinar de fain cum ti-a reusit camuflajul acela complicat , cu atat mai mult cu cat ma uitam chiar acum peste un Me-u de la Parc si cand il vad ce mic e ...
... Si banda aceea alba de pe cauciucul bechiei ...super !

#10 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1104
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 26 June 2019 - 07:09 PM

Kill me...Pur și simplu īncīntătoare ! Ai folosit cupolele RobTaurus, nu ?
M-ai făcut curios cu AK Real Colors , le voi īncerca cīt de curīnd .
Ultimul lucru pe care aș putea să ți-l urez e "spor" :rofl:
Ura ! :friends:

#11 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 26 June 2019 - 07:48 PM

:hi:

Am folosit cupolele de la Parc/ICM (toate pe care le am de E4/7 au un defect pe partea stanga).
Am una singura de E4 de la Rob taurus, dar si ea avea, culmea, un defect, o mica bula pe o rama.
Cea mai OK era din kitul de la Tamiya, dar ea va fi pe 4/9.
Acum urmeaza un T2 de la Brengun, care va avea si el tot o cupola de Parcmodels/ICM.

Am cumparat pana la urma pentru toate, bechii de la Quickboost.

#12 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7149
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 26 June 2019 - 09:29 PM

Faine, dar cel mai "bătăios" īmi pare E-ul bulgăresc.
Nu am mai văzut o asemenea schemă de vopsire la niciun alt "utilizator" de 109.
Inedit.

#13 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 June 2019 - 12:59 PM

Un pic de background pentru cel slovac.

In primavara lui 1942, pilotii slovaci au inceput antrenamentele pe Bf-109e, in Danemarca ocupata.
Declarata operationala la 1 iulie 1942, 5 (Slowakei) Schul-Staffel Jagdgruppe Drontheim a primit, in loc de cele 12 E7 comandate, o adunatura de E-uri mai vechi si mai noi (2xE2, 1x E3, 5xE4 si 4xE7), multe din ele cu "experienta" in Franta, Batalia Angliei si Africa de Nord, unele avariate, prabusite si reparate de mai multe ori.
Deja, in Luftwaffe, E-ul era considerat depasit si fusese inlocuit de F. In dotarea Slovaciei insa, era inca cel mai modern avion in serviciu, pana atunci pilotii slovaci zburand pe biplane Avia 534, cu elice bipale si tren de aterizare fix.

Dupa stagiul de antrenament din Danemarca, o parte din piloti au format Esc 13 la Piestany, fiind apoi trimisi pe frontul de est, in Caucaz (70 km SE de Krasnodar).
Escadrila a fost alocata unei mari unitati a Luftwaffe (II./JG52) si denumita 13(slow)./JG52.

Avand in general misiuni de vanatoare libera, escadrila slovaca s-a confruntat cu avioane inferioare, I-153, dar prima victorie confirmata a fost un Mig-3, pe 12 Decembrie 42.

Numarul avioanelor operationale s-a redus treptat din cauza lipsei pieselor de schimb si reparatiilor, astfel ca deja in decembrie 42 , numai trei avioane mai erau disponibile.
S-a decis inlocuirea cu F-uri imprumutate, care au inceput sa soseasca la mijlocul lui decembrie, o perioada unitatea zbura in paralel ambele variante, E si F.

Ofensiva Sovietica a determinat abandonarea Krasnodarului, astfel ca in martie 43 unitatea a ajuns in Crimeea.
Pilotii Slovaci ajunsesera la 21 victorii. Acolo au primit mult mai modernele G2 si apoi G4 cu care au continuat campania.

Pana la sfarsitul lui martie, esc slovaca ajunsese la 50 victorii.

In luptele de deasupra Kubanului, deja la sfarsitul lui aprilie marcau a 100 victorie.

Dupa 8 luni de front, escadrila si-a incheiat misiunea si a fost trimisa acasa in Slovacia, avand 1504 misiuni, 206 lupte si 154 victorii aeriene (plus alte 16 neconfirmate).
Pierderile in personal au fost modeste, 4 piloti morti sau disparuti.

A fost inlocuita cu o a doua unitate tot slovaca, care a mai adaugat, in cele patru luni de front, 1100 misiuni si 61 victorii (cu inca 13 neconfirmate).
Ca pierderi trei piloti disparuti (in realitate dezertati la rusi) si alti doi raniti.

17 din cei 29 piloti ai ambelor unitati au devenit asi.
La plecarea acasa (nov 1943) unitatea slovaca a returnat avioanele germanilor.

Povestea E-urilor slovace a continuat acasa, unde a fost compusa o formatie de aparare a capitalei si a zonei industriale Bratislava, ca urmare a amenintarii bombardamentelor americane.
La inceput cu patru avioane 109E si patru piloti, toti asi de pe frontul de est.

In 1944 E-ul era deja mult depasit, asa ca slovacii au comandat 15 Bf-109G6, care au sosit in februarie 1944.

Primele incursiuni ale aviatiei Americane in Slovacia au avut loc in aprilie, ocazie cu care un pilot sovac a doborat din greseala un Me-110 german, crezand ca e b-24 american :)
A scapat usor, pentru ca, la randul sau, unicul spuravietuitor german a declarat ca au fost doborati de un Mustang american, aducand ca argument aripile patratoase .

In primavara lui 44, pilotii slovaci ieseau destul de des la americani, insa destul de pasiv, pentru ca in secret erau instruiti sa se "pastreze" pentru insurectia ce avea sa vina.
Dupa un atac american puternic asupra Bratislavei in 16 iunie (717 morti si 592 raniti ), acuzatiile au inceput sa curga din partea germanilor dar si a populatiei civile astfel ca au fost fortati la o atitudine mai combativa. Un alt raid major pe 26 iunie avea sa duca la prima inclestare cu americanii, rezultand un B-24 doborat dar nu mai putin de trei piloti morti, unul grav ranit si opt avioane complet distruse.
Practic unitatea de aparare a Capitalei inceta astfel sa mai existe.

In vara lui 44, cu frontul de est aproape de casa si insurectia fierband mocnit, toate fortele au fost trimise in est sa apere frontiera.

Afland ca germanii planuiau sa ii dezarmeze, la 31 august nu mai putin de 81 avioane, intre care si ultimele doua 109G ramase in serviciu dupa dezastrul cu americanii, au fugit spre est, catre Lvovul ocupat de Armata Rosie.
Intre timp, insurectia incepuse in Slovacia, insa privata astfel de cele mai bune avioane, fugite la Rusi. Cele ramase, in general avioane vechi sau in reparatie, au foat adunate in graba la Tri Duby si de acolo au zburat misiuni impotriva germanilor deveniti dusmani. Pe durata insurectiei (august-octombrie), aviatia slovaca a efectuat 350 misiuni (vanatoare, bombardament, legatura, aruncari de manifeste) si a doborat 6 avioane inamice (3x FW189. 2xJu-88 si un Ju-52).
Dupa infrangerea insurectiei, baza de la Tri Duby a fost abandonata, toate avioanele in stare de zbor au fost evacuate la rusi, restul fiind distruse.
Pilotii si personalul auxiliar s-au intors la casele lor si s-au "topit" in populatie sau s-au alaturat partizanilor din muntii Tatra.

Pilotii care s-au alaturat Sovieticilor au fost organizati in doua regimente, unul de vanatoare cu 32 LA-5FN, altul de atac la sol cu Il-2, incepand activitatea de front in aprilie 1945.

Vorbind de 109E, avioanele primite de la germani erau celule vechi, resapate. Unele aveau cabina veche de E3, altele cea patratoasa de E4/7.
Camuflajul era in RLM 74/75/76, foarte greu retusat, unele avand "elemente" ce camo tarziu (ex demarcatia unduitoare intre intrados si extrados, la bordul de atac al aripii).
Petele de pe aripi si ampenaje nu erau poligonale, ca la cele germane, ci unduite, ca la FW-190 sau Bf-urile tarzii.
Crucea slovaca nu respecta proportiile celei germane pe care o inlocuia, de exemplu pe intrados se poate observa crucea slovaca cu bratele albe foarte subtiri, similara cu cea de extrados. Asta e un punct ignorat de fabricantii de decaluri, inclusiv al celui folosit de mine.
Capetele de plan si inelul galben de "front de est", emblema slovaca de pe capota erau cam la fel la toate, numerele au suferit mai multe modificari de pozitie si marime (la un moment dat fiind dublate pe fuselaj).
Inscriptionarile tehnice apar pe mai multe avioane, cu alb.

Imagine atasata: camo3.JPG
Nr1 in zbor. Se poate observa demarcatia serpuita pe bordul de atac al aripii.

Imagine atasata: camo2.JPG
Acelasi avion. Se pot observa detalii interesante, crucea cu brate subtiri pe intrados, camuflajul intens retusat si bechia cu inelush alb.

Imagine atasata: camo1.JPG
Se poate observa bine camuflajul specific de pe aripa si ampenaj.

Imagine atasata: 10-1.JPG
Nr 10 pare ca nu avea linia serpuita la bordul de atac, se pot observa crucile cu brate albe subtiri pe intrados si camoul cu punctulete de pe capota motorului.

Imagine atasata: 10-2.JPGImagine atasata: 10-3.JPG

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 28 June 2019 - 08:48 AM


#14 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 June 2019 - 02:35 PM

Bulgaria.

Activitatea E-ului la vecinii din Sud e muult mai modesta.

Bulgaria a avut in serviciu 19 avioane Bf-109E, primite in doua transe.
Prima, cu avioanele de la 1 la 10, era compusa din avioane noi noute (seriile 5221-5230), fabricate la WNF, receptionate in aprilie 1940.
In serviciul Bulgar au fost denumite Strela (Sageata).

Odata cu operatiunea Marita, au fost trimise sa acopere aerian zona de sud, granita cu Grecia.

Dupa ce au semnat Pactul Tripartit la 1 martie 1941, bulgarii, deveniti oficial aliatii Germaniei, Italiei si Japoniei, au mai primit noua E-uri, de data asta fiind niste chestii numite generic E3a (de la ausland- de export). La fel ca la slovaci, erau avioane second hand, unele listate ca dauna totala in diverse campanii ale Luftwaffe. Unele erau la origine E1 , altele E3, 4 sau chiar 7.
Ele au fost numerotate in continuarea primelor, de la 11 la 19.

Odata cu intrarea Germaniei in razboi cu URSS, teama de incursiuni sovietice dinspre Marea Neagra a facut ca "Sagetile" sa fie detasate la Balcik pentru protectia litoralului.
Cum insa Bulgaria nu era inca oficial in razboi cu URSS iar nimeni pe acolo nu dorea o escaladare a ostilitatilor cu fratele slav mai mare, interceptiile in general au fost fara urmari; de obicei se acuza blocarea armamentului :)

In general jumatate din dotare se folosea, impreuna cu Bf-108 Taifun achizitionate in paralel, la antrenament, avionul fiind considerat destul de dificil de stapanit.
Ca si noi, bulgarii au avut parte de enorm de multe accidente, in general "furaturi" la decolare / aterizare, urmate de accidentari mai mult sau mai putin usoare, de obicei reparabile.

O luna nefasta a fost aprilie 1943 cand s-au pierdut nu mai putin de trei avioane din vina materialului (ex. elice sarita din ax), toate (coincidenta?) din transa a doua, respectiv numerele 13,14 si 15, cu fatalitati.
Germanii le-au inlocuit cu 3 G-uri second hand, astfel incepand retragerea treptata a E-urilor, din prima linie.

Interesant e ca intr-un document gasit de Denes Bernad se specifica ca numerele 1,3,6 si 9 au fost transportate la Pipera/Romania pentru reparatii, in 1943.

Primele raiduri americane asupra Bulgariei au inceput in toamna lui 43, si doua E-uri au fost trimise langa Skopje (Macedonia, pe atunci "Bulgaria Mare"), urmand a intercepta, dar nu angaja eventualele formatii americane, ci mai degraba a le urmari si raporta prin radio, traiectoria lor.

Prima lupta cu americanii are loc in septembrie 1944, cand o formatie de P-38 ataca gara de la Skopje, unul din Lightninguri este avariat de E-urile bulgaresti.

Probabil singura victorie confirmata a Sagetilor bulgare e noiembrie 1943, in timpul unui raid USAAF asupra triajului de la Sofia. Americanii au pierdut atunci doua B-24 si un P-38, revendicand doua 109 si inca unul probabil.
Unul din cele revendicate era cel al lui Mihail Grigorov, care inainte de a ateriza fortat cu avionul sita, a reusit sa avarieze grav un B-24, care i-a fost acordat ca victorie.

Trecute in linia a doua, E-urie au fost folosite mai departe pentru antrenament, un mare numar de accidente reducandu-le treptat la cateva.

In august 44 deja disparusera din inventar noua bucati (3,4,6,8,9,10,16,17 si 19). Din documentele germane, pe la noi la Pipera au trecut la reparat 1,3,4,5,6,9.

In iulie 45 mai erau in serviciu doar numerele 2,11,12 si 18.

Camuflajul Strelelor bulgaresti in timpul razboiului, era foarte particular.

Prima transa de 10 E-uri avea un camo compus din RLM02 pe lateralele fuselajului, RLM71 deasupra, RLM65 pe intrados.
Botul era galben cu o spectaculoasa flamura galbena, prelungita pana aproape de deriva. Marcaje similare se puteau intalni si pe PZL-24 sau Avia 534 bulgaresti.

Aripile si profundoarele aveau un splinter de 71 si 02.

Partile mobile ale profundoarelor precum si directia, erau galbene.
Crucile bulgaresti in toate 6 pozitiile, variau in dimensiuni de la avion la avion. Numerele cu alb pe fuselaj si cu negru sub aripi. Pe deriva, triunghiul specific bulgaresc.

Cele din a doua transa se pare ca aveau o vopsire mai simpla, cu toata aripa intr-o signura culoare. Avau insa numerele si pe extrados, cu alb.
Marcaje personale sau victorii, inexistente (exceptand nr 11 care apare cu un soi de emblema pe capota, inspirata de cea a JG1 Luftwaffe).

Imagine atasata: 44.JPG
Nr 4. Se observa camoul de pe aripi, crucea foarte mica de pe fuselaj si foarte mare pe aripi (trece peste eleron)

Imagine atasata: 42.JPG
Nr 4 in zbor, se observa directia galbena, ultimile cercetari (cartea noua a lui Denes - Bulgarian fighter colors) precizand ca si profundoarele erau in galben.
Se mai observa caserola elicei, care nu e galbena.

Imagine atasata: 43.JPG
Alta poza proasta cu Nr. 4, dar valoroasa pentru ca se poate observa varful caserolei care e probabil alb , tunurile in aripi si profundoarele bracate, uniforme si deschise la culoare, ce ar confirma spusele lui Denes.

Imagine atasata: 41.JPG
Din nou nr 4, aici pare a nu avea (inca?) numarul cu negru sub aripa, nici tunurile montate.

Imagine atasata: 9.JPG
Poza similara dar cu nr7, se observa diferenta de marime la crucile de pe fuselaj, tunurile, cel mai probabil ikaria, nu MG/FF.

Imagine atasata: 91.JPG
Aici se observa varful caserolei elicei la nr.9, posibil alb.

Aceasta postare a fost editata de 1-0-9: 29 June 2019 - 02:21 PM


#15 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 3514
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 28 June 2019 - 07:39 PM

Multumim pentru documentatie 1-0-9 ! :hi:

#16 Useril este offline   Finn 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 207
  • Inregistrat: 05-April 14

Postat 28 June 2019 - 08:15 PM

Multumesc si eu pentru documentatie si felicitari pentru machete! Am si doua intrebari: :D
Pana la urma, dungile de avertizare de pe aripi le-ai facut rosii din vreun motiv anume? (in decalul de la Techmod sunt date - si recomandate - si cele negre).
Cercul ala alb de pe roata din spate se vede clar in vreo fotografie? Tot citesc despre el, dar in poze mi se pare ca ar putea la fel de bine sa fie doar felul cum cade lumina pe roata.


#17 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 28 June 2019 - 09:47 PM

Aoleu Finn, atacul nu m-a surprins :)) Odata va trebui sa platesti pentru asta, evident prin postari de machete :))))

Iti raspund cu drag la orice intrebare :)

Am constatat ca nu era o regula cu bechia cu margini albe. Pe foarte multe exemplare se vede absolut clar, fara iluzii optice etc.

Imagine atasata: 1c1.JPGImagine atasata: 1c2.JPGImagine atasata: 1c3.JPGImagine atasata: 1c5.jpg

De la prototipuri, trecand prin toate subvariantele de e, pana la cele de Africa.
Chiar si 64 "Nella" apare in o poza color si bechia are margini albe.
Imagine atasata: nnn.JPG

Si alte avioane de la Messerschmitt aveau treaba asta, 110 de exemplu.
Imagine atasata: 1c4.JPG

Si pe ebay apar cand si cand de vanzare bechii de 109 . Unele au acele margini albe turnate, altele vopsite, altele deloc.
Imagine atasata: Untitled.JPGImagine atasata: ON4307A__01.jpg

Uite de exemplu poza asta, e un artefact de la un E doborat in BoB in '40. Ai putea jura ca e toata neagra.
Daca te uiti mai bine observi diferenta de culoare si inelul probabil la inceput alb, acum degradat si maroniu, fata de cauciucul negru.

Imagine atasata: messerschmitt-bf-109-tail-wheel-tyre_360_c1461150427d9e6e0856db7533387550.jpg

E Continental, si probabil ca in zile mai bune arata asa:

Imagine atasata: NASM-SI-89-13761.jpg

Pe altele nu e asa clar, ca poate cauciucul e murdar /uzat sau nu sunt suficient de iluminate, pe altele (gen cel elvetian) clar nu era nimic alb, doar cauciuc negru.

In particular, un alt bulgar (nr 11) avea acest tip de bechie, asa ca am facut-o cu alb si pe nr 4, desi nu am o poza concludenta. Daca voi gasi ceva in viitor si se constata ca nu avea alb, fara indoiala, pot repara imediat cu pensula si vopsea acrilica. La fel si la slovac.
Imagine atasata: 1c6.JPG

Acum cu liniile "Nicht Betreten", am folosit decalurile cu rosu de la Parcmodels, tratate in prealabil cu decal bonder, sa nu explodeze in mii de bucati.
Pentru Yugo si Swiss, voi baga cu negru, in ideea ca pentru ele doua exista dovezi foto.

La doua avioane doborate in BoB la englezi, un E3 are liniile negre, E4 le are rosii. E3 e in 71/02/65, E4 e in culorile tarzii, 74/75/76.
In filmul ala color cu priza albastra, avionul, vopsit in 70/71/65, are liniile negre. Ar fi (prea) usor sa presupunem ca rosul a venit odata cu camoul in gri-uri...
Pe ideea asta am mers la slovac, pentru cel bulgar e o poza destul de clara (am postat-o mai sus) cu zona , sunt de parere ca negrul s-ar fi vazut mai clar, se poate lua ca exemplu cel de pe crucea de pe fuselaj.

#18 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7149
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 28 June 2019 - 11:40 PM

Dacă îmi dați voie, o să încerc să explic eu de ce apar și ce semnifică cercul alb de pe roata de bechie.
Regula în Luftwaffe era ca acea anvelopă a roții de coadă(uneori si pneurile trenului principal) să poarte acel disc alb ceea ce însemna un cod și anume arăta că acel pneu este unul special, care PERMITE descărcarea electricității statice în momentul în care avionul aterizează, ia contact cu solul.
Regăsiți acea roată cu disc alb, nu doar la BF 109 ci și la BF 110,Ju88,Ju 52 sau FW 190, etc.
Ba in unele fotografii veți regăsi același disc alb chiar și la avioane aliate, B17, B24 sau Tempesturi.
Firma Dunlop,încă din 1935, producea pneuri cu marcajul "ECTA (Electrically Conducting Tyres for Aircraft)care apar în fotografii chiar și după război, cu acel disc alb pentru identificare.
Pneurile care vă apar în fotografiile cu Bf109 , FĂRĂ discul alb,sunt serii de criză(exprimarea îmi aparține), anvelope obișnuite care prin lipsa discului alb semnalau faptul CĂ NU au însușirea de a descărca electricitatea statică. Erau anvelope obișnuite,așa cum avem noi astăzi pe mașinile din garaj.
În timpul zborului, atunci ca și acum, celula avionului se încărca cu electricitate statică, la un nivel deloc de neglijat,iar la momentul touch down, de pildă în clipa în care pilotul coboară din carlingă și atinge solul, electricitatea aceea poate produce necazuri serioase.
Pneurile cu disc alb erau create special ca să nu izoleze ci să permită descărcarea electricității. Acel disc alb era de fapt simbolul pentru a marca ce fel de anvelopă este .

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 29 June 2019 - 12:18 AM


#19 Useril este offline   Longinus 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 7149
  • Inregistrat: 06-March 08
  • Location:Mayotte, Guyana

Postat 29 June 2019 - 12:06 AM

O poză cu B17 încălțat cu pneuri cu white rims
Imagine atasata: 94552-477265c4a71d6d07528a60bf89934945.jpg

Și un interior de JU88 in care deasupra selectorului de armarea bombelor(care se făcea electric spre deosebire de armarea manuală în cazul B17) exista un sticker de avertizare cu privire la electricitatea statică:
Imagine atasata: 89498-a1e2d99889b24a9b13b02a58d22d5bce.jpg

Care arăta așa:
Imagine atasata: 89497-0c920b4cfb27e977e054f0c8c882a887.jpg

"Hast du als geschaltet"?

În traducere liberă "te-ai conectat la împământare?"

Aceasta postare a fost editata de Longinus: 29 June 2019 - 12:12 AM


#20 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4317
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 29 June 2019 - 12:23 AM

Good point, Longinus!

De obicei avioanele americane taraiau dupa ele un cablu, in cazul lui P-40 de exemplu.

Arata acest topic


  • 12 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Ultima »
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi