Forum Machete,Modelism,Hobby: IAR-38 - Forum Machete,Modelism,Hobby

Salt la continut

Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR-38 1/72 Special Hobby

#1 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 27 March 2021 - 12:06 AM

IAR-38 a derivat din IAR-37 mai mult de nevoie decat din motive de evolutie, indisponibilitatea la acel moment a motoarelor IAR-14K a dus la achizitia de motoare BMW 132 din Germania pentru a echipa avioanele deja pe linia de productie, aceste motoare insa erau inferioare ca putere, 700CP, fata de 870CP a motorului IAR, de aceea IAR-38 a fost inferior ca performante in comparatie cu IAR-37.
Fata de IAR-37 pe langa modificarile specifice in jurul noului motor (capotajul specific cu ambutisari) au mai existat si alte modificari, ca de exemplu: anvergura aripilor inferioare a fost marita (foarta probabil aceasta modificare a rezultat pentru a compensa inferioritatea de putere a motoruli BMW), ansamblul ampenaj orizontal si profundor modificat ca forme, partea vitrata din planul superior a fost eliminata, lafel si cele doua faruri de sub aripile inferioare au fost eliminate, sistemul de prindere a bombelor nu a mai fost impartit in trei sectii sub fiecare plan ci a fost facut dintr-o singura sectie continua ... probabil sa mai existe si altele eu cam atat am observat momentan.

Am folosit singurul kit 1/72 disponibil pentru acest avion oferit de Special Hobby, lafel ca la kitul IAR-37 oferit de ei si acest kit IAR-38 dezamageste, fiind un short run, prin calitatea relativ scazuta a injectari si modalitatea grosolana de a imbina piesele (lipsa pinilor sau a orificiilor de ghidare/centrare etc). De altfel dezamageste si prin reproducerea gresita a unor detalii.

Daca la unele detalii cu ceva indemanare acestea pot fi remediate relativ usor, altele insa au nevoie de mai mult decat indemanare, iar altele chiar imposibil de remediat.
La categoria usor de remediat, prin pilire/slefuire, intra tesitura din zona imbinari aripilor inferioare cu fuselajul, tesitura oferita in kit pe distanta de o coasta, in realitate distanta era pe doua coaste. Toata seria 37/38/39 aveau acest tip de tesitura pe lungimea a doua coaste, din pacate toate gama de kituri 37/38/39 oferita de Special Hobby sau Azur Frrom au acest defect (am facut aceste modificari si la IARurile-37 deja facute, am uitat sa mentionez in topicul respectiv).

Imagine atasata: IAR-38 plan mod 1.jpg

Jantele rotilor, fata/spate au fost si ele modificate cu usurinta: indepartat cu o mica freza ce nu era corect si inlocuit cu decupaturi de preducea, modelate, regravate ...
Imagine atasata: IAR-38 roti mod.jpg

Imposibil de modificat este capotajul oferit de kit, pentru ca exact acest capotaj il face foarte interesant pe 38ul nostru, o foarte mare dezamagire pentru mine a fost sa observ ca acesta este oferit complet gresit, numarul de ambutisari reprezentate, 15, este mai mic decat in realitate, 18, (nu stiu cum au gresit aici si de ce au redat doar 15, e asa de simplu calculul pentru ele, motor cu 9 cilindri, 2 ambutisari pe cilindru rezulta 18 ) ceea ce duce la o lipsa de alte detalii sau reprezentare eronata a multor alte detalii, de asemenea tot ansamblul imi parea prea alungit, prea lung si prea curbat in partea din fata ...dupa parerea mea nu prea exista posibilitatea modificari in vreun fel pentru a remedia aceste aspecte deci per total de nefolosit. Din fericire motorul BMW-132 a fost foarte raspandit si am gasit o capota foarte asemantoare la Henschel Hs-123, un vintage Airfix la un pret modest pe e-Bay a fost donatorul si cu ceva mici ajustari am reusit sa reproduc pe cat posibil capotajul la IAR-38.

Capotajul gri Special Hobby, capotajul alb Airfix originalul
Imagine atasata: IAR-38 cap mot orig1.jpg

Capotajul gri Special Hobby, capotajul alb Airfix modificat, infundarea gaurilor specifice pt HS-123, largit circunferinta prizei de aer, modelat partea de jos dintre cele doua ambutisari, decupat cele doua orificii pentru tevile de esapament si cele doua orificii din partea de jos, regravat.
Imagine atasata: IAR-38 cap mot modificat_F.jpg

Noul capotaj rezultat a fost copiata in silicon si multiplicata in rasina.

Alte detalieri extra decat ce ofera kitul au fost: tije de sustinere intre interiorul capotajului si motor, tijele de legatura tren aterizare si fuselaj, aparatorile de noroi la roti, hobane, tub pitot ...

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 27 March 2021 - 01:03 AM


#2 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 27 March 2021 - 12:16 AM

IAR-38 Nr43 in camuflaj/inmatriculare originala de fabrica, tipica pentru acea perioada '38/'39, kaki si bleau-gri pentru vopsire, cocarde de dimensiuni foarte mari in special pe extrados, numere pe fuselaj si pe extrados planuri.

Imagine atasata: IAR-38 nr43 01.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr43 02.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr43 03.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr43 04.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr43 05.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr43 06.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr43 07.jpg

Aceasta postare a fost editata de Mgc151184: 27 March 2021 - 12:21 AM


#3 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 27 March 2021 - 12:39 AM

IAR-38 Nr33 camuflaj/inmatriculare tipica '40/'41. Verde maro la extrados si un bleau la intrados. La extrados cu un model exclusiv romanesc (daca mai mereu modelul camuflajului la noi a fost inspirat de pe la alte popoare, initial francezi, apoi italieni si apoi britanici, acesta insa nu cred ca l-am mai vazut pe undeva,acest model a fost folostit si pe IAR-39, Potez-65, FW-58, Hurricane ...etc, eu il numesc model X, pt ca dungile maro formeaza mai multe X-uri pe suprafata verde), inca foloseau cocarde, mai mici, insa numerotarea se facea de aceasta data cu alb doar pe deriva.

Imagine atasata: IAR-38 nr33 01.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr33 02.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr33 03.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr33 04.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr33 05.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr33 06.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr33 07.jpg

#4 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 27 March 2021 - 12:49 AM

IAR-38 Nr23 din '41, dupa ce s-au introdus noile insemne de recunoastere Crucea lui Mihai, vechile cocarde acoperite si pastrand camuflajul si numerotarea existente.

Imagine atasata: IAR-38 nr23 01.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 02.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 03.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 04.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 05.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 06.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 07.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr23 08.jpg

#5 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 27 March 2021 - 12:54 AM

IAR-38 Nr40 camuflaj/inmatriculare tipic pentru perioada dupa august '44, verde-oliv si bleau, cocarde pe aripi si fuselaj, insemne albe de recunoastere ....

Imagine atasata: IAR-38 nr40 01.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr40 02.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr40 03.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr40 04.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr40 05.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr40 06.jpg

Imagine atasata: IAR-38 nr40 07.jpg

#6 Useril este offline   mdo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 347
  • Inregistrat: 28-April 05

Postat 27 March 2021 - 08:22 AM

Foarte frumoase! Hobanajul e spectaculos, ar merita citeva cuvinte...Felicitari!

#7 Useril este offline   1-0-9 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 4943
  • Inregistrat: 10-December 04
  • Location:Bucuresti

Postat 27 March 2021 - 09:55 AM

Mama cum arata, foarte tare camoul pe 23 si 33! Man, o capota relativ asemanatoare, nu edata de QB pentru Arado 196?

In rest, grozav!

#8 Useril este offline   busila 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1935
  • Inregistrat: 20-August 08
  • Location:ALBA-IULIA
  • Interests:AVIATIE

Postat 27 March 2021 - 12:58 PM

Toate , foarte faine. Parca 40-ul se apropie mai mult de sufletul meu....

#9 Useril este offline   alexelu_marinelu 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1771
  • Inregistrat: 21-October 08
  • Location:Bucuresti

Postat 27 March 2021 - 01:24 PM

ma tulburi cu a ta capacitate de munca ... probabil mie mi-ar fi luat vreo doi ani sa fac 4 biplane d-astea.

daca eream harnic ...

ce sa zic ... spor in continuare

#10 Userul este online   flo 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 2468
  • Inregistrat: 04-July 09
  • Location:Bucuresti

Postat 27 March 2021 - 09:17 PM

Superbe!

#11 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 27 March 2021 - 11:10 PM

Citeaza

Foarte frumoase! Hobanajul e spectaculos, ar merita citeva cuvinte...Felicitari!

Hobanele?! Uff ... faptul ca la avionul real sunt multe si complicate (simple, duble, in V, in X, cu ranforsari, fara ranforsari ...etc) mi-au cam dat de furca pentru a le reprezenta ... sincer inainte de a ma apuca de ele am tot evitat sa lucrez la machete si am avut nevoie de consiliere si convingere personala ca trebuiesc facute o data si odata...
Am folosit firul de la Uschi (nu pot spune exact care dintre ele, Standard: 0,03mm, Fine: 0,02mm ori Superfine: 0,01mm pentru ca am bobina de foarte mult timp si nu scrie pe ea nimic, sigur ar fi scris pe ambalaj dar acesta e de mult aruncat). In mare parte firele simple si fara ranforsari le-am aplicat inainte de a monta aripa superioara, e mai mult spatiu de lucru astfel. Insa cele duble cu ranforsari le-am aplicat dupa ce am lipit aripa superioara, e mai dificil cu aripa montata insa pozitionarea este mai precisa. Acele ranforsari la capetele firelor le-am facut din doua folii adezive de aluminiu, lipite una de alta cu firele prinse (sandwich) intre acestea, taiate apoi la dimensiunile necesare si vopsite.

Citeaza

Mama cum arata, foarte tare camoul pe 23 si 33! Man, o capota relativ asemanatoare, nu edata de QB pentru Arado 196?

In rest, grozav!


Da 109, ai dreptate, QB ofera o capota pentru Ar-196, care este asemanatoare si cam atat din pacate, eu am cumparat una, fara a o studia prea mult, cu multi ani in urma, cand abia aparuse 39-ul de la Azur-Frrom, nu ma asteptam ca cineva sa scoata vreo data si 38-ul asa ca ma pregateam de conversia 39-ului in 38, intre timp a aparut 38-ul si am scapat de grija conversiei, asta pana m-am apucat de el si am observat redarea gresita in kit, abia atunci am studiat mai bine capota de Ar-196 de la QB si din pacate spre marea mea dezamagire nu prea se potriveste. Ambutisarile sunt cam mari (prea unflate parca) si sunt grupate cam cate doua, adica distanta dintre ele nu este egala peste tot, forma conica a capotajului lipseste, partea din fata cam grosolana, turnata frumos si subtire insa asta e un dezavantaj daca incerci sa o pilesti sa o aduci la o forma diferita ... per ansamblu e de nefolosit. Mai jos o poza pentru comparatii.

Imagine atasata: IAR-38 cap comparatie.jpg

Citeaza

Toate , foarte faine. Parca 40-ul se apropie mai mult de sufletul meu....


Interesant, eu personal sunt foarte atras de 23, probabil datorita capotajului neobisnuit in galben ...

Citeaza

ma tulburi cu a ta capacitate de munca ... probabil mie mi-ar fi luat vreo doi ani sa fac 4 biplane d-astea.

daca eream harnic ...

ce sa zic ... spor in continuare


Nu stiu daca doar harnicia e de vina la tine, detalierea modelelor tale tinde catre rangul de arta ceea ce necesita mult timp de executie ... eu nu le "bibilesc" asa mult ca si tine, in special la interior.
Spor pe mai departe si tu sa ai.

Citeaza

Superbe!

Ms.


Ma bucur ca va plac si va multumesc pentru interes, aprecieri si felicitari
:friends:

#12 Useril este offline   dany 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 4773
  • Inregistrat: 24-November 06

Postat 27 March 2021 - 11:42 PM

Excelente , Mgc ! Felicitari ! :hi: :clapping:

Schema aceea de camo e super ! Yumm :hi:

Aceasta postare a fost editata de dany: 27 March 2021 - 11:54 PM


#13 Useril este offline   SorinTanase 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 632
  • Inregistrat: 17-March 12

Postat 28 March 2021 - 01:44 AM

Sunt superbe!ma intreb cum ai avut rabdare pt. 4 buc?eu am facut acu catva timp doua Iar-39 pt un client si imi venea sa ma las pagubas.excelenta idee cu capota motorului.poate ai in vedere si o serie de Savoia(JRS-79).ar fi minunat !

#14 Useril este offline   deltadagger 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 479
  • Inregistrat: 21-November 09
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Aviatie

Postat 28 March 2021 - 12:51 PM

Felicitari!Imagine postata

#15 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru senior
  • Grup: Moderator
  • Postari: 12627
  • Inregistrat: 07-December 04
  • Location:Sebes -Alba

Postat 29 March 2021 - 11:19 AM

Ma alatur si eu corului, nu se poate altfel, bravo, excelenta lucratura, defapt ,ca e mai multe!

#16 Useril este offline   mack 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 697
  • Inregistrat: 15-April 05
  • Location:Iasi, Romania

Postat 29 March 2021 - 03:19 PM

Faine, faine! Felicitari!

#17 Useril este offline   Mgc151184 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1066
  • Inregistrat: 14-December 04

Postat 29 March 2021 - 11:07 PM

:friends: :drinks: :hi:

#18 Useril este offline   dakian67 

  • Membru senior
  • Grup: Members
  • Postari: 1718
  • Inregistrat: 10-June 09
  • Location:Braila
  • Interests:Modelism aero WW II,numai 1/72

Postat 30 March 2021 - 04:33 PM

Dragul meu concitadin, IAR-urile sînt excelente ! Să faci 4 biplane în serie este ceva, fie doar răbdarea ta și tot merită toată aprecierea !
Eu am doar un IAR-37 în stash, am să-l fac și pe el cîndva , și sigur le voi folosi pe ale tale ca sursă de inspirație.
Camuflajul acela în X este foarte ochios, în sfîrșit un camo românesc care merită atenția .
Spor pe mai departe !
Multă sănătate !
Sorin :drinks:

Aceasta postare a fost editata de dakian67: 30 March 2021 - 04:33 PM


Arata acest topic


Pagina 1 din 1
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi